Har du lyst til å bli sterkere?

Ung, gammel, tykk eller tynn? Uansett – hvis du vil trene styrke i forskningens navn med personlig trener, må du lese dette!

Bilde av en gjeng eldre som trener styrke

Du får kyndig veiledning under styrketreningen din (Arkivfoto fra et tidligere styrkeprosjekt)

Det er seksjon for helse- og treningsfysiologi som søker etter deltakere til to store forskningsprosjekter på styrketrening som de skal kjøre nå i høst.

Det ene skal se på forskjeller i effekt av styrketrening for yngre og eldre. Det andre skal se på effekten av omega-3 tilskudd kombinert med styrketrening hos personer med fedme, overvekt og normalvekt.

SÅ – er du utrent og enten mellom 30 og 60 år med BMI over 20 – ELLER – utrent og mellom 20 og 30 år, eller over 70, er det bare å lese videre.

Du får nøye oppfølging, personlig trener og ikke minst – du får være med å bidra til viktig helsevitenskapelig forskning.

Detaljer og påmelding:

 

Prosjekt 1: Styrke, omega-3 og BMI over 20:

Vi søker deltakere til siste runde i styrketreningsstudien alfa og omega, hvor deltakerne får personlig oppfølging på alle treningsøkter i 13 uker.

Deltakere må være mellom 30 og 60 år, utrente (ikke trent styrke mer enn 1 gang hver 14 dag, eller trent mer enn 3 timer utholdenhet i uka de siste 6 månedene) og ha en BMI over 20.

Deltakere vil fordeles tilfeldig i to grupper som inntar omega-3, eller placebo i 7 uker, mens de lever som normalt. Etter denne perioden fortsetter de med tilskuddene, men begynner så å trene i tillegg.

Treningen vil bestå av 3 uker med tilvenning og 10 uker med trening, hvor det vil bli gjennomført 2 økter per uke. Før, under og etter treningsperioden vil det bli gjennomført en rekke tester for å se på effekten av omega-3 tilskuddet og styrketreningen.

Oppstart vil være i september 2021. Treningsperioden vil gå fra november/desember til februar/mars.

Testene innebærer styrketester, ultralyd av lårmuskelen, ulike tester for å undersøke mengden muskler og fett i kroppen, samt styrken til skjelettet, blodprøver, glukosetoleransetest, mikrobiopsier av lårmuskulaturen og spørreskjema.

Hovedmålet med studien er å undersøke effekten av omega-3 tilskudd kombinert med styrketrening i personer med fedme, overvekt og normalvekt.

Høres dette interessant ut?

  • Ta kontakt med Håvard Hamarsland på e-post: havard.hamarsland@inn.no  

Prosjekt 2: Styrke og alder

Vi søker deltakere til styrketreningsstudien ReLiEf, hvor deltakerne får personlig oppfølging på alle treningsøkter i 10 uker.

Deltakerne må være utrente og enten mellom 20 og 30 år, eller over 70 år. Utrent vil i dette tilfelle si at man ikke har trent styrke mer enn 1 gang hver 14 dag, eller trent mer enn 3 timer utholdenhet i uka de siste 6 månedene.

Deltakere vil gjennomføre en styrketreningsintervensjon med 24 styrketreningsøkter på 10 uker. Før, under og etter perioden vil deltakerne gjennomføre en rekke tester for å undersøke effekten av styrketreningen.

Disse testene innebærer tester av styrke og fysisk funksjon, DXA og MR-skann for å undersøke muskel- og fettmasse, blodprøver, glukosetoleransetest og mikrobiopsier hvor vi tar ut en liten muskelbit av lårene.

Oppstart vil være i september 2021.

Hovedmålet med studien er å undersøke effekten om sensitiviteten for styrketrening er lik hos yngre og eldre. Resultatene vil gi oss informasjon om hvordan vi kan bruke styrketrening for å motvirke aldersrelatert tap av muskelmasse.

Høres dette interessant ut?

  • Ta kontakt med Stein Olaf Olsen på e-post: inforelief2021@gmail.com
Av Ole Martin Ringlund
Publisert 19. aug. 2021 14:51 - Sist endret 19. aug. 2021 15:01