Verdens 4. beste på sykkelforskning

Høgskolens professor Bent Rønnestad danker ut over 18.000 andre når det amerikanske rangeringsnettstedet Expertscape kårer de beste sykkelforskerne i verden.

To syklister på ergometersykkel i en dusj

FULL KONTROLL: Bent Rønnestad er tett på de han forsker på (Foto: Sigurd Salberg Pedersen)

– All ære til deg! Å nå dette nivået av ekspertise er en enorm oppnåelse og vi er stolte av å kunne dele dine profesjonelle prestasjoner med resten av verden. Gratulerer!

Portrettbilde av Bent Rønnestad
VERDENSKLASSE: Bent Rønnestad er en av verdens beste på sykkelforskning

Denne meldingen fikk Bent Rønnestad på seksjon for helse- og treningsfysiologi på Lillehammer av ledelsen i Expertscape i sommer. Og altså tittelen «World expert in bicycling».

– Det er jo morsomt for oss som fagmiljø å få denne annerkjennelsen. Vi har fokus på kvalitet i forskningen vår og tallenes tale er jo tydelig på at vi lykkes meget godt med det, sier Rønnestad.

Gode sammen

Expertscape bruker databasen PubMed for å finne alle de medisinske publikasjonene om et emne i løpet av de siste 10 årene.

Ut fra dataene derfra rangerer de både forskere og institusjoner opp mot hverandre etter strengt objektive kriterier.

Idrettsmiljøet på Høgskolen i Innlandet på Lillehammer kommer høyt opp på rangeringen, og høyest oppe – altså Bent Rønnestad.

Han mener hele miljøet på seksjonen skal ha æren for denne utmerkelsen. Og at det vil løfte dem enda mer i årene som kommer.

­– Vi håper at dette vil gjøre oss til enda mer attraktive samarbeidspartene og at ledelsen fortsetter å støtte vårt forskningsarbeid. Dette gir oss en stor motivasjonsboost til å fortsette det gode arbeidet vårt.

Syklist testes på tredemølle
TEST: En av Norges beste terrengsyklister og OL-deltaker i år, Erik Hægstad, har blitt forsket på av idrettsmiljøet på Høgskolen i Innlandet (Foto: Sigurd Salberg Pedersen)

Hatt en tydelig plan

Bent Rønnestads arbeider rangeres som topp 0,022 prosent av 18.096 publiserte forskere i verden på temaet sykling. Professoren blir vurdert ut fra 32 artikler han har vært med på fra 2011 til 2021.

– Hva er grunnen til at du og miljøet deres scorer så høyt på denne målingen?

– Vi er et relativt lite miljø, men vi har meget komplementære ferdigheter og samarbeider veldig godt i alle prosjekter. Det kombinert med et løsningsorientert fokus, ukuelig optimisme og tydelig felles forskningsstrategi klarer vi sammen å få til forskning i verdenstoppen ut ifra relativt små ressurser, forteller Rønnestad.

– Vi har hatt en tydelig strategisk plan med det vi gjør, fortsetter han.

Sliten syklist puster ut på gulvet
VONDT: Erik Hægstad ofrer seg for forskningen (Foto: Sigurd Salberg Pedersen)

Planen har blant annet innebåret å samarbeide med miljøer utenfor høgskolen.

Det hele startet med samarbeid med sykkellinjen på NTG Lillehammer, før det fortsatte med Lillehammer Cykleklubb, Norges Cykleforbund, og deretter utover sykkelnorge til blant annet Team UNO-X, NTG Kongsvinger og NTG Bærum for å nevne noen.

– Som en konsekvens av dette gode samarbeidet er vi i stand til å gjennomføre forskning av høy kvalitet på meget godt trente syklister. Dette gir oss stor internasjonal oppmerksomhet og gjør oss til en internasjonalt attraktiv samarbeidspartner, sier Rønnestad.

Stor anerkjennelse

Ledelsen på høgskolen har fått med seg det gode og solide arbeidet idrettsmiljøet på Lillehammer står for.

STOLT: Rektor Peer Jacob Svenkerud synes utmerkelsen til idrettsmiljøet på høgskolen var vel fortjent

– Dette er en stor anerkjennelse både for det idrettsfaglige miljøet på Høgskolen, og selvsagt for Bent. Han og vi har god grunn til å være stolte, er den klare meldingen fra nyvalgt rektor, Peer Jacob Svenkerud.

Han er opptatt av at høgskolen har noen miljøer som peker seg ut både nasjonalt og internasjonalt.

– Slike spisser er viktige og skaper både anerkjennelse og oppmerksomhet. Ikke minst er det motiverende for alle oss andre at vi har forskere blant oss som har så sentrale roller internasjonalt!

– Dette miljøet søker aktivt samarbeid med andre utenfor høgskolen – hva synes du om det?

– Det synes jeg er veldig konstruktivt og riktig.  Og betegnende for anerkjente miljøer som hele tiden ønsker å utvikle seg videre

Overførbar kunnskap

Bent Rønnestads forskning handler altså om forskjellige aspekter ved sykling, fra effekten av styrketrening og intervaller, til varmetrening og høydeopphold.

– Hvorfor er slik forskning viktig?

– Det er ulike årsaker til det. Det tydeligste er jo at syklister kan trene mest mulig effektivt og bedre prestasjonen mest mulig. Det meste av sykkelforskning er også overførbart til andre utholdenhetsidretter, forteller professoren.

MEN – Rønnestad mener mange ikke er klar over at denne spesifikke forskningen også kan overføres til å temaer innen generell helse.

Blant annet har forskningen på høgskolen vist at godt trente syklister kan bedre arbeidsøkonomien sin ved tung styrketrening. Dette ønsket forskerne å teste om var overførbart til personer som hadde KOLS.

– Kunne de ved hjelp av styrketrening utnytte det lille oksygenopptaket de har tilgjengelig på en bedre måte, spurte vi oss. Det stemte. Ved hjelp av styrketrening bedret KOLS-pasienter sin helse og fysiske form. Dette er jo et eksempel på store helsefordeler for samfunnet som kommer ut ifra sykkelforskning, avslutter en av verdens ledende forskere på sykling.

Mange syklister sykler på ergometersykkel i dusj
HETT: Trening i høy varme har stor effekt, viser forskning fra Høgskolen i Innlandet (Foto: Sigurd Salberg Pedersen)

Av Ole Martin Ringlund
Publisert 2. sep. 2021 10:35 - Sist endret 2. nov. 2021 15:36