Arrangementet er et samarbeid mellom Høgskolen i Innlandet og Lillehammer bibliotek og litteraturhus og er en del av Forskningsdagene 2022.
Program
Klimatrusselen: Havstigning og spørsmålet om klimaskade
- E-post
- gregory.fergusoncradler@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 85 99
Nesten 11 prosent av verdens befolkning – ca. 900 millioner mennesker – bor i dag i lavtliggende kystområder som er utsatte for oversvømmelser og storm. Det er også her befolkningsveksten er størst. Mange av disse områdene er i det globale sør hvor man har dårligere mulighet til å forberede seg på slike endringer. I sammenheng med dette har flere land i det globale sør stilt krav om erstatning for klimaskade fra landene som står ansvarlig for mesteparten av de historiske karbonutslippene. Dette temaet har vært heftig diskutert på nylige klimakonferanser og blir en av den globale klimapolitikkens mest omstridte saker fremover.
Energiens geopolitikk: Krise, konflikt og gjensidig avhengighet
- E-post
- ole.gunnar.austvik@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 82 46
De fossile brenslene olje, gass og kull står for 85 prosent av verdens energibruk. Krig og internasjonale konflikter har flere ganger skapt mangel på energi og høye priser på olje og gass. Energimarkedene har de siste tiårene gradvis vokst sammen, blitt europeiserte og globaliserte. Dagens energikrise er skapt av et globalt stramt energimarked, forsterket av Russlands angrep på Ukraina, med etterfølgende reduksjon av energieksporten til EU. Norske forbrukere merker direkte en internasjonal energikrise mye sterkere enn tidligere, med mangedobling av priser på strøm og drivstoff. Samtidig har Norges geostrategiske rolle som betydelig olje- og gasseksportør blitt viktig. Og hva er verdens viktigste transportvei for internasjonal energihandel? Jo, det er havet, med tankbåter og undersjøiske rørledninger.
Hvor fartøy flyte kan: Om bekvemmelighetsflagg, åpne skipsregistre og et «immunitetsregime» til havs
- E-post
- oyvind.kalnes@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 80 52
Havet har alltid spilt en nøkkelrolle som transportvei for internasjonal handel. Internasjonal rett fastlegger at skip alltid skal være registrert som hjemmehørende i en suveren stat; flaggstaten. De er dermed underlagt denne statens regler for eierskap, drift og prinsipper for skattlegging. Utfordringen oppstår hvis noen stater åpner sine skipsregistre for fartøy og eiere som egentlig ikke hører hjemme i staten. Som regel tilbyr de også gunstige vilkår for dem som velger å registrere skipene. «Åpne registre» er derfor ofte betraktet som synonymt med det atskillig mindre flatterende begrepet «bekvemmelighetsflagg». Det bidrar til å «immunisere» eiere mot uønsket regulering.
Kveldens vert og programleder
Error: https://www.inn.no/finn-en-ansatt/rozemarie-breemer.html?vrtx=vcf does not exist
-
Vel møtt i Lillehammer bibliotek og litteraturhus!