Lektorutdanning i språkfag

  • Varighet: 5 år
  • Heltid
  • Studiepoeng 300 studiepoeng
  • Søknadsperiode Søknadsperiode: *
* - for noen søkere
  • Du vil inspirere, utfordre og formidle kunnskap
  • Du ønsker en profesjonsutdanning med faglig spesialisering i engelsk eller norsk
  • Det er stort arbeidsmarked

Om utdanningen

Lektorutdanningen i språkfag er en femårig profesjonsutdanning der du spesialiserer deg i enten norsk eller engelsk på masternivå. Lektorutdanningen er en lærerutdanning som kvalifiserer deg til undervisning på 8.-13. trinn i ungdomsskolen og videregående skole.

I tillegg til norsk eller engelsk som masterfag, velger du et støttefag som du også får undervisningskompetanse i. Du kan velge enten samfunnsfag, norsk eller engelsk som støttefag. Utdanningen inneholder også fagene pedagogikk og fagdidaktikk, samt veiledet obligatorisk praksis. Praksis er i hovedsak lagt til videregående skole, men det er også noen uker i ungdomsskolen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev så sender vi deg nyttige oppdateringer opp mot søknadsfristen.

Gå til påmeldingsskjema

Tilbud om forkurs i matematikk

Høgskolen i Innlandet vil tilby forkurs i matematikk for deg som har søkt lærer-/lektorutdanning og har behov for å forbedre karakter. Mer informasjon om forkurset kommer når opplegget er tidfestet.

Nye opptakskrav til lærerutdanninger

Fra høsten 2016 ble kravene hevet for å bli tatt opp på grunnskolelærer- og lektorutdanninger.For søkere betyr dette at du i tillegg til 35 skolepoeng og et karaktergjennomsnitt på karakteren 3,0 i norsk, må ha et karaktergjennomsnitt på 4,0 i fellesfaget i matematikk (for de fleste innebærer dette 1P + 2P) fra videregående opplæring.

Lønnsomt å ta lærerutdanning

Ikke bare fører masterutdanningen til at startlønnen for lærere øker, men du kan også få slettet deler av studielånet ditt. 

Lektorutdanning i språkfag

Studentintervju

Tim Skaret Sørensen er godt i gang med Lektorutdanning i språkfag. Han fordyper seg i engelsk og samfunnsfag. 

- Det beste med å studere her er medstudentene mine. Jeg kunne ikke tenkt meg en mer koselig gjeng å samarbeide med. De som ligger foran faglig hjelper de som sliter, og det er generelt veldig god kjemi i klassen.

 

 

 

Emner

Semestertabell fordypning i engelsk

Emner med engelsk som fag 1

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Semestertabell fordypning i norsk

Emner med norsk som fag 1

Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5

Fordypningsemner i engelsk (utvalg) på bachelornivå - hvilke emner som tilbys oppgis semesteret før

Studiepoeng År 1

Fordypningsemner i norsk og engelsk (utvalg) på masternivå - hvilke emner som tilbys oppgis semesteret før

Studiepoeng År 1

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
  • har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
  • har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Ferdigheter

Kandidaten 

  • kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
  • kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
  • kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
  • kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Opptakskrav

Generell studiekompetanse med minimum 35 skolepoeng fra videregående skole og et karaktergjennomsnitt på 3 i norsk og 4 i matematikk.

Les mer om søknad og opptak

Poengberegning og poenggrenser

Utveksling

Som student på lektorutdanning i språkfag med engelsk i fagkretsen vil du kunne søke om et tilrettelagt utvekslingsopphold ved en av høgskolens samarbeidspartnere i USA eller England.

Har du norsk eller engelsk som fag, har du i vårsemesteret på ditt 4. studieår en unik mulighet til å reise til Zambia i 3 måneder med gode stipendordninger.

Det er også mulig å søke om utenlandsopphold ved andre egnede utdanningsinstitusjoner. Utenlandsoppholdet er lagt til studiets femte eller niende semester og vil bli innpasset i gradsutdanningen.

Internasjonal erfaring gir deg økt kulturell kompetanse og gjør deg bedre rustet til å jobbe i dagens flerkulturelle skole. Et utvekslingsopphold gir en opplevelse for livet, i tillegg til faglige og karrieremessige fordeler. 

Ta kontakt med internasjonal koordinator på ditt studiested. Vi er her for å hjelpe deg ut i verden!

Praksis

Praksisopplæringen har en sentral plass i studiet og har et omfang på 100 dager, fordelt på de fire første årene og gjennomføres i parti på 4 studenter.  I 1. studieår er praksis lagt til ungdomsskolen. Deretter vil praksis bli avholdt på videregående skoler. Praksis gjennomføres ved partnerskoler i Hedmark og Oppland. Praksis er obligatorisk, og studenter som har jobb ved siden av studiet, må søke permisjon for praksisperiodene. 

Veien videre

Lektorutdanning i språkfag kvalifiserer for tilsetting i lektorstilling i skolen og i andre stillinger i og utenfor skoleverket som krever høy kompetanse. Utdanningen kan kvalifisere for PhD-studier. Høgskolen i Innlandet tilbyr PhD i profesjonsrettede lærerutdanningsfag.

Mer informasjon

Pris

Gratis