English version of this page

Tidlig barndom og barnehage

Forskergruppen Tidlig barndom og barnehage samles om en interesse for forskning om tidlig barndom og profesjonsutøvelse og pedagogiske spørsmål knyttet til barnehage og barnehagelærerutdanning.  Vi har som mål å bidra med forsknings-, utviklings- og innovasjonsarbeid (FoUI) som kan vitalisere tenkning om pedagogikk og profesjon i det vi oppfatter som en brytningstid for tidlig barndom generelt og barnehagefeltet spesielt.

Etablert:
2017
Tilhørighet:
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde:
Oppvekst og utdanning

Bildet viser et pledd lagt ut i gresset, der et barn er i aktivitet med strå og pinner, og en barnetegning (Foto: Agnes Westgaard Bjelkerud)

Forskergruppens mål er at vår samlede forskning vil kunne bidra til forskningsbasert kunnskap om barndom og barnehage relevant for utdanning av barnehagelærere, for pedagogisk praksis i barnehager, og å bidra i bredere nasjonal og internasjonal sammenheng der barnehagen som utdanningsinstitusjon diskuteres.

Tidlig barndom og barnehage består i hovedsak av ansatte ved Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, campus Hamar, og stipendiater ved doktogradsprogrammet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) ved samme fakultet, men har også assosierte medlemmer fra andre fag som forming, drama, musikk og bevegelse. Gruppen søker å være et miljø som rommer tverrfaglige prosjekter og prosjekter med ulike teoretiske perspektiver og metodologier.

Hva forsker vi på?

Flere pågående FOUI-prosjekter blant gruppas medlemmer retter oppmerksomhet mot samfunnsaktuelle temaer i barnehagefeltet, slik som Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (REKOMP), tidlig barnehagestart, utvidelse av perspektiver på barnehagelæreres profesjonsutøvelse, barnehagepedagogikk i møte med aktører i feltet, kjønns-og seksualitetsmangfold blant barn og profesjonsutøvere, samt profesjonsveiledning. Andre FOUI-prosjekter i gruppa knyttes mer spesifikt til undervisning i aktuelle temaer for barnehagelærere, og handler slik sett om å utvikle undervisnings- og læringsformer som forbereder studentene for arbeid i et samfunn i endring. Disse har søkelys på bærekraftig utvikling, samisk kultur og urfolks rettigheter, samt rasialisering.

Mer om forskergruppen

Et utvalg av gruppas pågående prosjekter:

Hvilke muligheter kan begrepet samskaping ha i regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen? Kari Lerbak, Merethe Nilsen og Tonje Skoglund

CERiTE –forskning på undervisning om rase og rasisme i lærerutdanningene. Camilla Eline Andersen

En litteraturstudie om undervisning om, for og som bærekraft i høyere utdanning. Mari Gillund, Liv Alice Pope og Camilla Eline Andersen

Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder (doktorgradsprosjekt). Beate Leirpoll

Politikk, praksis og tidlig barnehagestart (doktogradsprosjekt). Svein Harald Bigum

Tverrinstitusjonelt prosjekt sammen med UiT og USN (ledet av professor Eva Bjerkholt) knyttet til kvalitet og utdanning i relasjon til profesjonsveiledning. Arnhild Blystad

Profesjonsutøvelse i spennet mellom Rammeplanen og pedagogiske verktøy. Christina Niemi Mølstad, Merethe Nilsen og Åse Wedø Tronvoll

Forstyrrelser av undervisning om rasialisering og diskriminering gjennom involvering med dekolonial kritikk, svart feminisme og ubehagets pedagogikk. Camilla Eline Andersen og Agnes Westgaard Bjelkerud

Affektiv pedagogikk som inngang til sansinger av barnehagepedagogikk i forelesning. Kari Lerbak

Publikasjoner

Andersen, C. E. (2023). Autoetnografiske ut-viklinger: Å skrive uheroiske beretninger om det som skjer. I Myhre, C. Ottersland & Waterhouse, A.-H. Lorvik (Red.), Metodologiske ut-viklinger. Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet (s. 141–156). Fagbokforlaget.

Andersen, C. E., Aronsson, L., & Lenz Taguchi, H. (2023). Lyssnandets pedagogik i Sverige och Norge i dag. Kartbilder över olika sätt att förstå och praktisera fenomenet. Nordisk barnehageforskning19(4), 1–9. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.399

Andersen, C. E. & Nordström, S. N. (2022). Nick-storying and the Body’s Immersion and Participation in the World: Forming Aggregates for Early Childhood Education. I Blyth, C. & Aslanian, T. K. (Red.),Children and the Power of Stories. Posthuman and Autoethnographic Perspectives in Early Childhood Education (p. 109-124).  Springer.

Lerbak, K., Skoglund, T., & Otterstad, A. M. (2023). Å gjøre «hørestyrke» til en mindre fortelling om barns språk. Nordisk barnehageforskning19(4), 29–44. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.246

Westgaard Bjelkerud, A. (2023).Om å bli noes talsperson: En kosmopolitisk tilnærming for en praksisnær forskning.I Myhre, C. Ottersland & Waterhouse, A.-H. Lorvik (Red.), Metodologiske ut-viklinger. Om kvalitativ og postkvalitativ forskning i barnehagefeltet (s. 89-100). Fagbokforlaget.

Westgaard Bjelkerud, A. (2022). Konseptualiseringer av profesjonalitet: En Deleuze-inspirert utforskning av barnehagelæreres profesjonalitet og det barokke (doktoravhandling). Høgskolen i Innlandet.

 

Konferanser og arrangementer

Forskergruppen er ansvarlig arrangør av den interne tverrdisiplinære forskningskonferansen INNBa: Forskning Innafor om barnehage, barn og tidlig barndom, barnehagelærerprofesjon og/eller barnehagelærerutdanning.

Nettverk

Tidlig barndom og barnehage samarbeider med forskergruppene:

  • Metodologiske ut-viklinger barnehage- og ut-danningsforskning (MUBU) ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet, 
  • Praksisnær forskning og postkvalitative metoder ved HiØf
  • BarneKraft ved USN

Andre nettverk gruppens medlemmer er involverte i:

Network 22Post-approaches to Education under Nordic Educational Research Association (NERA)

FAM: nettverket for filosofi, affekt og materialitet - norsk nettverk for barn og barndom