Vil du inspirere, utfordre og formidle kunnskap? Med en profesjonsutdanning med spesialisering i engelsk eller norsk, stiller du sterkt i et stort arbeidsmarked.
Lektorutdanning i språkfag
- Hamar
- Varighet: 5 år
- Heltid
- Studiepoeng 300 studiepoeng
- Søknadsperiode Søknadsperiode: – *
Om utdanningen
Lektorutdanningen i språkfag er en femårig profesjonsutdanning der du spesialiserer deg i enten norsk eller engelsk på masternivå. Lektorutdanningen er en lærerutdanning som kvalifiserer deg til undervisning på 8.-13. trinn i ungdomsskolen og videregående skole.
I tillegg til norsk eller engelsk som masterfag, velger du et støttefag som du også får undervisningskompetanse i. Du kan velge enten samfunnsfag, norsk eller engelsk som støttefag. Utdanningen inneholder også fagene pedagogikk og fagdidaktikk, samt veiledet obligatorisk praksis. Praksis er i hovedsak lagt til videregående skole, men det er også noen uker i ungdomsskolen.
Praktisk informasjon
I det første studieåret skal du velge norsk eller engelsk som blir masterfaget ditt (Fag I). I tillegg har du 15 studiepoeng pedagogikk og veiledet praksis i det første studieåret.
I det andre studieåret starter du med Fag II, og da kan du velge mellom enten samfunnsfag eller det andre språkfaget (engelsk eller norsk).
Jobbmuligheter
Lektorutdanning i språkfag kvalifiserer for tilsetting i lektorstilling i skolen og i andre stillinger i og utenfor skoleverket som krever høy kompetanse.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og minimum 35 skolepoeng fra videregående skole, samt et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 4,0 i fellesfaget i matematikk (224 timer, som oftest 1P + 2P) fra videregående opplæring. Kravet i matematikk oppfylles også med minimum karakteren 2 i programfag i matematikk med minimum 140 timer (R- eller S-matematikk).
Ved opptak må søkere legge fram gyldig politiattest.
Dette lærer du
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap innenfor valgte fag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur og gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på nye områder som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier innenfor fagområdene
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Emner
Semestertabell fordypning i engelsk
Emner med engelsk som fag 1
Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5-
2ENL512-2 Literature and Culture 1
15 studiepoeng S1(H) -
2PEDL51-12 Profesjonsfag: Pedagogikk 1 – Skolen, læreren og eleven
15 studiepoeng S1(H) -
2ENL512-1 English language 1
15 studiepoeng S2(V) -
2ENL512-41 Literature and culture 2
15 studiepoeng S2(V) -
2PRALU21-2 Praksisopplæring 1. studieår
0 studiepoeng S2(V) -
2SFL51-1 Politikk og demokrati
15 studiepoeng S3(H) -
2SFL51-2 Individ og samfunn
15 studiepoeng S3(H) -
2PRALU2-22 Praksisopplæring 2. studieår
0 studiepoeng S3(H) -
2ENL512-31 English language 2
15 studiepoeng S4(V) -
2SFLD51 Profesjonsfag: Fagdidaktikk i samfunnsfag
15 studiepoeng S4(V) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S5(H) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S5(H) -
2ENLBA Bachelor thesis in English
10 studiepoeng S5(H) -
2SFL51-3 Arbeids- og næringsliv
15 studiepoeng S6(V) -
2SFL51-4 Internasjonale relasjoner
15 studiepoeng S6(V) -
2PRALU2-32 Praksisopplæring 3. studieår
0 studiepoeng S6(V) -
2ML302 Vitenskapsteori og metodologi
10 studiepoeng S7(H) -
2ML315-2 Profesjonsfag: Fagdidaktikk engelsk
20 studiepoeng S7(H) -
2PRALU2-42 Praksisopplæring 4. studieår
0 studiepoeng S8(V) -
2PEDL51-22 Profesjonsfag: Pedagogikk 2 – Diversitet
15 studiepoeng S8(V) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S8(V) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S9(H) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S9(H) -
2PRALU2-5 Praksisopplæring 5. studieår
0 studiepoeng S9(H) -
2LUOPP3 Masteroppgave
45 studiepoeng S8(V) S9(H) S10(V)
Semestertabell fordypning i norsk
Emner med norsk som fag 1
Studiepoeng År 1 År 2 År 3 År 4 År 5-
2NOL51-2 Litteratur og sjanger
15 studiepoeng S1(H) -
2PEDL51-12 Profesjonsfag: Pedagogikk 1 – Skolen, læreren og eleven
15 studiepoeng S1(H) -
2NOL51-41 Litteratur og historie
15 studiepoeng S2(V) -
2NOL51-1 Språk- og tekststrukturer
15 studiepoeng S2(V) -
2PRALU21-2 Praksisopplæring 1. studieår
0 studiepoeng S2(V) -
2SFL51-1 Politikk og demokrati
15 studiepoeng S3(H) -
2SFL51-2 Individ og samfunn
15 studiepoeng S3(H) -
2PRALU2-22 Praksisopplæring 2. studieår
0 studiepoeng S3(H) -
2NOL51-31 Språk og samfunn
15 studiepoeng S4(V) -
2SFLD51 Profesjonsfag: Fagdidaktikk i samfunnsfag
15 studiepoeng S4(V) -
2NOL51-5 Norsk fordypning: Litteratur
10 studiepoeng S5(H) -
2NOL51-6 Norsk fordypning: Språk
10 studiepoeng S5(H) -
2NOLBA Bacheloroppgave
10 studiepoeng S5(H) -
2SFL51-3 Arbeids- og næringsliv
15 studiepoeng S6(V) -
2SFL51-4 Internasjonale relasjoner
15 studiepoeng S6(V) -
2PRALU2-32 Praksisopplæring 3. studieår
0 studiepoeng S6(V) -
2ML302 Vitenskapsteori og metodologi
10 studiepoeng S7(H) -
2ML314-2 Profesjonsfag: Fagdidaktikk norsk
20 studiepoeng S7(H) -
2PRALU2-42 Praksisopplæring 4. studieår
0 studiepoeng S8(V) -
2PEDL51-22 Profesjonsfag: Pedagogikk 2 – Diversitet
15 studiepoeng S8(V) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S8(V) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S9(H) -
2FFORDF Fordypningsemne
10 studiepoeng S9(H) -
2PRALU2-5 Praksisopplæring 5. studieår
0 studiepoeng S9(H) -
2LUOPP3 Masteroppgave
45 studiepoeng S8(V) S9(H) S10(V)
Fordypningsemner i engelsk (utvalg) på bachelornivå - hvilke to emner som tilbys oppgis semesteret før
-
2ENL51-7 Global English
10 studiepoeng S5(H) -
2ENL51-8 Translation
10 studiepoeng S5(H) -
2ENL51-9 Monsters and Monstrosity
10 studiepoeng S5(H) -
2ENL51-10 Shakespeare
10 studiepoeng S5(H) -
2ENL51-11 Identities in Contemporary British and Irish Society
10 studiepoeng S5(H) -
2ENL51-12 Spoken English
10 studiepoeng S5(H) -
2ENL51-13 The Great War through Film and Literature
10 studiepoeng S5(H) -
2ENL51-14 Utopia/Dystopia
10 studiepoeng S5(H)
Fordypningsemner i norsk og engelsk (utvalg) på masternivå - hvilket emne som tilbys oppgis semesteret før
-
2ML342 Nyere norsk litteratur
10 studiepoeng (v) -
2ML327 Andrespråksdidaktikk
10 studiepoeng (h) -
2MNL301 Litteratur, interart og intermedialitet
10 studiepoeng (h) -
2ML353 Assessment in English language learning
10 studiepoeng (v) -
2ML354 Reading and Adapting Literature
10 studiepoeng (h) -
2MEL301 Which English?
10 studiepoeng (h)
Utenlandsopphold
Som student på lektorutdanning i språkfag med engelsk i fagkretsen vil du kunne søke om et tilrettelagt utvekslingsopphold ved en av høgskolens samarbeidspartnere i USA eller Storbritannia. Vi kan for eksempel varmt anbefale et semester ved det norske studiesenteret i York, slik Tim Skaret Sørensen har gjennomført. Hans opplevelse kan du lese mer om her.
Har du norsk eller engelsk som fag, har du i vårsemesteret på ditt 4. studieår (til og med 2022) en unik mulighet til å reise til Zambia i 3 måneder.
Det er også mulig å søke om utenlandsopphold ved andre egnede utdanningsinstitusjoner.
Internasjonal erfaring gir deg økt kulturell kompetanse og gjør deg bedre rustet til å jobbe i dagens flerkulturelle skole. Et utvekslingsopphold gir en opplevelse for livet, i tillegg til faglige og karrieremessige fordeler.
Ta kontakt med internasjonal koordinator på ditt studiested. Vi er her for å hjelpe deg ut i verden!
Praksis
Praksis er en integrert del av alle fag i utdanningen, og anses som en læringsarena på lik linje med fagstudiene ved lærerutdanningsinstitusjonen. All praksis er obligatorisk og har et omfang på totalt 100 dager fordelt over fem år.
Veiledet og vurdert praksis tilrettelegges i hovedsak ved partnerskoler i Innlandet, i grunnskolen på 8.-10. trinn, og i videregående opplæring.
Studenter må påregne reisekostnader og reisetid/-vei i forbindelse med praksisperiodene.
Praksis for studieåret 2021-2022 er lagt til uke 4, 5, 6 og 7 i vårsemesteret 2022.
Informasjon og sentrale dokumenter for gjennomføring av praksisstudiet:
https://www.inn.no/prosjektsider/praksis-i-laererutdanningene/lektorutdanning-i-spraakfag
For å gjennomføre praksis i profesjonsutdanningene må alle studenter levere politiattest ved studiestart. Mer informasjon om dette finner du her:
https://www.inn.no/student/praksis-i-profesjonsstudiene/politiattest-og-erklaeringer
Lurer du på noe om praksis? Kontakt Vigdis Eriksen
Videre studiemuligheter
Utdanningen kan kvalifisere for PhD-studier. Høgskolen i Innlandet tilbyr PhD i profesjonsrettede lærerutdanningsfag, hvor engelskfaget og norskfaget utgjør to av kjerneområdene.
Hva koster det?

Det er lønnsomt å bli lærer
Ikke bare fører masterutdanningen til at startlønnen for lærere øker, men du kan også få slettet deler av studielånet ditt.

- Jeg har kun gode ting å si om studiet
Erfaringen og kunnskapen Michael får som student på lektorutdanning i språkfag trekker han fram som det beste med studenttilværelsen.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta informasjon om studier hos oss.
Gå til påmeldingsskjema