Birgit Nordtug
Professor
Professor i psykologi
- E-post
- birgit.nordtug@inn.no
- Telefonnummer
- +47 61 28 81 57
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Enhet for forskningsadministrasjon
Studiested Lillehammer
Kort om
Birgit Nordtug har i over 30 år arbeidet med fransk psykoanalyse. Hun har spesielt fordypet seg i Jacques Lacans Encore hvor han presenterer sine fire diskurser: Mesterens diskurs, Hysterikerens diskurs, Universitetets diskurs og Analytikerens diskurs. Nordtug har kombinert ideer hos Lacan (og også hos Julia Kristeva) med ideer i semiotikken, først og fremst hos Roland Barthes og Charles Sanders Peirce. I de siste 20 årene har Nordtug også fordypet seg i Emmanuel Levinas' Otherwise than Being - et verk som av mange er lest med og mot ideer hos Lacan, noe også Nordtug har gjort og i tillegg supplert analysene med ideer hos Peirce.
Disse perspektivene er både hver for seg og i kombinasjon med hverandre, anvendt i arbeidet med psykologiske grunnlagsspørsmål om subjektivitet, kropp, språk og kunnskap. I den kliniske forskningen har grunnlagsspørsmålene blitt undersøkt empirisk gjennom kvalitative intervju med personer som har strevd med spiseproblemer, og behandlere og forskere i spiseforstyrrelsesfeltet, og kvalitative intervju med personer som har forsøkt å ta sitt eget liv, og etterlatte etter selvmord. Temaet kunnskap har hun også undersøkt i ikke-klinisk forskning gjennom kvalitative intervju med utdanningsforskere, kvantitative og kvalitative innholdsanalyser av utdanningsforskning og kvalitative intervju med brukere av denne forskningen.
Nordtug startet yrkeskarrieren i psykiatrien, dels heltid og dels deltid i perioden 1984-1992. Siden har akademia vært arbeidsplassen. Først ved Universitetet i Trondheim/NTNU fra høsten 1992 til sommeren 2001 ved Psykologisk Institutt og Pedagogisk Institutt. Så ved Høgskulen i Sogn og Fjordane/Sogndal med undervisning i psykologi ved Avdeling for Samfunnsfag fra høsten 2001 til høsten 2009. Deretter har Høgskolen på Lillehammer/Innlandet vært arbeidsplassen med undervisning og veiledning ved ulike utdanninger, først og fremst relatert til to felt: (1) psykisk helse og (2) vitenskapsteori & anvendt kunnskapsteori.
I sin kommende bok "Kunnskapsansvar. Spiseforstyrrelser som kasus" kombineres de to undervisningsfeltene både gjennom tradisjonell fagformidling og i samtaler med tre fagpersoner. Det er pioneren i det norske spiseforstyrrelsesfeltet psykolog Charlotte Buhl med mer enn 40 års erfaring med behandling av spiseforstyrrelser, spesialist i barne- og ungdomspsykologi Per Are Løkke med mer enn 35 års erfaring med behandling av barn og ungdom, og professor i psykologi og kvalitative metoder Svend Brinkmann som i mange år har forsket på diagnosenes funksjon i vårt moderne kunnskapssamfunn. Etterordet er skrevet av professor i helsefagvitenskap og kroppsøving Gunn Engelsrud som har vært en viktig læremester og samarbeidspartner for Nordtug i mange år. I 2017 mottok Nordtug og Engelsrud en pris for tiårets beste artikkel i Tidsskrift for Kjønnsforskning. Artikkelen har tittelen: "Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse", og kan lastes ned her: https://doi.org/10.18261/issn.1891-1781-2017-04-06
Publikasjoner
-
Nordtug, Birgit & Steinnes, Jenny Elise (2022). Spesialpedagogen – i samfunnets knutepunkt og skjæringsfelt? En psykoanalytisk invitasjon til spesialpedagogisk aktivisme. I Thuen, Harald; Myklestad, Synnøve & Vik, Stine (Red.), Pedagogikkens idé og oppdrag. Fagbokforlaget. ISSN 9788245040883. s. 94–110. doi: DOI:10.55669/oa010306. Vis sammendrag
-
Engelsrud, Gunn; Rugseth, Gro & Nordtug, Birgit (2021). Taking time for new ideas: learning qualitative research methods in higher sports education. Sport, Education and Society. ISSN 1357-3322. 28(3), s. 239–252. doi: 10.1080/13573322.2021.2014804. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit & Grimsgaard, Cathrine (2021). On the Care of Children Entrusted in our Hands: Reflections on the Position of Knowledge in Ethics-Based Practices . I Knizek, Birthe Loa & Klempe, Sven Hroar (Red.), Foundation of Ethics-Based Practices. Springer. ISSN 978-3-030-83665-8. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit; Thaulow, Benedikte & Engelsrud, Gunn Helene (2021). Den Ene og den Andre. Betraktninger om forskningsbaserte stillbilder av kjønnsforskjeller og andre forskjeller i skolen. Prismet. ISSN 0032-8847. 72(1), s. 67–76. doi: 10.5617/pri.8735. Fulltekst i vitenarkiv
-
Nordtug, Birgit & Løkke, Per Are (2020). Når det er tallene som teller. Kunnskap om ungdom og psykisk helse i et byråkratisk positivistisk landskap. . Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 13(1), s. 89–95.
-
Nordtug, Birgit & Steinnes, Jenny Elise (2020). «DU SKAL IKKE MOBBE» : En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing? . Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 6, s. 32–47. doi: 10.23865/ntpk.v6.1580. Vis sammendrag
-
Engelsrud, Gunn; Øien, Ingvil & Nordtug, Birgit (2018). Being present with the patient : a critical investigation of bodily sensitivity and presence in the field of physiotherapy. Physiotherapy Theory and Practice. ISSN 0959-3985. 35(10), s. 908–918. doi: 10.1080/09593985.2018.1460431. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2017). Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter : kunnskap og helse :. Tidsskrift for kjønnsforskning. ISSN 0809-6341. 41(4), s. 262–278. doi: 10.18261/issn.1891-1781-2017-04-06.
-
Engelsrud, Gunn; Nordtug, Birgit & Øien, Ingvil (2016). Kroppens subjektivitet – glemt eller anerkjent i fysioterapifaget? Fysioterapeuten. ISSN 0016-3384. 84(9), s. 16–20. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2016). Boken som mangler, ord som går på tomgang og sykt flinke jenter: Kunnskap og helse. Tidsskrift for kjønnsforskning. ISSN 0809-6341. 40(3/4), s. 151–167. doi: 10.18261/issn.1891-1781-2016-03-04-02. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit (2015). Levinas's ethics as a basis of healthcare - challenges and dilemmas. Nursing Philosophy. ISSN 1466-7681. 16(1), s. 51–63. doi: 10.1111/nup.12072.
-
Nordtug, Birgit (2013). "The welcoming of Levinas in the Philosophy of Education : At the cost of the Other?". Theory and Research in Education. ISSN 1477-8785. 11(3), s. 250–268. doi: 10.1177/1477878513498174. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit (2009). "Sykdom, semiotikk og kommunikasjon". Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 46(8), s. 776–777.
-
Nordtug, Birgit (2007). Education as Subjectivity: Three Perspectives on the Construction of Subjectivity and the Position of Knowledge. I Gur Ze'ev, Ilan & Roth, Klas (Red.), Education in the Era of Globalisation. Springer Publishing Company. ISSN 978-1-4020-5944-5. s. 169–184.
-
Nordtug, Birgit (2004). Subjectivity as an unlimited semiosis: Lacan and Peirce. Studies in Philosophy and Education. ISSN 0039-3746. 23(2), s. 87–102. doi: 10.1023/B:SPED.0000024434.67000.36. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit (2002). Den Andre i det samme og den Andre i den andre. Impuls : Tidsskrift for psykologi. ISSN 0801-2911.
-
Aasen, Petter; Nordtug, Birgit; Ertesvåg, Sigrun K. & Leirvik, Birgit (2002). Atferdsproblemer. Innføring i pedagogisk analyse. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 8202217946. 261 s.
-
Nordtug, Birgit (2024). Empowerment more as something that comes into being in sport than as a product of sport.
-
Nordtug, Birgit; Engelsrud, Gunn & Steinnes, Jenny Elise (2023). Legitimering av mobbeprogram i barnehage og skule . Utdanningsnytt.no.
-
Nordtug, Birgit & Thaulow, Benedikte (2022). Erfaringer av overskridelse. Betraktninger med utgangspunkt i Per Are Løkkes «Ungdommens transformasjoner». Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. ISSN 2387-5739. 8, s. 448–456.
-
Løkke, Per Are & Nordtug, Birgit (2022). Kritisk blikk på tradisjonell selvmordsforebygging. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 59(9), s. 842–847.
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn Helene (2020). Ikke til stor skade om flere kommuner gjør som Trondheim: exit Ungdata. Khrono.no. ISSN 1894-8995.
-
Nordtug, Birgit (2019). Kjønnsseminar.
-
Johansen, Ravneng, Henrik & Nordtug, Birgit (2019). Measuring body-experience in eating disorders - measuring what?
-
Nordtug, Birgit (2019). Det blir ofte banalt når psykologer skal forklare kjønn og følelser i offentligheten. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Løkke, Per Are & Nordtug, Birgit (2018). Fire "vrangforestillinger" om ungdom og psykisk helse. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2018). Mennesket er ikke oppdelt i "fysisk" og "psykisk". Fysioterapeuten. ISSN 0016-3384. 85(3), s. 12–13.
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2018). Begrepsforståelse i og for fysioterapi – hva er «psykisk» og hva er «fysisk» helse? Fysioterapeuten. ISSN 0016-3384. 85(3), s. 30–33. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2017). Fysisk aktivitet for bedre psykisk helse – noen betraktninger. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 29(4), s. 28–33. Vis sammendrag
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2016). Er alle kvinner fortapt i kroppshat? Det kunne være opplysende med noen kritiske spørsmål, Skårderud. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2016). Tull med tall om globalisert kroppshat. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
-
Nordtug, Birgit (2016). Nytemeningen – noen lacanianske refleksjoner.
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2016). Retusjering i kampen mot kroppspresset. Dagsavisen. ISSN 1503-2892. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2016). Retusjering i kampen mot kroppspresset. Trønder-avisa. ISSN 0805-4045.
-
Nordtug, Birgit (2016). "Reflections on Userparticipation in the light of Jacques Lacan's discourses".
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2016). Jenter og gym - ingen krise. Bergens Tidende. ISSN 0804-8983.
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2016). Presset på kroppspresset.
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2016). Presset på kroppspresset.
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2016). Vi må slutte å prate om kroppspresset. Forskning.no. ISSN 1891-635X.
-
Nordtug, Birgit; Birkvad, Søren & Servoll, Johanne Kielland (2015). Samtale om filmen "Min lille søster".
-
Nordtug, Birgit & Cederstrøm, Madeleine (2015). Spiseforstyrrelser. [Radio]. NRK, P1. Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit (2015). Mat og spising som språk om å takle det vanskelige.
-
Nordtug, Birgit (2015). Some critical reflections on user participation in research on mental health.
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2015). Fra forskning til politikk. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s. 18–18.
-
Nordtug, Birgit & Engelsrud, Gunn (2015). Utvendig og innvendig forståelse. Klassekampen. ISSN 0805-3839. s. 18–18.
-
Engelsrud, Gunn & Nordtug, Birgit (2015). La oss glemme kroppen! Klassekampen. ISSN 0805-3839. s. 38–39.
-
Nordtug, Birgit & Andersen, Susanne (2015). Spiseforstyrrelser og overvekt - to sider av samme sak? En samtale med to kliniske psykologer, to forskere og en journalist.
-
Nordtug, Birgit (2014). Spiseforstyrrelser og autonomi - språklige utfordringer i behandlingen.
-
Nordtug, Birgit & Andersen, Susanne (2013). "Utfordringer i møte med personer med spiseforstyrrelser".
-
Nordtug, Birgit (2013). "Etikk som fagidentitet og legitimering av fagets status".
-
Nordtug, Birgit (2013). "Levinas as a critical voice against the increased pressure for uniformity in education – an academic gesture to heighten the status of pedagogy as a scientific discipline?".
-
Nordtug, Birgit (2012). "Kunnskap om spiseforstyrrelser : muligheter og begrensninger".
-
Nordtug, Birgit (2012). "Ethical Anarchy : Challenges and Dilemmas in the area of Education".
-
Nordtug, Birgit (2012). "De kunnskapsrike pasientene". Tidsskrift for Den norske legeforening. ISSN 0029-2001. 132(9), s. 1122–1124. doi: 10.4045/tidsskr.11.0597.
-
Nordtug, Birgit (2011). "De nye pasientene i skiftende diskursive posisjoner".
-
Kvernbekk, Tone & Nordtug, Birgit (2011). Evidence Based Practice, predictability and the value of randomness . Vis sammendrag
-
Nordtug, Birgit & Utheim, Marit Eide (2010). "Kjønnet danning i tekst og kontekst".
-
Nordtug, Birgit (2010). "Spiseforstyrret subjektivitet: Kunnskap, ansvar for andre og diskursive posisjoner. Fra et psykoanalytisk-semiotisk ståsted".
-
Nordtug, Birgit (2010). "Reading desire of femininity as a symptom in context".
-
Nordtug, Birgit (2010). "Questions of methodology" (discussant).
-
Nordtug, Birgit (2009). "The Levinasian ethical turn in Education and Health Sciences - a turn for whom?".
-
Nordtug, Birgit (2009). "Når kroppen tenker". Impuls : Tidsskrift for psykologi. ISSN 0801-2911. 62(3), s. 112–113.
-
Nordtug, Birgit (2008). "Innsatt og utsatt i språket - subjektivitet og spiseforstyrrelser".
-
Nordtug, Birgit (2008). Symptomer som tegn - semiotikk og helse.
-
Nordtug, Birgit (2008). "Om språkets muligheter og begrensninger i erfaringen av oss selv og vår omverden - fra et psykoanalytisk-semiotisk ståsted".
-
Nordtug, Birgit (2008). "Kjønnsteoretiske perspektiver på spiseforstyrret subjektivitet".
-
Nordtug, Birgit (2003). "Kropp og språk".
-
Nordtug, Birgit (2002). "Spiseforstyrrelser, terapeutisk språk og selvforståelse".
-
Nordtug, Birgit (2002). The Other of the same and the Other of the other. A discussion of the concept of Otherness from the view of Jacques Lacan and Emmanuel Levinas.
-
Nordtug, Birgit (2002). Subjectivity as an unlimited semiosis: Lacan and Peirce.
-
Nordtug, Birgit (2001). A discussion of Anthony Giddens understanding of the self as a reflexive project from the view of Jacques Lacans psychoanalytic theory of the subject and Julia Kristevas theory of the signifying process.
-
Nordtug, Birgit (2000). Ambisiøst om spiseforstyrrelser. Klassekampen. ISSN 0805-3839.
-
Nordtug, Birgit (1998). Dummere av å se på TV? Trønder-avisa. ISSN 0805-4045.
-
Nordtug, Birgit (1998). Selvkonstruksjon i det refleksivt moderne.
-
Nordtug, Birgit (1998). En diskusjon av forholdet mellom ulike analysenivåer i forskningen på spiseforstyrrelser.
-
Nordtug, Birgit (1997). A discussion of different constructions of the phenomenon eating disorders from the veiw of modern systems theory and critical structuralist approach.
-
Nordtug, Birgit (1997). Kropp og identitet i vår refleksiv moderne samtid.
-
Nordtug, Birgit (1997). En diskusjon av ulike konstruksjoner av fenomenet spiseforstyrrelser i lys av Luhmanns systemteori.
-
Nordtug, Birgit (1996). Subjektets posisjon i Potters diskursanalyse.
-
Nordtug, Birgit (1996). Postmodernisme og det kliniske subjekt.
-
Nordtug, Birgit (1996). Refleksjoner rundt skillet mellom biologisk og sosialt kjønn.
-
Nordtug, Birgit & Leirvik, Birgit (1995). Endring gjennom dialog - en studie av svensk utdanningsforskning.
-
Nordtug, Birgit & Leirvik, Birgit (1995). Dialogen mellom Skolverket og forskersamfunnet.
-
Nordtug, Birgit (1995). Challenges in the use of theoretical research on practical educational questions.
-
Nordtug, Birgit (1994). Challenges in using cognitive psychological approaches in the research on understandability in the media.
-
Nordtug, Birgit (1994). Samfunnet i kroppen og helseopplysningens paradoks.
-
Nordtug, Birgit (1993). Utfordringer ved bruk av resepsjonsanalyse i evalueringen av informasjonsmateriale om spiseforstyrrelser beregnet på ungdom.
-
Nordtug, Birgit (1992). Når forandringer i omgivelsene oppleves som en trussel mot oss selv.
-
Nordtug, Birgit & Kraft, Kirsti (1989). Naive mediaoptimister i kirken. Vårt land. ISSN 0805-5424.
-
Nordtug, Birgit (2008). Spiseforstyrret subjektivitet i det refleksivt moderne. NTNU-trykk. ISSN 9788247185131. Vis sammendrag
-
Kvernbekk, Tone & Nordtug, Birgit (2002). The many faces of philosophy of education : traditions, problems and challenges : conference proceedings : International Network of Philosophers of Education, 8thBiennial Conference, August 8-11, 2002. Akademika forlag. ISSN 82-569-5999-1.
-
Aasen, Petter; Nordtug, Birgit & Leirvik, Birgit (1995). Skolverkets forskningsprogram 1993 - 1995. Oppfølgingsrapport nr. 1. Senter for samfunnsforskning/Allforsk.
-
Aasen, Petter; Nordtug, Birgit & Leirvik, Birgit (1995). Skolverkets forskningprogram 1993-1996:Oppfølgingsrapport nr.2. ALLFORSK, Senter for Samfunnsforskning (SESAM).
-
Nordtug, Birgit (1992). "Det var akkurat som han snakket tankene mine." En kvalitativ studie av hvordan lyttere og seere som har vært igjennom en livskrise, opplever, tolker og bruker radio- og fjernsynsprogrammer som omhandler slike kriser. Psykologisk institutt, Universitetet i Trondheim.
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum