• Studiested:
  • Varighet: 3 år
  • Organisering Heltid
  • Studiepoeng 180 studiepoeng
  • Søknadsperiode Se utlyste stillinger

Om forskerutdanningen

Ph.d.-utdanningen Innovasjon i tjenesteyting – offentlig og privat (INTOP) skal bidra til utvikling av ny kunnskap om innovasjon i offentlig og privat tjenestesektor. Dette inkluderer forståelse av tjenesteinnovasjoners egenart, barrierer og drivkrefter for innovasjon, innovasjonsprosesser og effekter av tjenesteinnovasjoner.

Forskningen ved INTOP dekker temaer som for eksempel:

  • Innovasjonsprosesser i tjenesteproduksjon
  • Velferdsinnovasjon
  • Kommunal innovasjon
  • Innovasjon i kultur, reiseliv og opplevelsesnæringer
  • Sosialt entreprenørskap

INTOP er tilknyttet Kompetansesenter for offentlig innovasjon (KOI)

Opplæringsdelen

Krav til sammensetning av ph.d.-kurs INTOP:

Ved INTOP er det krav om 35 studiepoeng, hvorav 30 består av obligatoriske kurs, og fem av valgfrie kurs. De obligatoriske kursene skal dekke 10 studiepoeng i vitenskapsteori og forskningsetikk, 10 studiepoeng i innovasjon i offentlig og privat tjenesteyting, og 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode. 20 av de obligatoriske studiepoengene dekkes av kurs ved HINN, mens 10 studiepoeng i vitenskapelig metode må tas ved annen institusjon.

Obligatoriske kurs som tilbys ved HINN/INTOP:

  • Kurs i vitenskapsteori og forskningsetikk (10 studiepoeng). Det tilbys årlig felleskurs i vitenskapsteori og forskningsetikk for alle doktorgradskandidater ved HINN Lillehammer
  • Kurs i innovasjon i offentlig og privat tjenesteyting (10 studiepoeng). Dette kurset tilbys annethvert år ved HINN

Ved INTOP kan det gis inntil tre poeng i opplæringsdelen for presentasjon av paper ved forskningskonferanser. Det gis ett poeng for deltakelse ved nasjonale konferanser og to for deltakelse ved internasjonale.

NORSI - Den norske forskerskolen i innovasjon

NORSI er den nasjonale forskerskolen for ph.d.-studenter innen innovasjonsforskning i Norge. NORSI er en nettverksbasert forskerskole, hvor Høgskolen i Innlandet siden 2013 har vært fullverdig partnerinstitusjon. Sammen med sine totalt ti institusjonspartnere tilbyr NORSI en rekke doktorgradskurs innen innovasjonsforskning. Som ph.d.-kandidat ved INTOP kan du melde deg inn i NORSI og delta på aktuelle kurs. Se mer på norsi.no


Emner

Obligatoriske emner i opplæringsdelen:

Studiepoeng År 1

Eksempler på valgemner i opplæringsdelen:

Studiepoeng År 1

Læringsutbytte

Etter gjennomført ph.d.-utdanning skal ph.d.-kandidatene ha tilegnet seg:

  • Generell vitenskapsteori og metode på ph.d.-nivå
  • Kunnskap tilsvarende forskningsfronten innen innovasjon i offentlig og privat tjenesteyting
  • Et høyt internasjonalt kunnskapsnivå på sitt spesialområde innen tjenesteinnovasjon
  • Et kunnskapsgrunnlag som gjør dem kompetente til å undervise og veilede innen feltet tjenesteinnovasjon og eget spesialiseringsområde på høgskole- og universitetsnivå
  • Faglige forutsetninger for å arbeide videre med forskning på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå
  • Kjennskap til etiske normer og retningslinjer som gjør at de kan møte de høye etiske krav som stilles til forskning og utdanning
  • Kunnskap om å formidle forskning og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler

I terminologien i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk vil disse formuleringene fremstå slik:

Kunnskap: Kandidaten er i kunnskapsfronten innenfor tematikken:

  • med hensyn til de områdene de har valgt å spesialisere seg i
  • de tilegner seg omfattende og dype kunnskaper om teorier og tilnærminger innen innovasjonsfeltet, med hovedvekt på innovasjon i tjenesteytende sektor
  • de behersker fagområdets vitenskapsteori
  • de kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i forskning og faglige utviklingsprosjekter
  • de kan bidra til utvikling av ny kunnskap, teorier og metoder innen fagfeltet.

Ferdigheter: Kandidaten kan

  • formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre forskningsprosjekt eller faglig utviklingsarbeid innen innovasjonsfeltet
  • håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap på fagområdet.
  • drive forskning på høyt internasjonalt nivåkommunisere med forskere i fagfeltet og andre doktorgradsstudenter i eget og andres fagfelt

Generell kompetanse: Kandidaten kan

  • identifisere forskningsetiske problemstillinger i egen og andres forskning og utøve sin forskning med faglig integritet
  • delta i og lede tverrfaglige prosjekter
  • formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler og delta i debatter innenfor fagområdet i internasjonale fora
  • reflektere over forholdet mellom forskning på innovasjoner og innovasjonsprosesser og praksisfeltet herunder innovasjon som resultat av forskning
  • gjennom dette kunne vurdere behov for å bidra til innovasjon og utviklingsarbeid i praksisfeltet

Opptakskrav

Se gjeldende opptakskrav i «Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Høgskolen i Innlandet»:

For opptak til ph.d.-utdanningen må søkeren normalt ha mastergrad (120 studiepoeng). Søkeren skal ha en sterk faglig bakgrunn fra sitt tidligere studium; gjennomsnittskarakteren skal normalt være B eller bedre fra masterstudiet eller tilsvarende utdanning. Utregning av snittkarakteren skal vektes med studiepoengene for hvert emne og for masteroppgaven.

For mer informasjon om opptak til ph.d.-utdanning.

Les mer om søknad og opptak

Mer informasjon

Pris

Finansieres gjennom utlyst stipendiatstilling eller annen ekstern finansiering