Ny bok – satser på å treffe internasjonalt

Professor emeritus Rolf Rønning er en nestor på feltet. Da er det ikke mer enn rett og rimelig at han står i spissen for ei ny bok som kan bli boka man ser til innen offentlig innovasjon – i verden.

Portrettbilde av Rolf Rønning

Rolf Rønning mener boka som kommer nå er skrevet slik at den kan passe ulike systemer og bli en lærebok også utenfor Europa.

Foto: HINN/Ole Martin Ringlund

Det hele startet på et fagseminar på Høgskolen i Innlandet i januar 2020. Rolf Rønning fikk invitere tre andre forskere til seminaret, men han hadde en baktanke med de tre invitasjonene.

– Min ide var også å invitere disse med på skriving, fordi jeg mente det manglet en internasjonal basisbok i offentlig innovasjon, sier Rolf Rønning.

Og det var de andre enige i.

Dermed satte professor Lars Fuglsang (Roskilde universitet og med delstilling på HINN), professor Jean Hartley (en av de ledende engelskspråklige forskerne innen offentlig innovasjon) og Karin Geuijen (nederlansk forsker som har vært synlig på feltet) i gang sammen med Rolf Rønning.

Nå er boka til de fire ferdig – «Valuing Public Innovation - Contributions to Theory and Practice» er navnet.

Dratt inn politikken

Da Rolf Rønning startet å jobbe med temaet offentlig innovasjon i 2005, var det en gjengs oppfatning at offentlig innovasjon ikke hadde noe med politikk å gjøre.

Det syntes førteforfatteren av den nye boka var rart.

– Mange har ment at innovasjon er for eksperter. Men det å tenke nytt og se på hvordan vi endrer ting, på hvilke måter vi gjør det og med hvilke konsekvenser, det er i sin natur det politikk dreier seg om, sier Rønning.

Bilde av Rolf Rønning og Lars Fuglsang på lanseringen
Halvparten av de fire forfatterne var til stede på lanseringen i Lillehammer, men de var til gjengjeld meget blide og glade for at boka nå er sluppet. Rolf Rønning (t.h.) og Lars Fuglsang har sammen med amerikanske Jean Hartley og nederlandske Karin Geuijen skrevet boka «Valuing Public Innovation - Contributions to Theory and Practice».
(Foto: HINN/Ole Martin Ringlund)

Og nettopp dette synet er det som skiller denne boka fra andre bøker om offentlig innovasjon som har blitt gitt ut. Mener Rolf Rønning.

– Jeg har summert opp essensen i boka slik at vi har tatt politikken inn igjen i offentlig innovasjon, og prøvd å gi politikerne en mer reflektert forståelse av hva innovasjon er. Det har vært en viktig misjon.

Det er mye med komplekst å drive med innovasjon i det offentlige enn i det private, forteller Rønning. Offentlig sektor er styrt demokratisk og må følge etablerte spilleregler i offentlig sektor.

– Noen mener offentlig innovasjon er en selvmotsigelse, men det går an å argumentere for at det foregår like mye innovasjon i offentlig sektor som i privat, sier Rolf Rønning.

This gem of a book on public innovation deals directly with the politics fundamentally underpinning it...clear, convincing, and useful. (Jenny Lewis, Australias ledende på feltet)

Bok for alle

Den nye boka kom altså i stand etter et lokalt initiativ på Høgskolen i Innlandet.

Og boka ble lansert lokalt, på biblioteket i høgskolens lokaler i Lillehammer 26. oktober.

Publikum på et bibliotek på boklansering
Mange var interessert i hva Rolf Rønning og medforfatterne hadde kommet opp med da boka ble lansert i høgskolebiblioteket på Lillehammer.
(Foto: HINN/Ole Martin Ringlund)

Men som nevnt i starten her er den altså skrevet på en måte som gjør at den skal kunne ha nytte, og nå langt utenfor våre egne landegrenser.

– Hvis vi skal være høye og mørke, kan vi si at dette KAN bli en lærebok internasjonalt, og utover vår europeiske ramme, sier Rolf Rønning.

Hvis Rønning ikke skal være høy og mørk, sier han det på denne måten:

– Det vi kan si er at dette er en grunnbok som kan passe i ulike systemer og er tilpasset det. Vi håper at den blir brukt og at den kan være et utgangspunkt for folk så de kan tenke nytt videre.

This book sorts through the morass and moves beyond normative orthodoxy to offer a critical perspective about the drivers, structures, processes, activities, and outcomes of public innovation. (Tina Nabatchi, en av USAs fremste på feltet)

Hovedsakelig er den ment å treffe akademikere, fagfolk og praktikere, men også offentlig sektor generelt.

EU er klare på at et høyt tempo på offentlig innovasjon er viktig, og helt nødvendig framover. Dette sammen med at boka allerede har blitt skrytt opp i skyene av enkelte anmeldere, gjør at Rolf Rønning har trua.

– De panegyriske omtalene vi har fått fra storheter på feltet i verden, gjør at jeg har troen på at denne boka kan bli en internasjonal grunnbok som kan fungere.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Rolf Rønning