Torunn Synnøve Skjærstad
Stipendiat
Stipendiat i engelsk didaktikk
- E-post
- torunn.skjarstad@inn.no
- Telefonnummer
- +47 62 51 72 48
- Mobilnummer
- +47 41 66 51 44
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Enhet for forskningsadministrasjon
Studiested Hamar,
Rom 2C262
Kort om
Torunn Synnøve Skjærstad er høgskolelektor i engelsk. Hun er utdannet lærer, har bred erfaring fra skolen og er involvert i emner på samtlige av lærerutdanningene. Skjærstad har utdanning innenfor språk, historie, kultur og kunsthistorie fra Kingston University College og University College Cork. Hun har engelsk, pedagogikk og PPU fra Høgskolen i Innlandet, masterfag i engelsk master fra Universitetet i Sørøst-Norge og Høgskolen i Østfold, og master i historie fra Universitetet i Oslo.
Skjærstads forskning er tverrfaglig og hennes hovedforskningsområder er første verdenskrig, litteratur om første verdenskrig, tverrfaglighet knyttet inn mot engelskfaget, litterasitet, litterære tekster i klasserommet og andre generelle didaktiske problemstillinger, blant annet knyttet til digitale læringsstier, Kunstig Intelligens m.m.
Skjærstad er for tiden stipendiat innen engelsk ved Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) ved høgskolen i innlandet. Hun ser på det tverrfaglige læringspotensialet ved bruk av litterære tekster om første verdenskrig på ungdomstrinnet.
Forskergrupper
Publikasjoner
-
Skjærstad, Torunn (2023). Developing democracy and citizenship with literary texts about the First World War. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL). ISSN 2703-8629. 11(3), s. 469–489. doi: 10.46364/njltl.v11i2.1171. Fulltekst i vitenarkiv
-
Skjærstad, Torunn & Munden, Juliet Hilary (2022). First World War Poetry and Historical Literacy. I Kleppe, Sandra Lee & Sorby, Angela (Red.), Poetry and Sustainability in Education . Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-95575-5. s. 165–184. doi: 10.1007/978-3-030-95576-2_8.
-
Munden, Juliet Hilary & Skjærstad, Torunn Synnøve (2018). English Poetry in the Foreign Language Classroom: A study of Teacher Perspectives, Purposes, and Practices. I Kleppe, Sandra Lee & Sorby, Angela (Red.), Poetry and Pedagogy across the Lifespan: Within and Beyond Disciplines, Classrooms, and Contexts. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-319-90432-0. s. 255–276. doi: 10.1007/978-3-319-90433-7_13. Vis sammendrag
-
Skjærstad, Torunn (2023). First World War literary texts in the English classroom in Norway.
-
Skjærstad, Torunn (2022). Is there a place for First World War Poetry with LK20?
-
Skjærstad, Torunn (2019). Language in literary textual representations of the First World War: Developing historical literacy in the English language classroom in Norway.
-
Skjærstad, Torunn Synnøve & Munden, Juliet Hilary (2019). Young children's poetry in English language teaching.
-
Munden, Juliet Hilary & Skjærstad, Torunn Synnøve (2018). Poetry practices in the EFL classroom.
-
Skjærstad, Torunn Synnøve (2014). Blod og profitt. Levende Historie. ISSN 1503-4208. 9(1), s. 18–23.
Adresser
Besøksadresse
Alf Prøysens Hus (Hovedbygg fløy C nyeste del)Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2C262
Vis i kart
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum