English version of this page
Torunn Synnøve Skjærstad

Torunn Synnøve Skjærstad

Stipendiat

Stipendiat i engelsk didaktikk

E-post
torunn.skjarstad@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 72 48
Mobilnummer
+47 41 66 51 44

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Enhet for forskningsadministrasjon
Studiested Hamar, Rom 2C262

Kort om

Torunn Synnøve Skjærstad er høgskolelektor i engelsk. Hun er utdannet lærer, har bred erfaring fra skolen og er involvert i emner på samtlige av lærerutdanningene. Skjærstad har utdanning innenfor språk, historie, kultur og kunsthistorie fra Kingston University College og University College Cork. Hun har engelsk, pedagogikk og PPU fra Høgskolen i Innlandet, masterfag i engelsk master fra Universitetet i Sørøst-Norge og Høgskolen i Østfold, og master i historie fra Universitetet i Oslo. 

Skjærstads forskning er tverrfaglig og hennes hovedforskningsområder er første verdenskrig, litteratur om første verdenskrig, tverrfaglighet knyttet inn mot engelskfaget, litterasitet, litterære tekster i klasserommet og andre generelle didaktiske problemstillinger, blant annet knyttet til digitale læringsstier, Kunstig Intelligens m.m.

Skjærstad er for tiden stipendiat innen engelsk ved Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) ved høgskolen i innlandet. Hun ser på det tverrfaglige læringspotensialet ved bruk av litterære tekster om første verdenskrig på ungdomstrinnet. 

Publikasjoner

  • Skjærstad, Torunn (2023). Developing democracy and citizenship with literary texts about the First World War. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL). ISSN 2703-8629. 11(3), s. 469–489. doi: 10.46364/njltl.v11i2.1171. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skjærstad, Torunn & Munden, Juliet Hilary (2022). First World War Poetry and Historical Literacy. I Kleppe, Sandra Lee & Sorby, Angela (Red.), Poetry and Sustainability in Education . Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-030-95575-5. s. 165–184. doi: 10.1007/978-3-030-95576-2_8.
  • Munden, Juliet Hilary & Skjærstad, Torunn Synnøve (2018). English Poetry in the Foreign Language Classroom: A study of Teacher Perspectives, Purposes, and Practices. I Kleppe, Sandra Lee & Sorby, Angela (Red.), Poetry and Pedagogy across the Lifespan: Within and Beyond Disciplines, Classrooms, and Contexts. Palgrave Macmillan. ISSN 978-3-319-90432-0. s. 255–276. doi: 10.1007/978-3-319-90433-7_13.

Se alle arbeider i Cristin

  • Skjærstad, Torunn (2023). First World War literary texts in the English classroom in Norway.
  • Skjærstad, Torunn (2022). Is there a place for First World War Poetry with LK20?
  • Skjærstad, Torunn (2019). Language in literary textual representations of the First World War: Developing historical literacy in the English language classroom in Norway.
  • Skjærstad, Torunn Synnøve & Munden, Juliet Hilary (2019). Young children's poetry in English language teaching.
  • Munden, Juliet Hilary & Skjærstad, Torunn Synnøve (2018). Poetry practices in the EFL classroom.
  • Skjærstad, Torunn Synnøve (2014). Blod og profitt. Levende Historie. ISSN 1503-4208. 9(1), s. 18–23.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Alf Prøysens Hus (Hovedbygg fløy C – nyeste del)
Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2C262
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum