English version of this page

Studier i profesjon, læring og politikk (SPLP)

Forskergruppen Studier i profesjon, læring og politikk (SPLP) interesserer seg for spørsmål som omhandler lærerutdanning, læringsprosesser og utdanningspolicy.  

Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde:
Oppvekst og utdanning

SPLP arrangerer månedlige møter i forskergruppen der medlemmene presenterer utkast til artikler, holder innledninger om vitenskapelige temaer og presenterer forskningsprosjekter medlemmene er en del av. SPLP er også en konstruktiv arena for gruppens stipendiater, slik at fremdriften for stipendiatene blir sikret. SPLP-medlemmer deltar aktivt i søknad om forskningsmidler.  

Forskergruppen har gjennom årene bidratt til å styrke den pedagogiske forskningen ved Høyskolen i Innlandet. Dette har blitt gjort gjennom å øke forskingssamarbeidet internt i gruppen og å styrke samarbeid med andre forskergrupper og andre forskere ved høgskolen, nasjonalt og internasjonalt.  

Hva forsker vi på?

Profesjonsutdanning 

Læringsprosesser  

Utdanningspolicy (nasjonalt og internasjonalt)

Mer om forskergruppen

Aktuelle forskningsprosjekter medlemmene deltar i:

Publikasjoner

Eksempler på nylige publikasjoner fra forskergruppens medlemmer:

Faldet, A-C. og Roth, S. I. (2022). Posisjonering som en 'løvemamma': Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457.

Mølstad, C. E. (2023). The Return to Bildung in the Shape of Learning Outcomes.I Trifonas, Peter Pericles & Jagger, Susan (Red.), Handbook of Curriculum Theory and Research. Springer. ISSN 978-3-030-82976-6.

Lennert Da Silva, A.L. (2021). Comparing teacher autonomy in different models of educational governance. Nordic Journal of Studies in Educational Policy ISSN 2002-0317.

Mishra, D., Lugo, R. G., Parish, K. og Tilden, S. (2023). Metacognitive processes involved in human robot interaction in the school learning environment. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN 0302-9743.

Klausen, S. W. (2022). Digitale ferdigheter i skolens grunnlagsdokumenter. I Letnes, Mari-Ann & Røkenes, Fredrik Mørk (Red.), Digital teknologi for læring og undervisning i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215053974. s. 32–56.

Vigmostad, I. (2023). Jeg svarte mest ja. Barns stemmer i pedagogisk forskning. Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. ISSN 1904-9633. 

Brendløkken, T. og Langaas, Y. (2020). Nytilsatte og nyutdannede læreres erfaringer i videregående skole. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.

 

SPLP i media:

Dagsavisen: Vi trenger kunnskap om samisk språk og kultur 

Samenes nasjonaldag: Vi trenger kunnskap om samisk språk og kultur – Dagsavisen 

Aftenposten: Timeout? Ignorering? Vi tror kunnskapsministeren har bedre ønsker for barn i barnehage: 

Timeout? Ignorering? Vi tror kunnskapsministeren har bedre ønsker for barn i barnehage. (aftenposten.no) 

Barnehage.no: Fyrer løs mot «De utrolige årene»: – Jeg tror ikke voksne hadde akseptert å bli behandlet på en sånn måte: 

Fyrer løs mot «De utrolige årene»: – Jeg tror ikke voksne hadde akseptert å bli behandlet på en sånn måte (barnehage.no) 

Lærerliv: Podcast om pedagogikk under press: 

#04. Pedagogikken under press - Lærerliv | Acast 

BERA Blog: Teaching professionalism in Norway and Brazil: Why combine concepts and compare countries?: 

Teaching professionalism in Norway and Brazil: Why combine concepts and compare countries? | BERA 

BERA Blog: National curriculum policy in Norway and Brazil:  

National curriculum policy in Norway and Brazil | BERA 

Varden.no: Nei, vi kan ikke la være å diskutere kvalitet i skolen fordi noen lærere føler seg tråkket på tærne.  

https://www.varden.no/meninger/i/APEyRA/nei-vi-kan-ikke-la-vaere-aa-diskutere-kvalitet-i-skolen-fordi-noen-laerere-foeler-seg-traakket-paa-taerne 

Forskning.no: Krisen kommer til å endre skolen:  

– Krisen kommer til å endre skolen (forskning.no) 

Klassekampen: Lobbet seg inn i læreplaner: 

Lobbet seg inn i læreplaner | Klassekampen 

Klassekampen: Utdatert undervisning?: 

Utdatert undervisning? | Klassekampen 

Forskning.no: Skal forske på rasisme i lærerutdanningen: 

Skal forske på rasisme i lærerutdanningen - Høgskolen i Innlandet 

Nettavisen: På høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningen: 

Skal forske på rasisme i lærerutdanningen - Høgskolen i Innlandet 

Hamar Arbeiderblad: Lærerstudenter vil ha mer seksualundervisning i utdanningen sin: 

Lærerstudenter vil ha mer seksualundervisning i utdanningen sin (h-a.no) 

Spillpedagogene: Podcast om digitale ferdigheter: 

Spillpedagogene: En podcast om spill og digital kultur: Intervjuspesial: Digitale ferdigheter m/ Siri Wieberg Klausen on Apple Podcasts 

 

Priser: 

I 2020 vant to av forskergruppens medlemmer, Ana Lucia Lennert da Silva og Christina Elde Mølstad, The Annual Curriculum Journal Editors’ Choice Award. 

Lennert da Silva og Elde Mølstad vant prisen for følgende artikkel: 

Teacher autonomy and teacher agency: A comparative study in Brazilian and Norwegian lower secondary education (Curriculum Journal, 31[1]: 115–131). 

Les mer om prisen her:  

Curriculum Journal announces Editors’ Choice Awards for 2020 | BERA 

Konferanser og arrangementer

Forskergruppene Studier i profesjon, læring og politikk (SPLP) og Flerkulturelt mangfold i utdanning har siden 2021 arrangert en forskningskonferanse om samiske perspektiver i opplæring og utdanning. Konferansen har fått navnet Urfolkskonferansen. Konferansen er en del av at Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk ved Høgskolen i Innlandets arbeid for å styrke samiske perspektiver i sine lærerutdanninger.

Les mer om konferansen her: 

Kontakt forskergruppen

Førsteamanuensis Ann-Cathrin Faldet leder forskergruppen sammen med professor Christina Niemi Mølstad. Faldet har bred erfaring som leder og forsker. Faldet har et nettverk av kolleger i Europa og Japan som arbeider med relevante forskningsprosjekter i tråd med HINNs mål, inkludert teknologibruk i utdanning og inkluderende opplæring. Hennes forskerinteresse er barn og unge med atferd som utfordrer, læringsbarrierer, og hennes teoretiske forankring er knyttet til sosiokulturell teori.

Professor Christina Niemi Mølstad leder forskergruppen sammen med Ann-Cathrin Faldet. Mølstad har bred erfaring som leder, som instituttleder, forskningsgruppeleder og leder av forskningsprosjekter. Mølstad forsker både på indirekte og direkte styring av utdanning.