Støttebok til alle som driver med innovasjon

Rolf Rønning har regjeringen i ryggen når han gir ut oversiktsboka «Innovasjon i offentlig sektor».

Rolf Rønning gir ut bok om innovasjon

Professor emeritus Rolf Rønning er klar med bok om innovasjon

– Dette er ikke den første boka jeg gir ut. Den første kom i 1973, men det er første gang regjeringen markedsfører boka mi. Det er stas! Bare synd jeg ikke tjener ei krone på den sjøl, ler Rønning.

Grunnen til at professor emeritusen ikke får noen inntekter av dette er at boka ikke skal koste noe. Den kan lastes ned av alle som vil - gratis.

Departementet har nemlig vært med på å betale for produksjonen av boka. Det har de gjort sammen med Høgskolen i Innlandet og KS.

Mye å hente

Boka heter altså «Innovasjon i offentlig sektor» og er ment som en støtte til alle dem som arbeider med dette temaet i det offentlige.

Rolf Rønning forteller at boka kan brukes ved å gå inn på enkelttemaer man er interessert i, eller du kan lese den i en større sammenheng. Han mener den passer godt for flere – ikke bare for kommunene.

– Jeg håper at den er nyttig for studenter på bachelor- og masternivå, men også like mye for praktikere. Dette er en fagbok for feltet. Det er 356 kommuner i Norge og ikke alle har kommet like langt når det gjelder innovasjon, sier Rønning.

– Du har jobbet på dette feltet i mange, mange år. Er dette en slags oppsummering av det som finnes på fagområdet og dermed en oppslagsbok for de som vil begynne med innovasjon?

– Det vil være for ambisiøst å kalle det en oppslagsbok, men den er ment å samle sentralt stoff innen offentlig innovasjon, og skrive det på en måte som er tilgjengelig, sier forfatteren.

Regjeringens støtte

Rønning startet på arbeidet i vår, har jobbet lynraskt og er nå altså ferdig. Boka er rykende aktuell siden departementet i fjor leverte fra seg en melding om offentlig innovasjon.

– Når regjeringen nå engasjerer seg med å både støtte boka og markedsføre den, er det jo fordi dette kan være et redskap for å få mer fart på innovasjon rundt om i det offentlige Norge, sier Rolf Rønning.

I forbindelse med bokslippet har Kommunal- og moderniseringsdepartementet sammen med KS invitert til bokbad torsdag 18. februar, klokken 14-15, med utgangspunkt i Rolf Rønnings bok.

– Det er viktig nå at feltet, kommuner og andre offentlige institusjoner kommer i gang med innovasjonsarbeid. Der er det mye å hente enda, sier Rønning.

– Hvorfor trenger man innovasjon?

– Jo, det er fordi det som var bra nok i går, er ikke bra nok i dag!

Rolf Rønning mener koronakrisa har vist at en sterk offentlig sektor er viktigere enn noen gang.

– Nye ideer kommer ikke fra ingensteds. Innovasjon er en kontinuerlig aktivitet, ikke noe skippertak, og det må bli del av den naturlige arbeidsformen for det offentlige, avslutter han.

Av Ole Martin Ringlund
Publisert 19. aug. 2021 09:34 - Sist endret 12. okt. 2022 13:34