Marianne Eeks doktorgradsprosjekt er en intervjustudie og en klasseromsstudie som gir innsikt i voksne nyankomnes erfaringer med norskopplæring både i klasserommet og i hverdagslivet.
Hun disputerer med avhandlingen «Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet. En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn» ved ph.d.-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag, PROFF, ved Høgskolen i Innlandet.
Studien viser at bruk av flerspråklige assistenter eller «språkhjelpere» gjør norskundervisningen mer tilgjengelig og forståelig for deltakerne i studien, og at det bidrar til erfaringer av anerkjennelse og trygghet.
Uten språkhjelpere den første tiden erfarer deltakere at de blir stresset, passive og fremmedgjort, og som «Semira» utrykker det: «Det var bare å gå til skolen, og å være der uten å få med seg noen ting, og så gå tilbake igjen.»
Studien viser også at deltakerne opplever det utfordrende å praktisere norsk utenfor klasserommet.
«Abbas» sier for eksempel: «Det største problemet er at alt vi lærer her på skolen forblir her på skolen. Jeg har ingen der ute jeg kan snakke med».
Doktorgradsprosjektet belyser at voksne nyankomnes investering i andrespråkslæring har sammenheng med forhold som kan knyttes til identitet, kapital og ideologi. Dette dreier seg blant annet om voksne nyankomnes roller som aktive eller passive deltakere i klasserommet, om det blir mulig å bygge videre på egen språklig kapital i tilegnelsen av ny språklig kapital og om hvilke språkideologier som preger klasserommet.
Om disputasen:
Marianne Eek forsvarer sitt doktorgradsarbeid ved ph.d.-programmet PROFF ved Høgskolen i Innlandet 03.05.2021.
Tittelen på avhandlingen er « Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet. En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn».
- Sted: Auditorium 3 på studiested Hamar og digitalt via Zoom (Webinar ID: 61437672002. Passcode: 010482).
- Prøveforelesningen starter kl. 10.15. Emnet er "Motivasjon og/eller investering? Teoretiske og analytiske utfordringer for forskning på språklæring i det flerspråklige klasserommet nå og i fremtiden".
- Disputas starter kl. 12.15.
Hvis du vil sitte i salen under prøveforelesning og disputas, må du grunnet restriksjoner for å forhindre spredning av koronaviruset melde deg på i forkant ved å sende epost.
Bedømmelseskomiteen består av førsteopponent Professor Tommaso Milani (Göteborgs universitet), andreopponent Universitetslektor fil.dr. Jenny Rosén (Stockholms universitet) og tredjeopponent/administrator Professor Guri Bordal Steien (HINN).
Disputasleder er dekan Morten Ørbeck.
Kandidatens hovedveileder har vært professor Marte Monsen, medveileder professor Lars Anders Kulbrandstad.