Videreutdanning i planlegging, innovasjon og ledelse (PIL)

Studiet er utformet spesielt med henblikk på småkommuners aktiviteter, utfordringer og forutsetninger for å initiere, planlegge og gjennomføre innovasjonsprosjekter som skal resultere i merverdi for kommunen som organisasjon og samfunn.

Studiet er for ledere og ansatte med nøkkelfunksjoner i Helgelandskommunene; Alstahaug, Herøy, Dønna, Leirfjord, Nesna, Lurøy og Træna.

Studiested

• Innlevering: 23. mai 2024
  • Muntlig (digitalt): 6.og 7. juni 2024

Planlegging, innovasjon og ledelse

Flere nasjonale utredninger har i løpet av de siste årene pekt på behovet for en styrket satsing på kompetansebygging innen både planleggings-, innovasjons- og ledelsesfeltet.

Studietilbudet innenfor planlegging, innovasjon og ledelse ivaretar både behovet for regional kompetanseheving innen offentlig planlegging, innovasjon og ledelse,  og behovet for praksisrelevans og regionale perspektiver ved den tette koblingen til praktiske case fra de deltakende kommuner.

Flere kommuner opplever å ha behov for å styrke det forsknings- og kunnskapsbaserte innovasjonsarbeidet blant annet som følge av endret demografi, redusert økonomisk handlingsrom, omfattende digitalisering og en forsterket lokal bærekraftsagenda. Innenfor planleggingen, både for tjenester og samfunn, ser man viktigheten av å utvide planleggingspraksisen til også å omfatte innovative metoder. Studiet er utformet spesielt med henblikk på småkommuners aktiviteter, utfordringer og forutsetninger for å initiere, planlegge og gjennomføre innovasjonsprosjekter som skal resultere i merverdi for både kommunen som organisasjon og samfunn.

Målgruppe
I samarbeid med Studiesenter RKK Ytre Helgeland tilbys utdanningen for målgruppen ledere og ansatte med nøkkelfunksjoner i Helgelandskommunene; Alstahaug, Herøy, Dønna, Leirfjord, Nesna, Lurøy og Træna.

Studiet bygger på tre pilarer:
1. Teorier om planlegging, innovasjon og ledelse
2. Metoder for planlegging, innovasjon og ledelse
3. Kollegalæring og erfaringsdeling

Praktisk informasjon

Det legges opp til tre samlinger à to dager i løpet av studiet. Minst to av samlingene vil være fysiske og gjennomføres i Helgeland. Sted for samlingene vil bli bestemt i august.

Samlinger, 2023-24 (med forbehold om endringer):

• Frivillig oppstartswebinar: Siste halvdel av september, dato kommer
  • Første samling: 20. - 21. november 2023
  • Andre samling: 19. - 20. februar 2024
  • Tredje samling: 22. - 23. april 2024

Studiet har ca. 1000 sider litteratur (bøker, artikler mm.)

Vurderingsformer
Deltakerne må delta aktivt i læringsaktiviteter gjennom studiet. Gruppene skal jobbe med ei prosjektoppgave gjennom hele studiet.

Arbeidskrav
Innlevering av påbegynt prosjektoppgave med tilbakemelding fra faglærer. Denne må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen består av to deler:

1. Innlevering av skriftlig prosjektoppgave i grupper om et selvvalgt tema som faglig er innenfor emnet og hvor pensumlitteratur benyttes.
      Alle deltakere i gruppa står til ansvar for alt innhold i oppgaven.
    2. Muntlig eksamen i grupper, under forutsetning av at prosjektoppgaven godkjennes.

Det gis en samlet karakter for oppgaven og muntlig. Prestasjonen vurderes til Bestått /Ikke bestått.

Søknadsfrist og opptak

Opptakskrav
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning og minst to års relevant arbeidserfaring.

Søkere som ikke oppfyller kravet om utdanning kan delta som kursdeltaker og få kursbevis (uten studiepoeng) etter fullført studium.

Slik søker du

1. Kommunene søker via søknadsskjema i Nettskjema (innen 1. september)
    Den enkelte kommune/evt. samarbeidende kommuner søker om opptak til studiet på vegne av sine ansatte.
    Kommunene som søker garanterer deltakelse for minimum tre personer, maksimum fem personer i hver gruppe.

Søknadsskjemaet fra den enkelte kommune fylles ut med:

• Kommunens kontaktperson
    • Forslag til tema eller en utfordring for kommunen som kan være et aktuelt prosjekt i studiet (maks 250 ord). Kommuner som melder på flere grupper kan melde inn flere temaer.
    • Deltakeres navn, rolle/stilling og e-postadresse

Lenke til søknadsskjema: https://nettskjema.no/a/350681

2. Søknad fra enkeltdeltakere (innen 1. oktober)
    Når kommunene og gruppene er tatt opp må hver enkelt deltaker søke om opptak via Høgskolens opptakssystem og vedlegge nødvendig dokumentasjon for å kunne bli tatt opp som student, for å få anledning til å ta eksamen. Deltakere som ikke oppfyller opptakskravene eller ikke ønsker å ta eksamen kan allikevel delta.

Rangering
    Studiet har 30 plasser.

• Hver gruppe fra den enkelte kommune består av minimum 3, maks 5 deltakere.
    • Det prioriteres deltakelse fra ledere og nøkkelpersoner i kommunene; Nesna, Træna, Alstahaug, Herøy, Leirfjord, Dønna og Lurøy.
    • Dersom det blir mer enn 30 søkere vil det gjøres en vurdering dels knyttet til behov/tema og faglig relevans beskrevet i søknad.
    • Øvrige kommuner i Helgeland kan søke om å delta hvis plassene ikke fylles opp. Det prioriteres relevans for prosjekt, evt. foretas loddtrekning.

Hva koster det?

Studieavgift dekkes av midler fra HK-direktoratet.

Deltakere må selv dekke:

• Semesteravgiften, ca. kr. 900,- pr. student pr. år  Mer om semesteravgift.
    • Utgifter til litteratur, ca. kr 2 - 3000,-
    • Reise, overnatting, bespisning og annet nødvendig studiemateriell.

Studieplaner og emner

.

Så du etter en annen studieplan? Søk etter den i studieplan- og emnesøket.

Ta kontakt

Har du spørsmål?