English version of this page
Atle Hauge

Atle Hauge

Professor

Professor

E-post
atle.hauge@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 81 63

Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap
Institutt for organisasjon, ledelse, styring
Studiested Lillehammer

Kort om

Atle Hauge er professor ved Høgskolen i Innlandet. Han har en PhD fra Uppsala Universitet og en Post Doc fra University of Toronto. Han startet ved Høgskolen i 2015, og jobbet før det ved Østlandsforskning

Han har tidligere jobbet mye med kulturnæringer, og skrev avhandlingen Dedicated Followers of Fashion om svensk moteindustri. I avhandlingen brukes innovasjonsteorier for å forstå en bransje som i stor grad konkurrerer på symbolsk verdi og mindre med teknologiske nyvinninger. Fra 2015 - 2019  ledet han Kunnskapsverket– nasjonalt kunnskapssenter for kulturnæringer. Dette var et senter for forskning på og forskningsformidling etablert i august 2014, og finansiert av Kulturdepartementet. 

Han er i dag leder for forskningsprosjektet REDINN (Regional dynamics and innovation capabilities in non-metropolitan contexts). I dette forskningsprosjektet ser man på Innovasjon og regional dynamikk utenfor de store byene, med et spesielt fokus på småbyen. En del av prosjektene ser spesielt på Innlandet og hvordan innovasjonssystemet i Innlandet fungerer. I REDINN ser man også på hvordan Innlandet er en del av den globale økonomien.

Han har nylig vært med-redaktør i en lærebok om Innovasjon

Prosjekter

Publikasjoner

  • Hauge, Atle Jensen; Calignano, Giuseppe; Bern, Aleksander & Lønningdal, Karl Henrik Heberg (2023). Small cities: Regional motors or sponges? The case of Inland County, Norway. GeoJournal. ISSN 0343-2521. doi: 10.1007/s10708-023-10975-7.
  • Adewumi, Olugbenga Michael; Echebiri, Chukwuemeka & Hauge, Atle (2023). Assessing the Economic Potential of Music Streaming in an Emerging African Market: A PLS-SEM Analysis. Journal of African Business. ISSN 1522-8916. doi: 10.1080/15228916.2023.2281074.
  • Calignano, Giuseppe; Nilsen, Trond; Nordli, Anne Jørgensen & Hauge, Atle Jensen (2022). Beyond ‘periphery’: a detailed and nuanced taxonomy of the Norwegian regions. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography. ISSN 0435-3684. doi: 10.1080/04353684.2022.2141654. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nilsen, Trond; Grillitsch, Markus & Hauge, Atle Jensen (2022). Varieties of periphery and local agency in regional development. Regional studies. ISSN 0034-3404. doi: 10.1080/00343404.2022.2106364. Fulltekst i vitenarkiv
  • Rykkja, Anders & Hauge, Atle Jensen (2021). Crowdfunding and co-creation of value The case of the fashion brand Linjer. I Hracs, Brian J.; Brydges, Taylor; Haisch, Tina; Hauge, Atle Jensen; Jansson, Johan & Sjöholm, Jenny (Red.), Culture, Creativity and Economy : Collaborative Practices, Value Creation and Spaces of Creativity. Routledge. ISSN 9781003197065. doi: 10.4324/9781003197065-4.
  • Wedum, Gunhild & Hauge, Atle Jensen (2017). Retrovasjon : innovasjon med utspring i tradisjon i matbransjen. Magma forskning og viten. ISSN 1500-0788. 20(7), s. 51–60.
  • Breiby, Monica; Holmengen, Hans; Hauge, Atle Jensen & Puijk, Roeland (2017). Innovativ arenaproduksjon. I Hanstad, Dag Vidar & Lesjø, Jon Helge (Red.), Ungdoms-OL på Lillehammer: Barneskirenn eller olympisk innovasjon?. Akilles forlag. ISSN 9788272862564. s. 63–86.
  • Hauge, Atle Jensen (2015). Negotiating and producing symbolic value. I Lorentzen, Anne; Schrøder, Lise & Larsen, Karin Topsø (Red.), Spatial Dynamics in the Experience Economy. Routledge. ISSN 978-0-415-71034-3. s. 39–51.
  • Thulemark, Maria & Hauge, Atle Jensen (2014). Review of Creativity in the recreational industry – Re-conceptualization of the Creative Class theory in a tourism-dominated rural area. Offentlig förvaltning. Scandinavian Journal of Public Administration. ISSN 2000-8058. 18(1), s. 87–105.
  • Hracs, Brian J.; Jakob, Doreen & Hauge, Atle Jensen (2013). Standing out in the crowd: the rise of exclusivity-based strategies to compete in the contemporary marketplace for music and fashion. Environment and Planning A: Economy and Space. ISSN 0308-518X. 45(5), s. 1144–1161. doi: 10.1068/a45229.
  • Hauge, Atle & Power, Dominic (2013). Quality, Difference and Regional Advantage: The case of the winter sports industry. European Urban and Regional Studies. ISSN 0969-7764. 20(4), s. 385–400. doi: 10.1177/0969776412448089.
  • Hauge, Atle Jensen (2012). Creative industry: Lacklustre business - Swedish fashion firms' combination of business and aesthetics as a competitive strategy. Creative Industries Journal (CIJ). ISSN 1751-0694. 5(2), s. 105–118.
  • Ericsson, Birgitta; Hauge, Atle & Olsson, Eva (2012). Indre Skandinavia - hva nå? I Olsson, Eva; Hauge, Atle & Ericsson, Birgitta (Red.), På gränsen Interaktion, attraktivitet och globalisering i inre Skandinavien. Karlstad University Press. ISSN 978-91-7063-457-4. s. 305–311.
  • Hauge, Atle & Thulemark, Maria (2012). Florida i fjället. I Olsson, Eva; Hauge, Atle & Ericsson, Birgitta (Red.), På gränsen Interaktion, attraktivitet och globalisering i inre Skandinavien. Karlstad University Press. ISSN 978-91-7063-457-4. s. 169–182.
  • Alnes, Per Kristian; Gløtvold-Solbu, Katrine & Hauge, Atle (2012). Indre Skandinavia i et Florida-perspektiv. I Olsson, Eva; Hauge, Atle & Ericsson, Birgitta (Red.), På gränsen Interaktion, attraktivitet och globalisering i inre Skandinavien. Karlstad University Press. ISSN 978-91-7063-457-4. s. 125–148.
  • Hauge, Atle (2012). Richard Floridas teori om den Kreative Klasse. I Olsson, Eva; Hauge, Atle & Ericsson, Birgitta (Red.), På gränsen Interaktion, attraktivitet och globalisering i inre Skandinavien. Karlstad University Press. ISSN 978-91-7063-457-4. s. 111–124.
  • Ørbeck, Morten; Olsson, Eva; Hauge, Atle & Ericsson, Birgitta (2012). Att göra regionala skillnader till en styrka. I Olsson, Eva; Hauge, Atle & Ericsson, Birgitta (Red.), På gränsen Interaktion, attraktivitet och globalisering i inre Skandinavien. Karlstad University Press. ISSN 978-91-7063-457-4. s. 17–25.
  • Hauge, Atle (2011). Sports Equipment: Mixing Performance with Brands – the Role of the Consumers. I Pike, Andy (Red.), Brands And Branding Geographies. Edward Elgar Publishing. ISSN 978-1-84980-159-1.
  • Hauge, Atle & Hracs, Brian J. (2010). See the Sound, Hear the Style: Collaborative Linkages between Indie Musicians and Fashion Designers in Local Scenes. Industry and Innovation. ISSN 1366-2716. 17(1), s. 113–129. doi: 10.1080/13662710903573893.
  • Johansen, Vegard; Schanke, Tuva & Hauge, Atle Jensen (2009). Den skal tidlig krøkes: entreprenørskap i skolen. I Johnstad, Tom & Hauge, Atle Jensen (Red.), Samhandling og innovasjon - aktører, systemer og initiativ i Innlandet. Oplandske Bokforlag. ISSN 978-82-7518-165-5. s. 189–211.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hauge, Atle Jensen; Røhnebæk, Maria & Myklebø, Sigrid (2023). Innovasjon: En innføring. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202733599. 352 s.
  • Hracs, Brian J.; Brydges, Taylor; Haisch, Tina; Hauge, Atle Jensen; Jansson, Johan & Sjöholm, Jenny (2021). Culture, Creativity and Economy : Collaborative Practices, Value Creation and Spaces of Creativity. Routledge. ISBN 9781003197065. 160 s.
  • Olsson, Eva; Hauge, Atle & Ericsson, Birgitta (2012). På gränsen Interaktion, attraktivitet och globalisering i inre Skandinavien. Karlstad University Press. ISBN 978-91-7063-457-4. 310 s.
  • Johnstad, Tom & Hauge, Atle Jensen (2009). Samhandling og innovasjon - aktører, systemer og initiativ i Innlandet. Oplandske Bokforlag. ISBN 978-82-7518-165-5. 538 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Higdem, Ulla; Hauge, Atle Jensen & Overvåg, Kjell (2023). Høgskole i sentrum er bra for høgskolen og for byen. GD.
  • Lantai, Terry; Hauge, Atle Jensen; Mei, Xiang Ying & Rønningen, Martin (2022). Innovation among Necessity Driven Entrepreneurs (NDE) and Opportunity Driven Entrepreneurs (ODE): A study of immigrant Micro Enterprises (MEs) in Norway.
  • Hauge, Atle Jensen; Andersen, Torhild & Malasevska, Iveta (2021). Kreativ nærhet i periferien. I Gran, Anne-Britt & Olsen, Bjørn Eirik (Red.), Kreativ næring: Lokale, digitale og økonomiske perspektiver. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035659. s. 184–202.
  • Andersen, Torhild; Hauge, Atle Jensen & Ibenholt, Karin (2018). Kulturnæringssatsing for de få? . Stavanger Aftenblad. ISSN 0804-8991.
  • Hauge, Atle Jensen; Ibenholt, Karin & Andersen, Torhild (2018). Mellom tech og kultur. Presentasjon av evaluering av Kulturinkubatoren.
  • Wedum, Gunhild & Hauge, Atle Jensen (2016). Retrovasjon gir muligheter. Nationen. ISSN 0805-3782.
  • Wedum, Gunhild; Åstrøm, Jonas Karlsen & Hauge, Atle Jensen (2015). Lokalmat og opplevelser. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Hauge, Atle Jensen (2014). There is no business like show business – what is the role of national and regional authorities in supporting the Cultural Industries.
  • Hauge, Atle Jensen; Ibenholt, Karin; Ericsson, Birgitta; Hallin, Göran; Frisell, Marte Marie & Dahlöf, Carl Arvid [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Midtveisevaluering. Kulturell og kreativ næring. . Norsk kulturråd. ISSN 978-82-7081-202-8.
  • Hauge, Atle Jensen (2021). Midtveisevaluering Kulturell og kreativ næring. Norsk kulturråd. ISSN 978-82-7081-202-8.
  • Hauge, Atle Jensen & Malasevska, Iveta (2020). Eksportundersøkelsen 2019. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-209-2.
  • Ericsson, Birgitta; Hauge, Atle Jensen; Ibenholt, Karin & Hallin, Göran (2020). Nullpunktsanalyse - Kulturell og kreativ næring. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-7081-194-6.
  • Hauge, Atle Jensen (2019). Vareopptelling – Kunnskapsverket 2014–2019. Kunnskapsverket. ISSN 978-82-93482-38-3.
  • Rønshaugen, Marie & Hauge, Atle Jensen (2018). Mammons akkompagnement- Næringsrettede virkemidler for scenekunst . Kunnskapsverket - Nasjonalt senter for kulturelle næringer. ISSN 978-82-93482-32-1.
  • Andersen, Torhild; Hauge, Atle Jensen & Ibenholt, Karin (2018). Mellom tech og kultur. Kulturinkubatoren og dens plass i utviklingen av kreative og kulturelle næringer i Stavanger-regionen. Høgskolen i Innlandet.
  • Ibenholt, Karin; Hauge, Atle Jensen; Haraldsen, Tone; Ericsson, Birgitta & Rykkja, Anders (2015). De gode hjelperne - nasjonale virkemidler for utvikling av kulturelle næringer . Kunnskapsverket. ISSN 978-82-93482-05-5.
  • Ibenholt, Karin; Hauge, Atle Jensen; Haraldsen, Tone & Rykkja, Anders (2015). De gode hjelperne : nasjonale virkemidler for utvikling av kulturelle næringer 2015 (nr. 3). Kunnskapsverket. ISSN 978-82-93482-04-8.
  • Hauge, Atle Jensen (2014). Befolkning, næringsliv og utviklingstrekk i Hamar : Innspill til strategisk næringsplan for Hamar. Østlandsforskning. ISSN 0809-1617.
  • Hauge, Atle Jensen & Håmpland, Ola (2014). Easier Said Than Done : Kartlegging og evaluering av virkemidler for film og musikknæringen i Trøndelag. Østlandsforskning. ISSN 0809-1617.
  • Gløtvold-Solbu, Katrine; Hauge, Atle Jensen & Ørbeck, Morten (2014). Næringslivets styrker : Næringsanalyse og relatert variasjon i Gjøvikregionen, et pilotprosjekt. Østlandsforskning. ISSN 0809-1617.
  • Ringholm, Toril; Alnes, Per Kristian; Hauge, Atle Jensen; Lie, Ivar; Nilsen, Heidi Rapp & Gløtvold-Solbu, Katrine (2014). Økonomisk samspill og vekstmuligheter i Sør-Tromsregionen (4/2015) . Norut. ISSN 978-82-7492-298-3.
  • Hauge, Atle Jensen; Gløtvold-Solbu, Katrine & Ørbeck, Morten (2013). Næringslivet med hånda på rattet - Bruk og resultater av næringsrettede utviklingsmidler (RDA-midler) i Glåmdalsregionen. Østlandsforskning AS. ISSN 978-82-7356-717-8.
  • Hauge, Atle Jensen; Hagen, Svein Erik; Ericsson, Birgitta; Alnes, Per Kristian; Aure, Marit & Kvidal, Trine (2013). Evaluering av Intro - fond for kulturnæringen i Tromsø. Østlandsforskning AS. ISSN 978-82-7356-722-2.
  • Hauge, Atle Jensen; Hagen, Svein Erik; Ericsson, Birgitta; Alnes, Per Kristian; Aure, Marit & Kvidal, Trine [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2013). Intro: Evaluering av Intro - fond for kulturnæringen i Tromsø. Østlandsforskning.
  • Ørbeck, Morten; Hauge, Atle; Alnes, Per Kristian; Hagen, Svein Erik & Skålholt, Asgeir (2010). Hamars rolle som regionsenter. Østlandsforskning.
  • Hauge, Atle; Alnes, Per Kristian & Skålholt, Asgeir (2010). Hamar-Florida, tur/retur : Fungerer Floridas teorier om den kreative klassen som verktøy for regionale analyser? En pilotstudie. Østlandsforskning.
  • Hauge, Atle Jensen & Gløtvold-Solbu, Katrine (2010). Eidsiva bredbånd – utbygger og regional utvikler? Østlandsforskning AS. ISSN 978-82-7356-673-7.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum