English version of this page
Lars Bjørke

Lars Bjørke

Førsteamanuensis

E-post
lars.bjorke@inn.no

Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Seksjon for idrett og kroppsøving
Studiested Elverum, Rom 4R4135

Kort om

Lars er førsteamanuensis i kroppsøving og pedagogikk. Lars har faglærerutdanning kroppsøving, master i folkehelsevitenskap og doktorgrad fra PhD-programmet profesjonsrettede lærerutdanningsfag ved HINN. 

I sin doktorgradsavhandling jobbet Lars tett sammen med tre barneskolelærere for å utforske bruk av samarbeidslæring i kroppsøving. Etter avhandlingen har Lars fortsatt å jobbe med prosjekter hvor han er tett på lærere for å ha en direkte påvirkning på praksisfeltet. Lars er medlem av forskergruppen Teaching and Learning in Physical Education og underviser på lærerutdanninger innenfor kroppsøving og idrettsfag. 

Se Cristin for oversikt over Lars sine publikasjoner

Publikasjoner

  • Bjørke, Lars (2024). "Det enkle er ikke alltid det beste": om ulike forståelser av samarbeidslæring . I Røynesdal, Øystein & Thorjussen, Ingfrid M. (Red.), Kroppsøving i praksis: læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetode. Universitetsforlaget. ISSN 9788215063744.
  • Bjørke, Lars (2023). Aksjonsforskning: Velegnede tilnærminger for utforskning av nye pedagogiske praksiser (?). I Øien, Ola Buan; Heggernes, Sissil Lea & Karlsen, Anne Mette Færøyvik (Red.), Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-81798-5. s. 169–187.
  • Bjørke, Lars & Quennerstedt, Mikael (2023). Reflecting on student reflections in physical education practice: moving beyond a theory-and-practice divide. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. doi: 10.1080/17408989.2023.2281913. Fulltekst i vitenarkiv
  • Moen, Kjersti Mordal & Bjørke, Lars (2023). Å strekke seg litt lenger: Hva kan vi lære av erfaringene av implementering av et fagutviklingsprosjekt i kroppsøving? Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN 2535-2857. 7(2), s. 56–71. doi: 10.23865/jased.v7.5199. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Lars (2023). Samarbeidslæring - en pedagogisk modell for anerkjennende samspill i kroppsøving, Et anerkjennende kroppsøvingsfag . Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202763343. s. 230–249.
  • Bjørke, Lars & Casey, Ashley (2023). Practising collaboration in model implementation in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. doi: 10.1080/17408989.2022.2125945. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Lars; Standal, Øyvind Førland & Moen, Kjersti Mordal (2022). ‘What we have done now is more student-centred’: an investigation of physical education teachers’ reflections over a one-year participatory action research project. Educational Action Research. ISSN 0965-0792. doi: 10.1080/09650792.2022.2062407. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Lars; Standal, Øyvind Førland & Moen, Kjersti Mordal (2020). ‘While we may lead a horse to water we cannot make him drink’: three physical education teachers’ professional growth through and beyond a prolonged participatory action research project. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. doi: 10.1080/13573322.2020.1799781. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bjørke, Lars & Moen, Kjersti Mordal (2020). Cooperative learning in physical education: a study of students? learning journey over 24 lessons. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN 1740-8989. doi: 10.1080/17408989.2020.1761955. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Bjørke, Lars (2024). Samarbeidslæring i praksis.
  • Bjørke, Lars (2023). Samarbeidslæring: Mer enn å dele inn i to lag.
  • Bjørke, Lars (2023). Hvordan kan elevrefleksjon forstås i kroppsøvingspraksis, og hvordan kan dette undersøkes metodologisk?
  • Bjørke, Lars (2023). Samarbeidslæring - et rammeverk for anerkjennende samspill i kroppsøving.
  • Bjørke, Lars & Quennerstedt, Mikael (2023). Reflecting on student reflection in PE practice – moving beyond a theory and practice divide.
  • Esser-Noethlichs, Marc; Bjørke, Lars & Lund, Siv (2023). Bildung encountering core refection in physical education teacher education (PETE): Exploring the potentials and limitations of core reflection to promote professional development.
  • Bjørke, Lars & Moen, Kjersti Mordal (2023). The Researcher as an Actor: Negotiating the Researchers' Role in Collaborative Research Projects in Physical Education.
  • Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut; Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen Jordet; Hovi-Gulowsen, Kathrine & Abeslen, Kristian [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag.
  • Moen, Kjersti Mordal & Bjørke, Lars (2023). Det viktige kroppsøvingsfaget . VG : Verdens gang. ISSN 0805-5203. s. 33–33.
  • Bjørke, Lars & Casey, Ashley (2022). Practising collaboration in model implementation in physical education.
  • Moen, Kjersti Mordal & Bjørke, Lars (2022). Rethinking effective CPD in PE: The perceptions of teachers’ and school owners’ .
  • Esser-Noethlichs, Marc & Bjørke, Lars (2022). Bildung encountering core reflection; a theoretical framework to guide professional development in physical education teacher education.
  • Moen, Kjersti Mordal & Bjørke, Lars (2022). En skolebasert nettverksmodell for fagutvikling i kroppsøving .
  • Esser-Noethlichs, Marc & Bjørke, Lars (2022). Core reflection, a way of ”doing Bildung”? En didaktisk modell for å fremme kroppsøvingsstudenters profesjonelle utvikling.
  • Bjørke, Lars (2022). Barn og unge kviser seg for å dusje sammen. [TV]. NRK Helgemorgen.
  • Moen, Kjersti Mordal; Bjørke, Lars & Westlie, Knut (2022). Nakenhet i gymgarderoben? Ja, takk! . Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Moen, Kjersti Mordal; Bjørke, Lars & Amundsen, Marte (2021). Læreren vet best! Hamar arbeiderblad.
  • Aasland, Erik & Bjørke, Lars (2021). Kroppsøvingsfaget – nye praksiser og muligheter.
  • Aasland, Erik & Bjørke, Lars (2021). Hva er god kroppsøving? [Internett]. Utdanningsforbundet - lærerrommet (podcasts).
  • Bjørke, Lars (2021). [podcast, SANS] Samarbeidslæring og dans. [Internett]. www.dansepraksis.no.
  • Bjørke, Lars (2021). Hva er god kroppsøving? [Internett]. Lærerrommet podcast.
  • Bjørke, Lars (2021). Samarbeidslæring i kroppsøving.
  • Bjørke, Lars (2021). [podcast]'While we may lead a horse to water we cannot make him drink' - A participatory action research project. [Internett]. Playing with research in health & physical education podcast.
  • Østerlie, Ove & Bjørke, Lars (2021). [Podcast, krø.no] Alternative undervisningsmetoder i kroppsøving. [Internett]. www.krø.no.
  • Bjørke, Lars (2021). Bør gymfaget fornyes? . [TV]. NRK Dagsnytt.
  • Bjørke, Lars; Amundsen, Marte; Moen, Kjersti Mordal; Teksum, Trude Nordli & Westlie, Knut (2020). «Gym» eller kroppsøving – innholdet er viktigere enn begrepet. Utdanningsnytt.no.
  • Bjørke, Lars & Moen, Kjersti Mordal (2020). Det finnes mange muligheter for å drive fjernundervisning i kroppsøving. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Moen, Kjersti Mordal; Amundsen, Marte & Bjørke, Lars (2020). Elever må også forstå helse som en ressurs vi mennesker har. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
  • Bjørke, Lars & Moen, Kjersti Mordal (2019). -Ingen skal oppleve å bli valgt sist i gymtimen! [Internett]. https://ung.forskning.no.
  • Bjørke, Lars (2019). Studenters læring gjennom et toårig aksjonsforskningsprosjekt.
  • Bjørke, Lars (2019). 'Learning takes time': Investigating students' learning throguh a two-year Cooperative Learning project.
  • Bjørke, Lars (2018). Samarbeidslæring i kroppsøving.
  • Bjørke, Lars (2018). Action research for changing practice in PE.
  • Bjørke, Lars (2018). Utviklings av kroppsøvingslæreres praksis - et aksjonsforskningsprosjekt på mellomtrinnet.
  • Bjørke, Lars (2018). Kroppsøvingslæreren: 'Den som tror den er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig'. Om læreres karrièrelange læring.
  • Bjørke, Lars; Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Brattli, Vidar Hammer; Teksum, Trude Nordli & Standal, Øyvind Førland (2016). Kroppsøvingsforskning.no - forskningsblogg.
  • Moen, Kjersti Mordal; Brattli, Vidar Hammer; Westlie, Knut; Bjørke, Lars & Hagen, Krister (2016). Tiltaket fysisk aktivitet er ikke kroppsøving. Utdanning. ISSN 1502-9778. s. 44–44.
  • Bjørke, Lars; Brattli, Vidar & Moen, Kjersti Mordal (2015). Status på kroppsøvingsfaget: Et pilotprosjekt i Elverumskolen 5.-10. trinn.
  • Bjørke, Lars (2013). Karakteristika av ungdom med og uten psykiske problemer, utvikling fra 2001 til 2009 .
  • NRK, P1 Hedmark og Oppland & Bjørke, Lars (2013). Aktive ungdommer har bedre psykisk helse. [TV]. https://www.nrk.no/ho/flere-ungdommer-far-psykiske-plager-1..
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Bjørke, Lars & Brattli, Vidar Hammer (2018). Når ambisjon møter tradisjon En nasjonal kartleggingsstudie av kroppsøvingsfaget i grunnskolen (5.–10. trinn). Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-026-5.
  • Moen, Kjersti Mordal; Westlie, Knut; Brattli, Vidar; Bjørke, Lars & Vaktskjold, Arild (2015). Kroppsøving i Elverumskolen. En kartleggingsstudie av elever, lærere og skolelederes opplevelse av kroppsøvingsfaget i grunnskolen. Høgskolen i Hedmark. ISSN 9788276719642.
  • Bjørke, Lars & Hartz, Ingeborg (2013). Ungdom, fysisk aktivitet og psykisk helse: karakteristika av ungdom med og uten psykiske problemer, utvikling fra 2001 til 2009. Høgskoen i Hedmark.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Terningen Arena - Rotunden
Hamarveien 112, N-2406 Elverum
Rom 4R4135
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum