Alona Krieken Laski
Prosjektleder
- E-post
- alona.laski@inn.no
- Telefonnummer
- +47 61 28 84 68
- Mobilnummer
- +47 90 96 93 13
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Senter for livslang læring – LUP
Studiested Lillehammer
Kort om
Alona Krieken Laski er utdannet barnehagelærer , og har mastergrad i Utdanningsledelse og spesialisering innen pedagogisk veiledning.
Alona har arbeidserfaring som lærer, barnehagelærer, miljøterapeut, leder og veileder. Hun er også ansatt som universitetslektor på barnehagelærerutdanningen på OsloMet, hvor hun underviser på studier som omhandler ledelse og veiledning. I denne stillingen har hun utviklet studier i partnerskap med praksisfeltet i forhold til etterutdanning og læring på arbeidsplassen. Hun har blant annet forsket på studentaktiv læring og barnehageledelse.
Alona arbeider på SELL med Regional ordning for kompetanseutvikling, Destralisert ordning for komptanseutvikling og Kompetanseløftet med å utvikle partnerskap på ulike nivåer.
Hennes kompetanse og interessefelt er særlig innenfor lederutvikling, veiledningsprosesser, utvikling av profesjonsfellesskap, organisasjonslæring og mangfoldsledelse.
Publikasjoner
-
Larsen, Ann Kristin & Krieken Laski, Alona (2023). Ledelse, demokrati og psykologisk trygghet, Organisering, arbeidsdeling og profesjonalitet i barnehagen. Fagbokforlaget. ISSN 9788245044300. s. 129–149.
-
Lafton, Tove & Laski, Alona Krieken (2021). Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(2), s. 94–103. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-02-02. Fulltekst i vitenarkiv
-
Krieken Laski, Alona ; Hatlem, Marianne; Brennhovd, Maria & Myrvold, Hanne Berit (2024). Kritisk tenkning og refleksjon i, med og om veiledning.
-
Krieken Laski, Alona ; Naustheller, Henna; Navarro Fica, Jorge Roberto & Navarro Fica, Kathrine (2024). Veiledningssløyfer i barnehagen https://www.buzzsprout.com/1018579/14239448. [Internett]. sellpodden.
-
Krieken Laski, Alona (2023). Barnehagen som læringsarena- en systemisk relasjon.
-
Thun, Cecilie; Johannessen, Charlotte; Lundestad, Magritt; Larsen, Ann Kristin; Slåtten, Mette Vaagan & Førde, Elisabeth [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Organisering, arbeidsdeling og profesjonalitet i barnehagen.
-
Krieken Laski, Alona & Lund, Hilde Birgitte Hjertager (2023). Foreldresamarbeid og mangfold. [Internett]. sellpodden.
-
Krieken Laski, Alona ; Haaland, Kaja & Williamson, Tinashe (2022). Sammen kan vi redde verden. Hvordan bli en aktiv antirasist? [Internett]. https://sellpodden.no/.
-
Thun, Cecilie; Johannessen, Charlotte U; Slåtten, Mette Vaagan; Larsen, Ann Kristin; Førde, Elisabeth & Krieken Laski, Alona [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Organisering, arbeidsdeling og profesjonalitet i barnehagen.
-
Laski, Alona Krieken & Sundt, kristin (2022). Universitetsbarnehager som arenaer for gjensidig læring i praksis.
-
Laski, Alona Krieken; Haaland, Kaja & karoline, Svensli (2022). Hvordan skape entusiasme for regning i fagene? [Internett]. https://sellpodden.no/.
-
Laski, Alona Krieken; Lerbak, Kari; bakken, runa; heidi, melby & misterosen, ivy (2022). Barnehagevandring som ledd i kompetanseutvikling. [Internett]. https://sellpodden.no/.
-
Fimreite, Hege; Laski, Alona Krieken & Lerbak, Kari (2022). Hold fast over tid - betydningen av kollegaveiledning i barnehagen.
-
Laski, Alona Krieken; Fimreite, Hege & lerbakk, kari (2022). Hold fast over tid - betydningen av kollegaveiledning i barnehagen. [Internett]. https://sellpodden.no/.
-
Larssen, Bjørn Olav & Laski, Alona Krieken (2022). Aktiv lytting og livsnavigasjon. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/10533357-56-aktiv-lytting-og-l.
-
Laski, Alona Krieken; Haaland, Kaja & Nordseth, Knut Olav Biller (2022). Pedagogisk analyse- å se på egen praksis i speilet fremfor ut av vinduet. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/10533100-51-pedagogisk-analyse.
-
Laski, Alona Krieken; Lerbak, Kari & Torsnes, Elise (2022). Aksjonslæring og pedagogisk dokumentasjon i barnehagen - pedagogisk ledelse i praksis. [Internett]. https://sellpodden.no/.
-
Laski, Alona Krieken; Tanggard, Pål; Hilde, Furuset , Slåen & Elin, Gundersen (2021). Prosessledelese i skole: Å lede samskapende møter. [Internett]. https://sellpodden.no/.
-
Laski, Alona Krieken; Haaland, Kaja & Lund, Torbjørn (2021). Dialogkonferanse og fasilitering for læring i Regional ordning. [Internett]. https://sellpodden.no/.
-
Lerbak, Kari; Skoglund, Tonje & Laski, Alona Krieken (2021). Utviklingsarbeid i barnehagen - nødvendig for å sikre barns rettigheter. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/9457018-41-utviklingsarbeid-i-.
-
Laski, Alona Krieken; Havn, Hege & Paulsen, Jan Merok (2021). https://sellpodden.no/1018579/9260732-39-kompetent-skoleeierlederskap. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/9260732-39-kompetent-skoleeier.
-
Laski, Alona Krieken; Lerbak, Kari & Skoglund, Tonje (2021). Roller i partnerskap regional ordning: Universitets- og høgskolesektorens forståelser. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/9182255-36-roller-i-partnerska.
-
Laski, Alona Krieken; Haaland, Kaja & Øiestad, Per Arne (2021). Dramaturgi som inspirasjon til klasseledelse. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/9007211-33-dramaturgi-som-insp.
-
Laski, Alona Krieken & Blichfeldt, Kathinka (2021). Systematisk utviklingsarbeid - erfaringer fra et partnerskap. [Internett]. https://sellpodden.no/1018579/8448524-29-systematisk-utvikli. Vis sammendrag
-
Laski, Alona Krieken (2021). https://www.ebsn.no/post/slik-bygger-du-opp-et-profesjonelt-fellesskap.
-
Laski, Alona Krieken (2021). Slik bygger du opp et profesjonelt fellesskap. [Internett]. https://www.ebsn.no/post/slik-bygger-du-opp-et-profesjonelt-.
-
Laski, Alona Krieken (2021). Slik skaper man et profesjonelt fellesskap del 2.
-
Laski, Alona Krieken; Blichfeldt, Kathinka & Ødegaard, Kjersti Løken (2020). Partnerskap i lokal skoleutvikling .
-
Laski, Alona Krieken & Hannevig, Lise (2019). Monicas kollegaer har lav yrkesstolthet: – Vi må slutte å omtale fagarbeidere som assistenter https://fagbladet.no/barnehage/monicas-kollegaer-har-lav-yrkesstolthet--vi-ma-slutte-a-omtale-fagarbeidere-som-assistenter-6.91.607598.7b2454b205. Fagbladet.
-
Laski, Alona Krieken (2018). Voksenrollen i leken- barnehagefaglig grunnkompetanse .
-
Brennhovd, Maria; Laski, Alona Krieken; Naustheller, Henna; Hannevig, Lise & Storvik, Line Fredheim (2018). Assistenter i barnehagen vil gjerne lære mer. [Fagblad]. Første steg. Vis sammendrag
-
Laski, Alona Krieken (2016). Trivselsundersøkelse: Slik bruker Gransbakken barnehage den. [Fagblad]. https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-barnehageforskning-b.
-
Os, Ellen; Hansen, Ole Henrik; Haaland, Gunnar; Hannevig, Lise; Laski, Alona Krieken & Løberg, Hege Støylen Kvalbein [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). "Man tager hvad man haver ...". OsloMet - storbyuniversitetet.
Adresser
Postadresse
Høgskolen i InnlandetPostboks 400 Vestad
2418 Elverum