English version of this page
Ana Lucia Lennert Da Silva

Ana Lucia Lennert Da Silva

Førsteamanuensis

Interessefelt: lærerprofesjonalitet, læreplanreformer, komparativ og internasjonal utdanning

E-post
analucia.dasilva@inn.no
Telefonnummer
+47 62 59 79 75

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2P312

Kort om

Ana Lucia Lennert da Silva er førsteamanuensis i pedagogikk. Hun har to master innenfor pedagogikk, en fra State University of Campinas (2009) og en fra UiO (2017), og en doktorgrad i profesjonsrettet pedagogikk fra HINN (2021).

Da Silvas forskning dekker tre hovedområder: «komparativ og internasjonal utdanning», «læreplanreformer og læreplananalyser» og «lærerautonomi og læreraktørskap». Hennes analytiske interesser handler om hvordan læreplanreformer og læreplaner setter rammer for lærere og elever i skolen, og hvordan lærere opplever sitt handlingsrom og bruker sin handlingskompetanse for å skape meningsfylte pedagogiske opplevelser, sett fra både et nasjonalt, internasjonalt og komparativt perspektiv.

Hun er medlem av forskningsgruppen Studier i profesjon, læring og politikk (SPLP).

Prosjekter

Publikasjoner

  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Klausen, Siri Wieberg (2023). Convergence and divergence: Depictions of indigenous peoples in secondary school history textbooks from Brazil and Norway. Research in Comparative and International Education. ISSN 1745-4999. s. 1–20. doi: 10.1177/17454999231216653. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Mølstad, Christina Elde (2022). Lærerautonomi i spennet mellom styring og profesjonelt samarbeid. I Mausethagen, Sølvi & Helstad, Kristin (Red.), Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202717728. s. 196–213.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2021). Comparing teacher autonomy in different models of educational governance. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. ISSN 2002-0317. doi: 10.1080/20020317.2021.1965372. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Mølstad, Christina Elde (2020). Teacher autonomy and teacher agency: a comparative study in Brazilian and Norwegian lower secondary education. Curriculum Journal. ISSN 0958-5176. 31(1), s. 115–131. doi: 10.1002/curj.3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Parish, Karen (2020). National curriculum policy in Norway and Brazil: translations of the global accountability logic. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). ISSN 2535-4051. 4(2), s. 64–83. doi: 10.7577/njcie.3721. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2011). Condições de trabalho do professor de Sociologia. Cadernos Cedes. ISSN 0101-3262. 31(85), s. 383–403. doi: 10.1590/S0101-32622011000300005.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Mølstad, Christina Niemi (2024). Professional work with the national curriculum​.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Mølstad, Christina Elde (2023). Teacher agency in an accountability context.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2023). Urfolks plass i historielærebøker i Norge og Brasil.
  • Parish, Karen; Lennert Da Silva, Ana Lucia & Tavares, Vander (2023). Inclusive Education and Special Needs Education in Norway: Possibilities and Challenges.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia; Tavares, Vander & Parish, Karen (2023). Inclusive Education and Special Needs Education in Norway: Between Policy and Practice.
  • Tavares, Vander; Parish, Karen & Lennert Da Silva, Ana Lucia (2023). Supporting Gifted Students in Norway​.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Mølstad, Christina Elde (2023). Teacher agency and professional collaboration in a context of educational accountability.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2022). Hvordan påvirker internasjonale undersøkelser lærernes praksis?
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Mølstad, Christina Elde (2022). Lærerautonomi i spennet mellom styring og profesjonelt samarbeid.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2022). «Between global trends and national particularities – a comparison between curriculum policy and textbooks in Brazil and Norway».
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2022). Some considerations about using different levels of context in a comparative study.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2019). The logic of accountability in national policy and teachers’ accounts – a comparative study between Brazil and Norway.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia & Mølstad, Christina Elde (2019). The multidimensionality of teacher autonomy – a comparative study in São Paulo state (Brazilian) and Norwegian schools.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2018). Teacher professionalism and autonomy in Brazilian (São Paulo state) and Norwegian schools.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2018). The OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) and the teaching profession in Brazil and Norway.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2021). Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil. Høgskolen i Innlandet.
  • Lennert Da Silva, Ana Lucia (2017). Between the global and the national. The concept of competence in the national curriculum of Brazil and Norway. 7Letras.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Rom 2P312
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum