English version of this page
Ann-Therese Dalbakk Nomerstad

Ann-Therese Dalbakk Nomerstad

Stipendiat

Stipendiat

E-post
anntherese.nomerstad@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 76 83

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Enhet for forskningsadministrasjon
Studiested Hamar

Kort om

Nomerstad er stipendiat på Høgskolen i Innlandet, der hun forsker på samarbeid i lærerutdanningen. Studiens formål er å bidra med kunnskap om hvordan samarbeid mellom lærerutdannere foregår med hensikt å studere lærersamarbeid som en indikator på kvalitet i lærerutdanningen. Phd-prosjektet søker spesifikt å utvikle kunnskap om hvordan ulike profesjonelle læringsfellesskap i lærerutdanningskontekster kan bidra til økt kvalitet på undervisningsarbeidet, og til læringspotensialet i lærerutdanningen som organisasjon.  I pliktarbeidet underviser og veileder Nomerstad på institutt for pedagogikk i lærerutdanninger, og er engasjert i dekompprosjekter i regi av samarbeidsprosjektet med Lærerutdanningsskolene. Nomerstad er lærerutdannet ved Høgskolen i Hedmark og har en mastergrad i Utdanningsledelse ved Universitetet i Oslo. Masteroppgaven undersøkte ledelse og lærersamarbeid i grunnskolen. Hun har en særlig interesse profesjonelle læringsfellesskap og betydningen av kollektive læringsprosesser i utdanning. 

 

Publikasjoner

  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk; Tvete, Ingrid & Helstad, Kristin (2022). Skoleutvikling i lærerutdanning, rektorutdanning og i pedagogikkstudier. I Mausethagen, Sølvi & Helstad, Kristin (Red.), Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202717728. s. 252–271.
  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk & Helstad, Kristin (2017). Ledelse gjennom lærersamarbeid: stram styring eller frie tøyler? I Postholm, May Britt; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita & Strømme, Alex (Red.), Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger. Universitetsforlaget. ISSN 9788215027876.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk (2023). Professional Learning i Higher Education. Teacher Educators`Collaboration to Improve their Teaching.
  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk & Vassend Holm, Åshild (2023). Education needs a vision- How to strengthening the study program’s and the teachers' competence on ‘Internationalization at home’ towards a more sustainable teacher education? .
  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk & Helstad, Kristin (2021). School Development in Teacher Education, School Leader Education and Pedagogy - an Exploration of Curriculum and Practice in Norwegian Higher Education.
  • Nomerstad, Ann-Therese Dalbakk; Helstad, Kristin & Tvete, Ingrid (2021). School Development in Teacher Education, School Leader Education and Pedagogy - an Exploration of Curriculum and Practice in Norwegian Higher Education.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum