- Utvikling av ny kunnskap om innovasjon i offentlig og privat tjenestesektor
- Innovasjonsprosesser i privat tjenesteproduksjon
- Offentlige innovasjonssystemer og velferdsinnovasjon
Ph.d. i innovasjon i tjenesteyting i offentlig og privat sektor (INTOP)
- Lillehammer
- Varighet: 3 år
- Heltid
- Studiepoeng 180 studiepoeng
- Søknadsperiode Se utlyste stillinger
Om forskerutdanningen
Ph.d.-utdanningen Innovasjon i tjenesteyting – offentlig og privat (INTOP) skal bidra til utvikling av ny kunnskap om innovasjon i offentlig og privat tjenestesektor. Dette inkluderer forståelse av tjenesteinnovasjoners egenart, barrierer og drivkrefter for innovasjon, innovasjonsprosesser og effekter av tjenesteinnovasjoner.
Forskningen ved INTOP dekker temaer som for eksempel:
- Innovasjonsprosesser i tjenesteproduksjon
- Velferdsinnovasjon
- Kommunal innovasjon
- Innovasjon i kultur, reiseliv og opplevelsesnæringer
- Sosialt entreprenørskap
INTOP er tilknyttet Kompetansesenter for offentlig innovasjon (KOI)
Opplæringsdelen
Krav til sammensetning av ph.d.-kurs INTOP:
Ved INTOP er det krav om 35 studiepoeng, hvorav 30 består av obligatoriske kurs, og fem av valgfrie kurs. De obligatoriske kursene skal dekke 10 studiepoeng i vitenskapsteori og forskningsetikk, 10 studiepoeng i innovasjon i offentlig og privat tjenesteyting, og 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode. 20 av de obligatoriske studiepoengene dekkes av kurs ved HINN, mens 10 studiepoeng i vitenskapelig metode må tas ved annen institusjon.
Obligatoriske kurs som tilbys ved HINN/INTOP:
- Kurs i vitenskapsteori og forskningsetikk (10 studiepoeng). Det tilbys årlig felleskurs i vitenskapsteori og forskningsetikk for alle doktorgradskandidater ved HINN Lillehammer
- Kurs i innovasjon i offentlig og privat tjenesteyting (10 studiepoeng). Dette kurset tilbys annethvert år ved HINN
Ved INTOP kan det gis inntil tre poeng i opplæringsdelen for presentasjon av paper ved forskningskonferanser. Det gis ett poeng for deltakelse ved nasjonale konferanser og to for deltakelse ved internasjonale.
NORSI - Den norske forskerskolen i innovasjon
NORSI er den nasjonale forskerskolen for ph.d.-studenter innen innovasjonsforskning i Norge. NORSI er en nettverksbasert forskerskole, hvor Høgskolen i Innlandet siden 2013 har vært fullverdig partnerinstitusjon. Sammen med sine totalt ti institusjonspartnere tilbyr NORSI en rekke doktorgradskurs innen innovasjonsforskning. Som ph.d.-kandidat ved INTOP kan du melde deg inn i NORSI og delta på aktuelle kurs. Se mer på norsi.no
Påmelding
Klikk på knappen nedenfor for å komme videre til NORSI sine nettsider for påmelding:
Informasjon om søknad og opptak
- Mer om søknad og opptaksprosessen til ph.d.-programmene ved HINN finner du i ph.d.-håndbok
-
-
- Ph.d.-utvalget ved INTOP
- Ph.d.-kurs
- Ph.d.-stipendiater INTOP
- Tillitsvalgt: Karl Henrik Lønningdal Vara: Ane Theresia Bast
Opptakskrav
Se gjeldende opptakskrav i «Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Høgskolen i Innlandet»:
For opptak til ph.d.-utdanningen må søkeren normalt ha mastergrad (120 studiepoeng). Søkeren skal ha en sterk faglig bakgrunn fra sitt tidligere studium; gjennomsnittskarakteren skal normalt være B eller bedre fra masterstudiet eller tilsvarende utdanning. Utregning av snittkarakteren skal vektes med studiepoengene for hvert emne og for masteroppgaven.
For mer informasjon om opptak til ph.d.-utdanning.
Dette lærer du
Etter gjennomført ph.d.-utdanning skal ph.d.-kandidatene ha tilegnet seg:
- Generell vitenskapsteori og metode på ph.d.-nivå
- Kunnskap tilsvarende forskningsfronten innen innovasjon i offentlig og privat tjenesteyting
- Et høyt internasjonalt kunnskapsnivå på sitt spesialområde innen tjenesteinnovasjon
- Et kunnskapsgrunnlag som gjør dem kompetente til å undervise og veilede innen feltet tjenesteinnovasjon og eget spesialiseringsområde på høgskole- og universitetsnivå
- Faglige forutsetninger for å arbeide videre med forskning på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå
- Kjennskap til etiske normer og retningslinjer som gjør at de kan møte de høye etiske krav som stilles til forskning og utdanning
- Kunnskap om å formidle forskning og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
I terminologien i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk vil disse formuleringene fremstå slik:
Kunnskap: Kandidaten er i kunnskapsfronten innenfor tematikken:
- med hensyn til de områdene de har valgt å spesialisere seg i
- de tilegner seg omfattende og dype kunnskaper om teorier og tilnærminger innen innovasjonsfeltet, med hovedvekt på innovasjon i tjenesteytende sektor
- de behersker fagområdets vitenskapsteori
- de kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder og prosesser i forskning og faglige utviklingsprosjekter
- de kan bidra til utvikling av ny kunnskap, teorier og metoder innen fagfeltet.
Ferdigheter: Kandidaten kan
- formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre forskningsprosjekt eller faglig utviklingsarbeid innen innovasjonsfeltet
- håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap på fagområdet.
- drive forskning på høyt internasjonalt nivåkommunisere med forskere i fagfeltet og andre doktorgradsstudenter i eget og andres fagfelt
Generell kompetanse: Kandidaten kan
- identifisere forskningsetiske problemstillinger i egen og andres forskning og utøve sin forskning med faglig integritet
- delta i og lede tverrfaglige prosjekter
- formidle forsknings- og utviklingsarbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler og delta i debatter innenfor fagområdet i internasjonale fora
- reflektere over forholdet mellom forskning på innovasjoner og innovasjonsprosesser og praksisfeltet herunder innovasjon som resultat av forskning
- gjennom dette kunne vurdere behov for å bidra til innovasjon og utviklingsarbeid i praksisfeltet
Emner
Emner
Obligatoriske emner i opplæringsdelen:
Studiepoeng År 1-
BUK4001 Vitenskapsteori og forskningsmetode
10 studiepoeng -
INTOP4001 Innovation in private and public sector services
7,5 (10) studiepoeng
Eksempler på valgemner i opplæringsdelen:
Studiepoeng År 1-
INTOP4005 Pricing and Revenue Optimization (valgfritt)
10 studiepoeng -
INTOP4006 Applied Risk Analysis (valgfritt)
10 studiepoeng -
INTOP4007 Casestudier som forskningsmetode med vekt på utvikling av metodegrunnlaget for avhandling (valgfritt)
2,5 studiepoeng -
BUK4009 Praksisnær forskning og utviklingsarbeid (valgfritt)
10 studiepoeng -
INTOP4010 Kvalitativ forskningsmetode med vekt på utvikling av metodegrunnlag for avhandlingen (valgfritt)
2,5 studiepoeng -
INTOP4011 Vitenskapsteori innen markedsføring (valgfritt)
2,5 studiepoeng -
INTOP4012 Kollaborativt Design (co-design) som forskningsmetode og metodegrunnlag for avhandling (valgfritt)
2,5 studiepoeng
Hva koster det?
Lurer du på noe?
