English version of this page
Thor André Skrefsrud

Thor André Skrefsrud

Professor

E-post
thor.skrefsrud@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 78 98
Mobilnummer
+47 90 61 10 99

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2P306

Kort om

Thor-André Skrefsrud er professor i pedagogikk og religionsdidaktikk med spesialisering innenfor flerkulturell pedagogikk. Han er med i ledelsen av fakultetets forskergruppe Diversity in Education og sitter i styringsgruppa for Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag. For tiden er han involvert i forskningsprosjekter om samarbeid mellom museum og utdanningssektoren, om rasisme og lærerutdanning og om interkulturell religionsundervisning.

Skrefsrud har ph.d.-grad i interkulturell pedagogikk fra NTNU (2012). Han har cand.philol.-grad i kristendomskunnskap fra NTNU (2002) med tilleggsfagene gresk, psykologi og Afrika-kunnskap. Han er utdannet allmennlærer fra Høgskolen i Hedmark (1998).

Skrefsrud underviser i emner innenfor vitenskapsteori, inkludering og flerkulturell pedagogikk.

Publikasjoner

  • Sæther, Elin; Kjørven, Ole Kolbjørn; Dewilde, Joke & Skrefsrud, Thor Andre (2024). Listening to young people’s voices: Attempts at developing context- and participant-sensitive approaches. Childhood. ISSN 0907-5682. doi: 10.1177/09075682241246394. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2024). Debating the practice of separate plurilingual programs in Norwegian schools from a spatial perspective. I Mañoso-Pacheco, Lidia; Estrada Chichón, José Luis & Sánchez-Cabrero, Roberto (Red.), Inclusive education in bilingual and plurilingual programs. IGI Global. ISSN 9798369305638. s. 233–247. doi: 10.4018/979-8-3693-0563-8.ch012.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2024). Intercultural Dialogue in Diverse Classrooms: Debating the Socratic Dialogue Method from a Postcolonial Perspective. Religions. ISSN 2077-1444. 15, s. 1–9. doi: 10.3390/rel15010098.
  • Capperucci, Davide; Dodman, Martin; Didham, Robert J.; Jonsson, Susanne Gunvor; Sundby, Kristine Nymo & Langaas, Ylva [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). The role of mentoring and peer-to-peer support in sustaining teacher professional development. I Petrache, Anca-Denisa; Mara, Daniel & Bocos, Musata (Red.), Sharing and learning for mentoring in education. Editura Universitara. ISSN 978-606-28-1723-7. s. 192–204.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn; Hustvedt, Marianne & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Skolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfold. Prismet. ISSN 0032-8847. 74(4), s. 255–275. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2023). Potensialet for publikums interkulturelle forståelse i møte med «MEG – jeg vil fortelle deg noe». I Nielsen, Sigurd Solhaug & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Folkemuseene i mangfoldige samfunn – publikums erfaringer av forskjellighet og tilhørighet. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-284-3. s. 93–110.
  • Nielsen, Sigurd Solhaug & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Innledning: Folkemuseene i fortid og nåtid – om tilhørighet, mangfold og behovet for publikumsstudier. I Nielsen, Sigurd Solhaug & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Folkemuseene i mangfoldige samfunn – publikums erfaringer av forskjellighet og tilhørighet. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-284-3. s. 13–28.
  • Basha, Shpresa & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Countering Narratives of Identity and Belonging: Multicultural School Events from a Student Perspective. I Tavares, Vander & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Lexington Books. ISSN 9781666925852. s. 313–336.
  • Skrefsrud, Thor Andre & Tavares, Vander (2023). Reconceptualizing non-confessional religious education in Norway from a Freirean perspective. I Tavares, Vander & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Lexington Books. ISSN 9781666925852. s. 173–186.
  • Tavares, Vander & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Experiential education, museums, and student teachers’ intercultural learning: Reflections on the Scandinavian Romani exhibition. I Tavares, Vander & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Lexington Books. ISSN 9781666925852. s. 45–65.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2023). Multicultural School Events: Possibilities and Pitfalls for Refugee Students and Their Families. I Wolsey, Thomas DeVere & Karkouti, Ibrahim M. (Red.), Teaching Refugees and Displaced Students. What Every Educator Should Know. Springer Nature. ISSN 978-3-031-33833-5. s. 197–208. doi: https:/doi.org/10.1007/978-3-031-33834-2_13.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2023). Enhancing Student Teachers’ Professional Development through Active Learning. I Ortega-Sánchez, Delfín (Red.), Education - Annual Volume 2023. IntechOpen. ISSN 978-1-83768-569-1. s. 1–13. doi: 10.5772/intechopen.112399.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2023). Perezhivanie og elevens subjektive opplevelse av læringsmiljø. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 103–117. doi: 10.23865/noasp.191.ch6.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Å forberede seg på hjem-skole-samarbeid: Lærerstudenters bruk av virtual reality-teknologi i et Vygotsky-perspektiv. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 177–195. doi: 10.23865/noasp.191.ch10.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2023). Rethinking the Intercultural Potential of Religious Education in Public Schools: Contributions from Intercultural Theology. Religions. ISSN 2077-1444. 14(2). doi: 10.3390/rel14020224. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2022). A Proposal to Incorporate Experiential Education in Non-Confessional, Intercultural Religious Education: Reflections from and on the Norwegian Context. Religions. ISSN 2077-1444. 13(8), s. 1–13. doi: 10.3390/rel13080727. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2022). A transcultural approach to cross-cultural studies: Towards an alternative to a national culture model. Transcultural Studies. ISSN 2191-6411. 12(1), s. 81–100. doi: 10.17885/heiup.jts.2021.1.24153. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2022). Enhancing social sustainability through education: Revisiting the concept of multicultural education. I Hufnagel, Levente (Red.), Sustainability, Ecology, and Religions of the World. IntechOpen. ISSN 978-1-80355-436-5. s. 1–16. doi: 10.5772/intechopen.103028.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2022). The Buber-Levinas Debate on Otherness: Reflections on Encounters with Diversity in School. I Kleive, Hildegunn Valen; Lillebø, Jonas Gamborg & Sæther, Knut-Willy (Red.), Møter og mangfold: Religion og kultur i historie, samtid og skole. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-75389-4. s. 229–247.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2021). Exploring the pedagogical potential of virtual reality simulations for pre-service teachers from a Vygotskyan perspective. Digital Culture and Education. ISSN 1836-8301. 13(1), s. 67–80. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Sæther, Elin (2021). Young people’s experiences and meaning-making at a multicultural festival in Norway. Journal of Peace Education. ISSN 1740-0201. s. 1–19. doi: 10.1080/17400201.2021.1911792. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2021). Rethinking inclusive education: What can be learned from an ecological theology of liberation? . I Heimbrock, Hans Günter & Persch, Jörg (Red.), Eco-theology : Essays in honor of Sigurd Bergmann . Verlag Ferdinand Schöningh. ISSN 9783506760364. s. 232–250.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2021). Why student mobility does not automatically lead to better understanding: Reflections on the concept of intercultural learning. I Cairns, David (Red.), The Palgrave Handbook of Youth Mobility and Educational Migration. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-64235-8. s. 63–76.
  • Dewilde, Joke & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Revisiting studies of multicultural school events from the perspective of strategic essentialism. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 7, s. 196–209. doi: 10.23865/ntpk.v7.2145. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Multicultural school festivals as a creative space for identity construction–the perspective of minority parents. Intercultural Education. ISSN 1467-5986. 32(2), s. 212–229. doi: 10.1080/14675986.2020.1851173. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin & Skrefsrud, Thor Andre (2020). The reception of Vygotsky in pedagogical literature for Norwegian teacher education. Forum Oświatowe. ISSN 0867-0323. 32(2), s. 11–27. doi: 10.34862/fo.2020.2.0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Sæther, Elin (2020). «Det er så koselig her at jeg tar av meg skoene»: Om betydningen av sted i en flerkulturell barne- og ungdomsfestival. I Sæther, Knut-Willy & Aschim, Anders (Red.), Rom og sted: Religionfaglige og interdisiplinære bidrag. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-69675-7. s. 93–110. doi: 10.23865/noasp.110. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2020). Teachers as intercultural bridge‐builders: Rethinking the metaphor of bridge‐building. Teaching Theology and Religion. ISSN 1368-4868. 23(3), s. 151–162. doi: 10.1111/teth.12550. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2018). Intercultural learning in diverse schools: obstacles, opportunities, and outlooks. Problemy Wczesnej Edukacji. ISSN 1734-1582. 42(3), s. 75–85. doi: 10.26881/pwe.2018.42.08. Fulltekst i vitenarkiv
  • Faldet, Ann-Cathrin & Skrefsrud, Thor Andre (2018). The Reception of Vygotsky's Sociocultural Theory in Pedagogical Literature in Norwegian Teacher Education. I Kravtsov, Gennady (Red.), L.S. Vygotsky's Method in Modern Social Practices. Proceedings of the XIX Vygotsky International Readings. Lev Publishing. ISSN 978-5-91914-043-6.
  • Gudjónsdóttir, Hafdís; Wozniczka, Anna Katarzyna; Gísladóttir, Karen Rut; Lunneblad, Johannes; Odenbring, Ylva & Janhonen-Abruquah, Hille [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). The story of my teaching: Constructing learning spaces for diverse pupils. I Ragnarsdòttir, Hanna & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Learning spaces for inclusion and social justice. Success stories from four Nordic countries. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527514003. s. 153–175.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Hellman, Anette; Lunneblad, Johannes & Ragnarsdòttir, Hanna (2018). Enhancing the professional development of teachers in three Nordic countries—Drawing lessons from research findings in spin-off activities. I Ragnarsdòttir, Hanna & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Learning spaces for inclusion and social justice. Success stories from four Nordic countries. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527514003. s. 217–238.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Gísladóttir, Karen Rut; Gudjónsdóttir, Hafdís; Hellman, Anette; Layne, Heidi & Lunneblad, Johannes [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2018). Research Methodologies for a Culturally Diverse Educational Context. I Ragnarsdòttir, Hanna & Kulbrandstad, Lars Anders (Red.), Learning spaces for inclusion and social justice. Success stories from four Nordic countries. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527514003. s. 95–119.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2018). Barriers to Intercultural Dialogue. Studies in Interreligious Dialogue. ISSN 0926-2326. 28(1), s. 43–57. doi: 10.0000/SID.28.1.3285343.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2018). Internasjonale perspektiver i pedagogikk og elevkunnskapsfaget. I Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. s. 294–308.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2018). Pedagogikk og elevkunnskap i en mangfoldig skole. I Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. s. 22–38.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2018). Inclusion of Newly Arrived Students: Why Different Introductory Models can be Successful Models. I Kulbrandstad, Lars Anders; Engen, Thor Ola & Lied, Sidsel (Red.), Norwegian perspectives on education and cultural diversity. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 9781527505872. s. 65–82.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor-Andre (2018). International week in a Norwegian school. A qualitative study of the participant perspective. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 62(3), s. 474–486. doi: 10.1080/00313831.2017.1306800. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skrefsrud, Thor Andre (2017). Les difficultés du dialogue interculturel. Lumen Vitae : Revue internationale de catéchèse et de pastorale. ISSN 0024-7324. 72(3), s. 309–324. doi: 10.2143/LV.72.3.3242675.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nielsen, Sigurd Solhaug & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Folkemuseene i mangfoldige samfunn – publikums erfaringer av forskjellighet og tilhørighet. Oplandske Bokforlag. ISBN 978-82-7518-284-3. 326 s.
  • Tavares, Vander & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Lexington Books. ISBN 9781666925852. 367 s.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202811501. 243 s.
  • Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISBN 978-82-8249-478-6. 288 s.
  • Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205512252. 312 s.
  • Børresen, Beate; Hammer, Aina & Skrefsrud, Thor Andre (2017). KRLE 5-7 Elevnettsted. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202573379. 100 s.
  • Børresen, Beate; Hammer, Aina & Skrefsrud, Thor Andre (2017). KRLE 5-7 Digital (lærerlisens). Cappelen Damm AS. ISBN 9788202545772. 150 s.
  • Børresen, Beate; Hammer, Aina & Skrefsrud, Thor Andre (2017). KRLE-boka 5-7. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202545741. 312 s.
  • Børresen, Beate; Hammer, Aina & Skrefsrud, Thor Andre (2017). KRLE-boka 5-7. Cappelen Damm AS. ISBN 9788202494957. 314 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Skrefsrud, Thor Andre (2024). Transitions to upper secondary school - perspectives from the Norwegian context.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2024). Panel - boklansering Folkemuseene i mangfoldige samfunn.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2024). Panel discussion: What roles do values and culture play in achieving transformative learning for sustainable development, and how can we best integrate these perspectives into educational programmes?
  • Jonsson, Susanne Gunvor & Skrefsrud, Thor Andre (2024). RESPOND: Sustaining the professional development of teachers within schools as professional learning environments: Erfaringer fra et Erasmus+-prosjekt.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Iversen, Jonas Yassin & Massao , Prisca Bruno (2024). Forskning på mangfold i utdanning: Innlegg på Norsk studentorganisasjons ledersamling.
  • Skrefsrud, Thor Andre & Tavares, Vander (2023). Introduction: Education for diversity in the Nordic context. I Tavares, Vander & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Lexington Books. ISSN 9781666925852. s. xiii–xxiii.
  • Hustvedt, Marianne; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2023). Religious Education in Diverse Contexts: School Leaders’ Understanding of Religious Diversity and Interconnections between Non-formal and Formal Religious Education.
  • Skrefsrud, Thor Andre & Tavares, Vander (2023). Reflecting on the Potential of Experiential Education in a Museum to Enhance Student Teachers’ Intercultural Knowledge of Roma Peoples.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Forord. I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 7–8. doi: 10.23865/noasp.191.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2023). Vygotsky i forskning og praksis: Hvorfor rette blikket mot et sosiokulturelt læringssyn? I Faldet, Ann-Cathrin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (Red.), Læring i et Vygotsky-perspektiv. Muligheter og konsekvenser for opplæringen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202811501. s. 9–18. doi: 10.23865/noasp.191.ch1.
  • Skrefsrud, Thor Andre & Kjørven, Ole Kolbjørn (2023). Bruk og betydning av mat i flerkulturelle arrangement.
  • Somby, Hege Merete; Skrefsrud, Thor Andre; Faldet, Ann-Cathrin; Stalheim, Odd Rune & Parish, Karen (2022). VR Simulation as a Learning Method for Pre-Service Teachers.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2022). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Moe, Erlend ; Iamroz, Olena; Randen, Gunhild Tveit & Skrefsrud, Thor Andre (2022). Nå kommer de ukrainske elevene. [Internett]. HINNs nettside.
  • Moe, Erlend ; Iamroz, Olena; Randen, Gunhild Tveit & Skrefsrud, Thor Andre (2022). Hvordan kan vi best møte de ukrainske flyktning­barna i skolen? [Internett]. Forskning.no.
  • Randen, Gunhild Tveit & Skrefsrud, Thor Andre (2022). Slik kan skolen hjelpe elever fra Ukraina. Avisa Vårt land. s. 16–17.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2021). Innføringsklasser eller direkte integrering på trinn? Inkluderende innføringsmodeller for nyankomne minoritetselever.
  • Skrefsrud, Thor Andre & Larsen, Noorit (2021). Hvordan vi bruker metaforer endrer hvordan vi ser verden. [Internett]. Høgskolen i Innlandet.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2021). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2021). Bokanmeldelse av Urfolk og nasjonale minoriteter i skole og lærerutdanning. Prismet. ISSN 0032-8847. 72(3), s. 268–270.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2021). Læreverk gir ikke hele bildet. Avisa Vårt land.
  • Larsen, Noorit & Skrefsrud, Thor Andre (2021). How we use metaphors changes how we see the world. [Fagblad]. ScienceNorway.
  • Massao, Prisca Bruno; Andersen, Camilla Eline; Fylkesnes, Sandra; Vibeto, Håvard Andreas; Klausen, Siri Wieberg & Haug, Inger Mokkelbost [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Det er på høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningene, Søberg. Nettavisen.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Faldet, Ann-Cathrin & Somby, Hege Merete (2021). Digital simulation of home-school collaboration - exploring the pedagogical potential of pre-service teachers engagement with virtual-reality technology in a Vygotskyan perspective.
  • Frydenlund, Silje; Grande, Per Bjørnar & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Bruken av lærebøker i KRLE. I Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. s. 149–155.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2021). KRLE-lærere og det flerkulturelle klasserommet. I Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. s. 123–139.
  • Skrefsrud, Thor Andre & Fuglseth, Kåre Sigvald (2021). Invitasjon til KRLE-didaktikk. I Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. s. 10–18.
  • Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Forord. I Fuglseth, Kåre Sigvald & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Innføring i KRLE-didaktikk. Undervisning i religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn. IKO-forlaget A/S. ISSN 978-82-8249-478-6. s. 3–3.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Lien, Silje Josten (2021). - Skaper tilhørighet: Forskning: Stoppested verden under forskernes lupe fra en gul campingvogn. [Avis]. Hamar arbeiderblad.
  • Ringlund, Ole Martin & Skrefsrud, Thor Andre (2021). Verdt å stoppe ved Stoppested Verden-festivalen. [Internett]. Høgskolen i Innlandet.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Lien, Silje Josten (2021). Forskerne brukte denne campingvogna ute i felten til sine undersøkelser. [Avis]. Hamar Arbeiderblad.
  • Erdal, Marta Bivand; Aschim, Anders; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2020). Facilitating conviviality, managing difference: Corpus Christi processions in Norwegian cities.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2020). Identitetsfortellinger på utstilling: læringspotensialet i "MEG - jeg vil fortelle deg noe".
  • Skrefsrud, Thor Andre (2020). The Buber-Levinas Controversy on Ethical Responsibility for the Other.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2019). Flerkulturelle arrangement i skole og lokalsamfunn.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Dewilde, Joke (2019). Å utforske en urfolksstand på en internasjonal barnefestival.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2019). Encountering the Other: On Levinas's Critique of Buber and Buber's Response.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2019). Religion, livssyn og etikk i PEL-faget: Hvordan styrke den flerkulturelle lærerkompetansen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 31(2), s. 48–51.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2019). Creating Spaces for Dialogue. How to Recognize Differences without Reinforcing Otherness.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Sæther, Elin (2018). Researching young people's voices at an international children and youth festival. Developing participant- and context-sensitive methodology through "My Memory App".
  • Faldet, Ann-Cathrin & Skrefsrud, Thor Andre (2018). The reception of Vygotsky's sociocultural theory in pedagogical literature Norwegian teacher education.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Multicultural school celebrations: Investigating transnational representations in an international school event in Norway.
  • Dewilde, Joke; Iversen, Jonas & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Hamar-skolens opplæring av nyankomne. Hamar arbeiderblad.
  • Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Mangfoldig skole - bred kompetanse. I Schjetne, Espen & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Å være lærer i en mangfoldig skole: Kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205512252. s. 11–20.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2018). Intercultural learning. Exploring encounters in diversity.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2017). Frédérique Brossard Børhaug & Ingrid Helleve (Red.) 2016. Interkulturell pedagogikk som motkraft – i en monokulturell praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Prismet. ISSN 0032-8847. 68(4), s. 356–358.
  • Kjørven, Ole Kolbjørn & Skrefsrud, Thor Andre (2017). Markeringsdager i skolen i et flerkulturelt samfunn.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2017). Insider research in teacher education: Enhancing teacher educators’ multicultural awareness through shared reflections.
  • Skrefsrud, Thor Andre (2017). Skolen og radikalisering. Avisa Vårt land. s. 15–15.
  • Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skaret, Anne & Skrefsrud, Thor Andre (2017). Internasjonale uker i skolen: Eksotiske happenings eller inkluderende praksiser? . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 30–35.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Hanna, Ragnarsdottír; Hama, Susan Rafik; Lunneblad, Johannes & Dervin, Fred (2016). Learning Spaces for Inclusion and Social Justice. Implementation of findings.
  • Iversen, Jonas Yassin; Dewilde, Joke & Skrefsrud, Thor Andre (2020). Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-200-9.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Rom 2P306
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum