English version of this page

Danning, verdier og kulturarv

Forskergruppa Danning, verdier og kulturarv tar utgangspunkt i sentrale fundament for utdanningsløpet i Norge, slik de blant annet kommer til uttrykk i opplæringslovens og barnehagelovens formålsparagraf. 

Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde:
Oppvekst og utdanning
Pedagogikk i praksis. (Foto: HINN)

Pedagogikk i praksis. (Foto: HINN)

Det er et mål for hele opplæringen, i barnehagen og skolen, at barna skal dannes. Skolens verdigrunnlag, og det som defineres som "nasjonal kulturarv", spiller avgjørende roller i det barna skal dannes mot og få kjennskap til.

De samme begrepene utdypes og trekkes fram i barnehagens rammeplan, læreplanens overordnede del og i læreplanene for fagene. Tematikken er derfor høyst relevante for barnehage- og lærerutdanningens kjerneområder. 

Hva forsker vi på?

Forskergruppa ønsker å bidra med et kritisk blikk både på danning, verdier og pedagogisk grunnlagstenkning, og på ulike forståelser av tradisjon og kulturarv. 

Mer om forskergruppen

Forskergruppa består av forskere fra ulike fagdisipliner innenfor pedagogikk og lærerutdanning. Medlemmene arbeider med ulike prosjekter som vil utforske tematikken fra forskjellige perspektiver. Gruppa består av to søyler: Danning og verdier, og Kulturarv.

Danning og verdier-søylen skal bidra til å utvikle nye perspektiver på barnehagens og skolens verdigrunnlag og samfunnsoppdrag. I samarbeid med praksisfeltet vil denne delen av forskergruppa bidra til at skolen utvikler sin evne til å ta i bruk mulighetsrommet for danning, gjennom ulike didaktiske tilnærminger. Dette vil vi gjøre ved å undersøke danningsbegrepet og ulike aktørers forståelse av barnehagens og skolens grunnleggende verdier og samfunnsoppdrag, i teori og praksis.

Kulturarv-søylen jobber ut fra en kritisk forståelse av kulturarvsbegrepet, ikke minst knyttet til den politiske betydningen av religiøse og nasjonale (meta)narrativer og det som kan defineres som religiøs kulturarv. Dette vil vi utforske gjennom blant annet skolehistorie og internasjonal sammenligning. Vi ønsker også å ha fokus på hvordan ulike rettslige og politiske prosesser blir forhandlingsplatformer for religiøse narrativer og religiøs kulturarv i dagens Europa.

Konferanser og arrangementer

18. april 2024, kl 12.15: Seminar - Det norske Holocaust og antisemittisme