SPLP arrangerer månedlige møter i forskergruppen der medlemmene presenterer utkast til artikler, holder innledninger om vitenskapelige temaer og presenterer forskningsprosjekter medlemmene er en del av. SPLP er også en konstruktiv arena for gruppens stipendiater, slik at fremdriften for stipendiatene blir sikret. SPLP-medlemmer deltar aktivt i søknad om forskningsmidler.
Forskergruppen har gjennom årene bidratt til å styrke den pedagogiske forskningen ved Høyskolen i Innlandet. Dette har blitt gjort gjennom å øke forskingssamarbeidet internt i gruppen og å styrke samarbeid med andre forskergrupper og andre forskere ved høgskolen, nasjonalt og internasjonalt.
Publikasjoner
Eksempler på nylige publikasjoner fra forskergruppens medlemmer:
Faldet, A-C. og Roth, S. I. (2022). Posisjonering som en 'løvemamma': Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner. Spesialpedagogikk. ISSN 0332-8457.
Mølstad, C. E. (2023). The Return to Bildung in the Shape of Learning Outcomes.I Trifonas, Peter Pericles & Jagger, Susan (Red.), Handbook of Curriculum Theory and Research. Springer. ISSN 978-3-030-82976-6.
Lennert Da Silva, A.L. (2021). Comparing teacher autonomy in different models of educational governance. Nordic Journal of Studies in Educational Policy ISSN 2002-0317.
Mishra, D., Lugo, R. G., Parish, K. og Tilden, S. (2023). Metacognitive processes involved in human robot interaction in the school learning environment. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN 0302-9743.
Klausen, S. W. (2022). Digitale ferdigheter i skolens grunnlagsdokumenter. I Letnes, Mari-Ann & Røkenes, Fredrik Mørk (Red.), Digital teknologi for læring og undervisning i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 9788215053974. s. 32–56.
Vigmostad, I. (2023). Jeg svarte mest ja. Barns stemmer i pedagogisk forskning. Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis. ISSN 1904-9633.
Brendløkken, T. og Langaas, Y. (2020). Nytilsatte og nyutdannede læreres erfaringer i videregående skole. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
SPLP i media:
Dagsavisen: Vi trenger kunnskap om samisk språk og kultur
Samenes nasjonaldag: Vi trenger kunnskap om samisk språk og kultur – Dagsavisen
Aftenposten: Timeout? Ignorering? Vi tror kunnskapsministeren har bedre ønsker for barn i barnehage:
Timeout? Ignorering? Vi tror kunnskapsministeren har bedre ønsker for barn i barnehage. (aftenposten.no)
Barnehage.no: Fyrer løs mot «De utrolige årene»: – Jeg tror ikke voksne hadde akseptert å bli behandlet på en sånn måte:
Fyrer løs mot «De utrolige årene»: – Jeg tror ikke voksne hadde akseptert å bli behandlet på en sånn måte (barnehage.no)
Lærerliv: Podcast om pedagogikk under press:
#04. Pedagogikken under press - Lærerliv | Acast
BERA Blog: Teaching professionalism in Norway and Brazil: Why combine concepts and compare countries?:
Teaching professionalism in Norway and Brazil: Why combine concepts and compare countries? | BERA
BERA Blog: National curriculum policy in Norway and Brazil:
National curriculum policy in Norway and Brazil | BERA
Varden.no: Nei, vi kan ikke la være å diskutere kvalitet i skolen fordi noen lærere føler seg tråkket på tærne.
https://www.varden.no/meninger/i/APEyRA/nei-vi-kan-ikke-la-vaere-aa-diskutere-kvalitet-i-skolen-fordi-noen-laerere-foeler-seg-traakket-paa-taerne
Forskning.no: Krisen kommer til å endre skolen:
– Krisen kommer til å endre skolen (forskning.no)
Klassekampen: Lobbet seg inn i læreplaner:
Lobbet seg inn i læreplaner | Klassekampen
Klassekampen: Utdatert undervisning?:
Utdatert undervisning? | Klassekampen
Forskning.no: Skal forske på rasisme i lærerutdanningen:
Skal forske på rasisme i lærerutdanningen - Høgskolen i Innlandet
Nettavisen: På høy tid å forske på rase og rasisme i lærerutdanningen:
Skal forske på rasisme i lærerutdanningen - Høgskolen i Innlandet
Hamar Arbeiderblad: Lærerstudenter vil ha mer seksualundervisning i utdanningen sin:
Lærerstudenter vil ha mer seksualundervisning i utdanningen sin (h-a.no)
Spillpedagogene: Podcast om digitale ferdigheter:
Spillpedagogene: En podcast om spill og digital kultur: Intervjuspesial: Digitale ferdigheter m/ Siri Wieberg Klausen on Apple Podcasts
Priser:
I 2020 vant to av forskergruppens medlemmer, Ana Lucia Lennert da Silva og Christina Elde Mølstad, The Annual Curriculum Journal Editors’ Choice Award.
Lennert da Silva og Elde Mølstad vant prisen for følgende artikkel:
Teacher autonomy and teacher agency: A comparative study in Brazilian and Norwegian lower secondary education (Curriculum Journal, 31[1]: 115–131).
Les mer om prisen her:
Curriculum Journal announces Editors’ Choice Awards for 2020 | BERA