English version of this page

Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge

Prosjektet «Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge» (FAITHED) studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole.

 

Mål for prosjektet

FAITHED-prosjektet vil bidra til å utvikle teorier og begreper knyttet til utdanning og religiøst mangfold. Med blikk for erfaringene og perspektivene til aktører i ulike former for religionsopplæring vil prosjektet bidra til bedre forståelse av hvordan kunnskap om religion skapes i et mangfoldig samfunn. Å utvikle metoder for å la barns og unges stemmer komme til orde er også et viktig mål.

Om prosjektet

De to største religiøse minoritetene i Norge er muslimske trossamfunn og Den katolske kirke. Disse har også mange medlemmer med innvandrerbakgrunn. Hvordan er trosopplæringen i disse trossamfunnene? Hva tenker barna og de unge selv om forholdet mellom denne undervisningen og KRLE-undervisningen på skolen? Hvordan møter skolen elever fra religiøse minoriteter? Og hva tenker elever i offentlig skole om religions- og livssynsmangfold?

Dette er hovedspørsmålene FAITHED-prosjektet leter etter svar på. Feltet er mangfoldig og lite utforsket. Geografiske forskjeller er et viktig perspektiv i studien. Mye forskning om minoriteter i Norge har vært konsentrert om storbyer. Å være katolikk eller muslim på bygda kan fortone seg helt annerledes. Prosjektet vil samle data både fra Østlandet og Vestlandet, og både fra storby og landsbygd.

Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd med en ramme på nesten 12 millioner kroner. Prosjektperioden går over fire år, 2021–2025. Fire institusjoner deltar i FAITHED-prosjektet: Høgskolen i Innlandet, Høgskulen i Volda, PRIO Institutt for fredsforskning og KIFO Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning. Et tverrfaglig team av religionsforskere, skoleforskere og samfunnsforskere medvirker, deriblant to PhD-stipendiater. Prosjektleder er professor Anders Aschim, Høgskolen i Innlandet. En rådgivende gruppe internasjonale eksperter fra Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia er også tilknyttet prosjektet.

Prosjektfinansiering og -partnere

  • Finansiering: Norges Forskningsråd (FINNUT)
  • Prosjektpartnere: Høgskulen i Volda, KIFO Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning, PRIO Peace Research Institute, Oslo

Aktuelt fra prosjektet

Prosjektresultater (CRISTIN)

Fra venstre: Ole Kolbjørn Kjørven, Anders Aschim, Ånund Brottveit, Thor-André Skrefsrud, Marianne Friisberg Larssen, Vebjørn Horsfjord, Synnøve Markeng, Anne Grethe Kjelling, Marta Bivand Erdal, Lars Julius Halvorsen, Marianne Hustvedt, Hildegunn Valen Kleive. Nora Eggen var ikke til stede da bildet ble tatt.  (Foto: Espen Kristiansen/HINN)

Fra venstre: Ole Kolbjørn Kjørven, Anders Aschim, Ånund Brottveit, Thor-André Skrefsrud,  Marianne Friisberg Larssen, Vebjørn Horsfjord, Synnøve Markeng, Anne Grethe Kjelling, Marta Bivand Erdal, Lars Julius Halvorsen, Marianne Hustvedt, Hildegunn Valen Kleive. Nora Eggen var ikke til stede da bildet ble tatt. (Foto: Espen Kristiansen/HINN)

 

Prosjektleder og kontaktperson

Deltakere

Fagområder

Oppvekst og utdanning