Forskningsnyheter

Publisert 19. mars 2024 10:36

Folkemuseene ble til i en tid preget av nasjonsbygging og kulturell homogenisering. Hvilken rolle kan de spille i dag? I ei helt ny bok utforskes dette temaet grundig gjennom et treårig forskningsprosjekt.

Publisert 11. mars 2024 14:43

For første gang har forskere fra Høgskolen i Innlandet kommet videre til intervjurunder på de berømte oppstartstipendene til Det europeiske forskningsrådet (ERC).

Publisert 7. mars 2024 13:31

Nylig var minister for forskning og høyere utdanning Oddmund L. Hoel på besøk i Kongsvinger. Her fikk han en presentasjon av CREDS og ble imponert over det han hørte.

Publisert 23. feb. 2024 13:32

Forskningsfunn bør deles, ikke bare med vitenskapssamfunnet, men også med praksisfeltet som utforskes.

Publisert 22. feb. 2024 14:42

Frivillige blir utsatt for bitende vinterkulde i et unikt forskningsprosjekt der Forsvaret samarbeider med Høgskolen i Innlandet for å forbedre overlevelsesmetoder og hindre nedkjøling.

Publisert 17. jan. 2024 08:53

Tidsskriftet Journal of Agricultural and Applied Economics (JAAE) meiner ein artikkel HINN-professor Gudbrand Lien skreiv i fjor er den mest framifrå dei hadde på trykk i 2023.

Publisert 10. jan. 2024 17:02

Fleire og fleire søkjar hjelp for psykiske problem, fleire enn behandlingsapparatet har kapasitet til. Ved Høgskolen i Innlandet testar forskarar no nye lågterskeltilbod på studentar som treng hjelp til å få det betre i kvardagen.

Publisert 3. jan. 2024 09:41

Marit Sletmoen (49) trår fra januar til for fullt som prorektor for forskning og utvikling ved Høgskolen i Innlandet. I dette intervjuet forteller hun om sine ambisjoner.

Publisert 27. des. 2023 11:13

Nære perspektiver om krigen på Gaza, lærere trives i jobben sin, verdens beste sykkelforsker  og film av bjørn som dras ut av hiet. Høgskolens fagfolk har delt kunnskap i stort monn i 2023.

Publisert 19. des. 2023 13:13

Soppens muligheter er bortimot endeløse – som proteinrik mat, til å øke jordbruksavlinger og til medisin. Hvorfor snakker vi ikke mer om sopp?

Publisert 18. des. 2023 13:14

På tampen av året har vi hatt et rush av disputaser ved Høgskolen i Innlandet. Nysgjerrig på hvordan en disputas foregår? Bli med inn i auditorium 3 på studiested Hamar en tirsdag i desember.

Publisert 18. des. 2023 12:35

ESIRA heter vår nyeste prosjekt, som har fått hele 7 millioner fra Horizon Europe for forbedre, og forske på, sosial inkludering av sårbare grupper i rurale områder.

Publisert 15. des. 2023 09:38

Forskere ved Høgskolen i Innlandet har sammen med svenske og sveitsiske partnere fått bevilget nesten tre millioner kroner for å se på innovativ planlegging i rurale områder med befolkningsnedgang.

Publisert 4. des. 2023 13:25

Hvorfor er det bare de velstående som stimuleres til grønn omstilling? Hvordan kan flere grupper i befolkningen få ta del i det grønne skifte? Dette skal en gruppe forskere ved CREDS og Handelshøgskolen bruke de tre neste årene på å finne ut av.

Publisert 4. des. 2023 11:02

Forskerstøtteteamet på handelshøgskolen har i høst gjennomført piloten Søknadslab for å fremme tverrfaglig samarbeid og sende bedre forskningssøknader.

Publisert 30. nov. 2023 17:24

Hva synes katolske ungdommer om KRLE-undervisningen på skolen? Blir unge muslimer mer eller mindre religiøse enn foreldrene sine? Hva foregår i lørdagsundervisningen for barn og unge i norske moskeer? Og hva tenker skoleledere om det religiøse mangfoldet i klasserommene i grunnskolen?

Publisert 3. nov. 2023 13:35

Nadim Khoury var i Jerusalem da de første rapportene om Hamas-angrepet kom. Hans første reaksjon denne lørdagsmorgenen var frykt, frykt for akkurat det som nå skjer i Gaza.

Publisert 30. okt. 2023 09:47

Den jødiske filmregissøren, forfatteren og professoren på Høgskolen i Innlandet, Nina F. Grünfeld, kjenner på en skamfølelse når hun tror andre ser på henne som en overgriper.

Publisert 23. okt. 2023 10:18

Åtte nye stipendiater startet nylig fire år med kunstnerisk utforskning innen feltene film, spill og TV. De er del av det nye og unike ph.d.-programmet «Kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer».

Publisert 3. okt. 2023 13:31

Han har akkurat fått 7,85 millioner kroner for å forske i fire år på noe av det han er mest interessert i – nemlig hva hiphop-en betyr i det moderne Norge. Ikke rart han er blid.

Publisert 29. sep. 2023 13:14

Med over tolv millioner EU-kroner i boks skal Høgskolen i Innlandet sammen med elleve europeiske samarbeidspartnere se nærmere på utvikling og utprøving av digitale læringsressurser for elever med spesielle behov.