English version of this page
Ellen Nierenberg

Ellen Nierenberg

Førstebibliotekar

Førstebibliotekar, Hamar

E-post
ellen.nierenberg@inn.no
Telefonnummer
+47 62 43 01 92

Forskningsavdelingen
Bibliotek Hamar
Studiested Hamar, Rom 2C143

Kort om

Ellen Nierenberg er førstebibliotekar ved høgskolebiblioteket, avdeling Hamar. Ellen fikk doktorgrad fra UiT Norges arktiske universitet i 2022 for hennes forskning om utviklingen av informasjonskompetanse hos studenter. Hun fikk mastergrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap fra OsloMet i 2007.

På høgskolebiblioteket er Ellen ansvarlig for:

  •      Forskningsstøtte: Kurator for INNs Open Data Archive, https://dataverse.no/dataverse/inn
  •      Kontaktbibliotekar for Institutt for kunstfag og kulturstudier og Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving, med ansvar for fagenes samlingsutvikling (fysiske og digitale ressurser).
  •      Undervisning og veiledning for studenter (BLU, MIR, DigKom, Musikk, Spillskolen) og ansatte: Litteratursøk, kildekritikk, kildebruk, EndNote, Zotero, akademisk skriving, arkivering av forskningsdata og søking av forskningsdata.

Publikasjoner

  • Nierenberg, Ellen & Dahl, Tove I. (2021). Is information literacy ability, and metacognition of that ability, related to interest, gender or education level? A cross-sectional study of higher education students. Journal of Librarianship and Information Science. ISSN 0961-0006. s. 1–13. doi: 10.1177/09610006211058907. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dahl, Tove I. & Nierenberg, Ellen (2021). Here’s the TRIQ: The Tromsø Interest Development Questionnaire Based on the Four-Phase Model of Interest Development. Frontiers in Education. ISSN 2504-284X. 6. doi: 10.3389/feduc.2021.716543. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nierenberg, Ellen; Låg, Torstein & Dahl, Tove I. (2021). Knowing and doing: The development of information literacy measures to assess knowledge and practice. Journal of Information Literacy. ISSN 1750-5968. 15(2), s. 78–123. doi: 10.11645/15.2.2795. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nierenberg, Ellen (2017). A comparison of nursing and teacher education students' information literacy learning: Results from Norway, 2016. College & Research Libraries. ISSN 0010-0870. 78(5), s. 628–651. doi: 10.5860/crl.78.5.628. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nierenberg, Ellen & Fjeldbu, Øyvind Gjems (2015). How much do first-year undergraduate students in Norway know about information literacy? Journal of Information Literacy. ISSN 1750-5968. 9(1), s. 15–33. doi: 10.11645/9.1.1983.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nierenberg, Ellen (2008). Anti-terror legislation and public libraries : a comparison of librarians' concerns in the USA and Denmark. VDM Verlag Dr. Müller Aktiengesellschaft & Co. KG. ISBN 9783639074048. 129 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nierenberg, Ellen (2023). Opplæring i kildebruk: Hvem er den nye studenten?
  • Nierenberg, Ellen (2023). Understanding the development of information literacy in higher education.
  • Nierenberg, Ellen (2023). Informasjonskompetanse og interesse.
  • Nierenberg, Ellen (2023). Utviklingen av informasjonskompetanse i høyere utdanning.
  • Nierenberg, Ellen (2023). Keynote: Barriers and enablers to information literacy development: What practices are recommended for librarians and other instructors?
  • Nierenberg, Ellen (2023). Information literacy development.
  • Nierenberg, Ellen & Dahl, Tove I. (2022). The development of students as information literate individuals: Results from an 86% complete PhD in Information Literacy.
  • Nierenberg, Ellen; Låg, Torstein & Dahl, Tove I. (2021). New tools for assessing information literacy: Knowing and doing.
  • Dahl, Tove I. & Nierenberg, Ellen (2021). Interest: We know it when we feel it, but do we recognize it when we measure it? That’s a TRIQ question .
  • Nierenberg, Ellen (2021). Kildebruk: Et blikk fra nord (keynote).
  • Nierenberg, Ellen (2020). Does actual ability in information literacy, and metacomprehension of that ability, ​ improve with experience ​ in higher education?​.
  • Nierenberg, Ellen (2019). Stipendiat i informasjonskompetanse.
  • Nierenberg, Ellen (2019). PhD pitch: Information literacy.
  • Dahl, Tove Irene; Lappegård, Ingvild; Nilsen, Karine Thorheim & Nierenberg, Ellen (2019). Developing a measure of interest: Where to next from this fork in the road?
  • Nierenberg, Ellen (2018). En nasjonal standard for APA-stil er på vei! Bob : Bok og bibliotek. ISSN 0006-5811. 85(3), s. 72–73.
  • Nierenberg, Ellen (2017). Informasjonskompetanse og førsteårs sykepleier- og lærerstudenter.
  • Nierenberg, Ellen (2016). How much do nursing and teacher education students in Norway learn about information literacy in their first year of college?
  • Nierenberg, Ellen (2015). How much do first year undergraduate students in Norway know about information literacy?

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Alf Prøysens Hus (Hovedbygg fløy C – nyeste del)
Holsetgata 31, N-2318 Hamar
Rom 2C143
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum