Grunnleggende kommuneregnskap for NKKskolen

På oppdrag fra NKK tilbyr vi et nett- og samlingsbasert studie i grunnleggende kommuneregnskap.

Studiested
Nett- og samlingsbasert, Gardermoen
Studiet varer
3 mnd
Studieform
Nettbasert og Samlingsbasert
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
NO
Oppstart
August (20.08)
Semesteravgift og kursavgift
Søknadsfrist
24. juni 2024
En grønn kalkulator og en rød penn, liggende på et regneark

Om studiet

Studiet består av emnet "Grunnleggende kommuneregnskap" og gir deg grunnleggende kompetanse i kommuneregnskapet.

Grunnleggende kommuneregnskap for NKKskolen er en grunnutdanning for alle som jobber med kommunalt regnskap og budsjett, samt revisorer. Studiet gir deg kompetanse på rammeverket for kommuneregnskap, de lover og regler som regulerer kommuneregnskapet og god kommunal regnskapsskikk.

Studiet gir deg kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor budsjettering, regnskap i kommunal sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.

Studiets innhold:

•       Innføring i økonomibestemmelsene i kapittel 14 i kommuneloven
  •       Innføring i kommuneregnskapet
  •       De spesielle posteringene i kommuneregnskapet med unntak av pensjon
  •       Innføring i KOSTRA
  •       Beregning av minimumsavdrag
  •       De formelle reguleringer av kommuneregnskapet
  •       Rammeverket inklusiv prinsipper og handlingsregler
  •       Strykningsreglene i drifts- og investeringsregnskapet
  •       Avslutning av drifts- og investeringsregnskapet (innføring)
  •       Avstemming av de regnskapsmessige sammenhenger og kommuneregnskapets 3 kretsløp
  •       Innføring i vurderingsbestemmelsene nyttet til balansepostene
  •       Oppstillingsplanene som inngår i økonomiplanen, årsbudsjettet og årsregnskapet
  •       Krav om noter og innhold i årsberetningen

Det er ikke en forutsetning, men du vil oppleve å ha størst utbytte av studiet hvis du har grunnleggende kunnskap om og forståelse for bokføring (debet/kredit).

Logoen til NKK. Runding med bokstavene NKK i seg med skrift STIFTET 1919 under. Blå logo.

Jobbmuligheter

Studier gir deg grunnleggende kompetanse knyttet til kommuneregnskapet. Dette omfatter kompetanse på rammeverket for kommuneregnskapet, de lover og regler som regulerer kommuneregnskapet og god kommunal regnskapsskikk.

Praktisk informasjon

Studiet tilbys med en fysisk samling på hotell på Gardermoen, og to digitale samlinger hvor du deltar på digital undervisning på Zoom. Du avlegger eksamen digitalt.

Vær oppmerksom på at du ved å starte på dette emnet vil bli oppmeldt til eksamen og du må aktivt gi beskjed til Høgskolen i Innlandet dersom du ikke skal ta eksamen. Eksamen gjennomføres etter avsluttet undervisning.

• 1. samling, 20. og 21. august 2024 (hotellsamling på Gardermoen) (dag 1: kl. 10.00-17.00. Dag 2: kl. 9.00 -15.00)
  • 2. samling, 24. og 25. september 2024 (digital samling) (dag 1: kl. 9.00-16.00. Dag 2: kl. 9.00 - 15.00)
  • 3. samling, 15. og 16. oktober 2024 (digital samling) (dag 1: kl. 9.00-16.00. Dag 2: kl. 9.00 - 15.00)

Eksamen, arrangeres som digital hjemmeeksamen: 14.11.24

Søknadsfrist og opptak

Du trenger generell studiekompetanse eller realkompetanse på tilsvarende nivå for å bli tatt opp i dette studieprogrammet og minst to års arbeidserfaring.

Les mer om søknad og opptak

På dette studiet må du også melde deg på hos NKK, lenke her:  NKK

Slik søker du

1. Trykk på "Søk studiet", velg "Betalings- og oppdragsstudier", "Betaling- og oppdrag: Handelshøgskolen - Fakultet for økonomi- og samf.vitenskap høst 2024"

2. Trykk på "Velg fra lista" og velg " Grunnleggende kommuneregnskap".

3. Du må laste opp dokumentasjon jfr. opptakskravet.

NKK er oppdragsgiver og prioriterer og avgjør hvem av de kvalifiserte søkerne som får tilbud om studieplass.

Hva koster det?

Kurspris for 2024 med oppmøte på Gardermoen: Kr. 18 433,- med dagdeltakelse på første samling. Kr. 20 323,- hvis du velger å bestille med overnatting på første samling.

Eksamensavgift: kr. 4 755,- (denne er inkludert i prisene som er oppgitt over)

Du må i tillegg betale semesteravgift hvert semester. Mer om semesteravgift.

Studieplaner og emner

I studieplanen finner du informasjon om emnet med blant annet oversikt over emner, læringsmål og vurderingsformer. Velg studieplanen for det året du begynte på studiet for å finne informasjonen som gjelder for deg.

Så du etter en annen studieplan? Søk etter den i studieplan- og emnesøket.

Ta kontakt

Har du spørsmål om søknad og opptakskrav kan du kontakte vårt opptakskontor på opptak@inn.no eller telefon 62 43 00 04.
Har du andre spørsmål om studieprogrammet kan du ta kontakt med EVU Handelshøgskolen Innlandet på evu.hhs@inn.no eller en av våre ansatte:

Bilde av Linda Vibeke Kiønig
Studieveileder