English version of this page
Jonas Yassin Iversen

Jonas Yassin Iversen

Postdoktor

E-post
jonas.iversen@inn.no
Telefonnummer
+47 62 59 79 55

Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Institutt for pedagogikk ved lærerutdanningene
Studiested Hamar, Rom 2P314

Kort om

Jeg er postdoktor i pedagogikk og arbeider med prosjektet Language Instruction at the Margins of Education (LIME). Jeg er utdannet grunnskolelærer fra Høgskolen i Sør-Trøndelag og har en mastergrad i engelskdidaktikk fra NTNU. Jeg har undervisningserfaring fra introduksjonsprogram for nyankomne elever, før jeg tok en doktorgrad i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet (2020). I forskningen min anvender jeg sosiolingvistiske metoder og teorier for å undersøke pedagogiske spørsmål knyttet til flerspråklighet i skolen. Mine forskningsinteresser omfatter:

- Profesjonsutøvelse i flerspråklige og flerkulturelle skoler

- Flerspråklighet i lærerutdanningene

- Minoritetsspråksopplæring i og utenfor skolen

Jeg veileder ph.d.-stipendiat Lana Amro, er medkoordinator for ECER-nettverk 31 Språk og utdanning og leder forskergruppen Diversity in Education i samarbeid med professor Thor-André Skrefsrud.  

Publikasjoner

  • Iversen, Jonas Yassin & Tavares, Vander (2024). Kritiske perspektiver på andrespråksopplæring, rase og utdanning: Forskningstrender og nordiske responser. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. 19(1), s. 57–71. doi: https:/doi.org/10.18261/nordand.19.1.5.
  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Teaching Languages in the Linguistic Marketplace: Exploring the Impact of Policies and Ideologies on My Teacher Identity Development. I Melo-Pfeifer, Silvia & Tavares, Vander (Red.), Language Teacher Identity: Confronting Ideologies of Language, Race, and Ethnicity. Wiley-Blackwell. ISSN 978-1-394-15453-1. s. 82–102.
  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Transculturation in Arabic literacy education within and beyond mainstream education in Norway and Sweden. European Educational Research Journal. ISSN 1474-9041. s. 1–17. doi: 10.1177/14749041241235718.
  • Rasmussen, Agnieszka Iwett & Iversen, Jonas Yassin (2023). Locating Power: Polish Parents’ Encounter with Norwegian Education. I Tavares, Vander & Skrefsrud, Thor Andre (Red.), Critical and Creative Engagements with Diversity in Nordic Education. Lexington Books. ISSN 9781666925852. s. 273–291.
  • Iversen, Jonas; Munden, Juliet Hilary & Nambao, Margaret (2023). Stories and early literacy education in Zambia: donor-initiated projects, educational policy and teacher beliefs. Language and Education. ISSN 0950-0782. s. 1–18. doi: 10.1080/09500782.2023.2265905. Fulltekst i vitenarkiv
  • Storheil, Ingrid Vinje & Iversen, Jonas Yassin (2023). Translanguaging strategies in multilingual newly arrived students’ writing. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. s. 1–14. doi: 10.1080/00313831.2023.2250366.
  • Alisaari, Jenni; Daugaard, Line Møller; Dewilde, Joke; Harju-Autti, Raisa; Heikkola, Leena Maria & Iversen, Jonas Yassin [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2023). Mother tongue education in four Nordic countries - problem, right or resource? Apples - Journal of Applied Language Studies. ISSN 1457-9863. 17(2), s. 52–72. doi: 10.47862/apples.113671. Fulltekst i vitenarkiv
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Det mangfoldige klasserommet, Læreren som regissør: Ledelse og læring i klasserommet. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-75588-1. s. 111–131.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Bilingualism and Multilingualism in Secondary Education (Norway). Bloomsbury Education and Childhood Studies. ISSN 2514-6440. doi: 10.5040/9781350993716.006.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Samisk og somali i norsk skule: Ei undersøking av språkideologiar blant lærarstudentar. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. ISSN 0809-9227. 16(1), s. 21–35. doi: 10.18261/issn.2535-3381-2021-01-02.
  • Iversen, Jonas Yassin & Mkandawire, Sitwe Benson (2021). Comparing language ideologies in multilingual classrooms across Norway and Zambia. Multilingual Margins. ISSN 2221-4216. 7(3), s. 33–48. Fulltekst i vitenarkiv
  • Iversen, Jonas Yassin (2020). Pre-service teachers’ narratives about their lived experience of language . Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD). ISSN 0143-4632. doi: 10.1080/01434632.2020.1735400. Fulltekst i vitenarkiv
  • Iversen, Jonas Yassin (2019). “Translanguaging” and the implications for the future teaching of English in Norway. Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). ISSN 1894-2245. 7(1), s. 50–66. Fulltekst i vitenarkiv
  • Iversen, Jonas Yassin (2019). Pre-service teachers’ translanguaging during field placement in multilingual, mainstream classrooms in Norway. Language and Education. ISSN 0950-0782. s. 1–15. doi: 10.1080/09500782.2019.1682599.
  • Iversen, Jonas (2019). Negotiating language ideologies: pre-service teachers’ perspectives on multilingual practices in mainstream education. International Journal of Multilingualism. ISSN 1479-0718. s. 1–14. doi: 10.1080/14790718.2019.1612903.
  • Krulatz, Anna & Iversen, Jonas (2019). Building Inclusive Language Classroom Spaces through Multilingual Writing Practices for Newly-Arrived Students in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 64(3), s. 372–388. doi: 10.1080/00313831.2018.1557741. Fulltekst i vitenarkiv
  • Iversen, Jonas (2017). The Role of Minority Students’ L1 when Learning English. Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). ISSN 1894-2245. 5(1), s. 35–47. doi: 10.46364/njmlm.v5i1.376.

Se alle arbeider i Cristin

  • Iversen, Jonas Yassin (2021). De gamle stier: Historien om Menigheten Samfundet, Det Almindelige Samfund og andre sterkttroende. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-71975-3. 260 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Transspråking: Hva, hvorfor, hvordan?
  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Sterke språkmodeller – og sterkere språkpraksiser i samiskundervisningen.
  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Ubehagets pedagogikk i det flerkulturelle klasserommet.
  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Polycentricity in heritage language education: Insights from Sámi and Finnish.
  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Mellom forfedrenes hjemland og elevens plassering: Implikasjoner for samiskopplæring utenfor kjerneområdene.
  • Skrefsrud, Thor Andre; Iversen, Jonas Yassin & Massao , Prisca Bruno (2024). Forskning på mangfold i utdanning: Innlegg på Norsk studentorganisasjons ledersamling.
  • Iversen, Jonas Yassin (2024). Tilpasset opplæring i det flerkulturelle klasserommet.
  • Munden, Juliet Hilary & Iversen, Jonas Yassin (2023). Stories in early literacy education in Zambia: Donor-initiated projects, educational policies and teacher beliefs .
  • Iversen, Jonas & Munden, Juliet Hilary (2023). Stories in Early Literacy Education in Zambia.
  • Iversen, Jonas Yassin (2023). Transculturation in Arabic literacy education within and beyond mainstream education in Norway and Sweden.
  • Iversen, Jonas Yassin (2023). Subject Positions in Arabic and Sámi Heritage Language Teaching .
  • Iversen, Jonas Yassin (2023). Gjenreis morsmålsopplæringen i Osloskolen. Utrop - Norges første flerkulturelle avis.
  • Iversen, Jonas (2023). Transculturation in Arabic literacy education.
  • Iversen, Jonas Yassin (2023). Språk og identitet: Didaktiske implikasjoner.
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Identiteter på spel i arabisk modersmålsundervisning.
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Marginalized language education in Norway and Sweden.
  • Iversen, Jonas Yassin & Munden, Juliet Hilary (2022). Stories in Literacy Education in Zambia: Educational Policies, Social Practices and Teacher Beliefs .
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Marginalized language education in Norway and Sweden: Subject positions and belonging.
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Example of a Comparative Research Design: Language Instruction at the Margins of Education (LIME).
  • Iversen, Jonas Yassin & Straszer, Boglárka (2022). Establishing and Legitimizing Language Hierarchies in Education in Norway and Sweden.
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2022). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Iversen, Jonas Yassin & Thomassen, Wenche Elisabeth (2022). Norwegian pre-service teachers’ orientations, knowledge and skills regarding multilingualism.
  • Reath Warren, Anne; Straszer, Boglárka & Iversen, Jonas Yassin (2022). Current issues in Nordic education for working in linguistically diverse classrooms.
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). LIME: Et forskningsprosjekt om morsmål, utdanning og identitet.
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Subject positions in minoritised language education.
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Identitetsforhandlinger i minorisert språkopplæring i og utenfor skolen: Foreløpige eksempler og refleksjoner.
  • Iversen, Jonas Yassin (2022). Approaching Indigenous research from the outside: Reflections on research ethics.
  • Tkachenko, Elena; Fondevik, Birgitte & Iversen, Jonas Yassin (2021). Samarbeid med språkhjelpere om flerspråklig støtte i norskopplæringen av voksne innvandrere.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). De sterkttroendes vekst, fall og fremtid.
  • Iversen, Jonas Yassin; Mølstad, Christina Elde & Somby, Hege Merete (2021). Norwegian culture as premise for Sámi perspectives: an analysis of the revised Norwegian national curriculum .
  • Faldet, Ann-Cathrin; Iversen, Jonas Yassin; Skrefsrud, Thor Andre & Somby, Hege Merete (2021). Understandings of ‘Learning Barriers’ in International Research: A Systematic Review.
  • Iversen, Jonas Yassin; Thomassen, Wenche Elisabeth & Fylkesnes, Sandra (2021). Norwegian preservice teachers’ views on and experience with multilingualism in teacher education.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Language Instruction at the Margins of Education.
  • Iversen, Jonas Yassin; Munden, Juliet Hilary & Nambao, Margaret (2021). Stories in and outside of school, and their perceived potential in primary literacy education in Zambia .
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Exploring Sámi and heritage language instruction across Norway and Sweden.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Identifying the potential in pre-service teachers’ first encounter with multilingualism.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Lærerstudenters første møte med flerspråklighet i praksisopplæringen.
  • Iversen, Jonas Yassin & Cathrine, Northug (2021). Fortsatt ingen kvinner i styrene. [Avis]. Vårt Land.
  • Cathrine, Northug & Iversen, Jonas Yassin (2021). Åpner de lukkede kirkesamfunn. [Avis]. Vårt Land.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Den ene av menighetene synger på siste verset. De to andre vil bestå om 100 år. . [Avis]. Dalane Tidende.
  • Krulatz, Anna; Sevinc, Yesim; Christison, MaryAnn; Neokleous, Georgios; Iversen, Jonas Yassin & Torgersen, Eivind Nessa (2021). Creating a space for multilingualism in EFL/ESL classrooms in Norway.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Lærerstudenters første møte med flerspråklighet i praksisopplæringen.
  • Iversen, Jonas Yassin (2021). Translanguaging and the implications for the future teaching of English in Norway.
  • Iversen, Jonas Yassin; Alisaari, Jenni; Daugaard, Line Møller; Dewilde, Joke; Harju-Autti, Raisa & Heikkola, Leena Maria [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2021). Conceptualising students with a migrant background and their languages in education across the Nordic countries .
  • Mølstad, Christina Elde; Somby, Hege Merete & Iversen, Jonas Yassin (2021). Norsk som premiss for det samiske – en læreplananalyse av overgangen fra LK06/S til LK20/S .
  • Iversen, Jonas Yassin & Mkandawire, Sitwe Benson (2020). Comparing language ideologies in multilingual classrooms across Norway and Zambia.
  • Dewilde, Joke & Iversen, Jonas Yassin (2020). Episode 5. Jonas Yassin Iversen om flerspråklighet i lærerutdanning. [Radio]. Podcast Mi Lenga-podden, ILS, UiO.
  • Iversen, Jonas Yassin (2020). Samisk og somali i norsk skule: Ei undersøking av språkideologiar blant lærarstudentar.
  • Iversen, Jonas Yassin (2019). Samisk og somali: Lærerstudenters perspektiver.
  • Iversen, Jonas Yassin (2019). Flerspråklighet som en ressurs: Hva betyr det? Hva gjør vi?
  • Iversen, Jonas Yassin (2019). Grunnskolelærerstudentenes syn på flerspråklighet i klasserommet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 22–25.
  • Iversen, Jonas Yassin & Mkandawire, Sitwe Benson (2019). A Comparative Study of Language Ideologies in Multilingual Classes of Norway and Zambia.
  • Iversen, Jonas Yassin (2019). Pre-service teachers’ encounter with multilingual classrooms: A presentation of a PhD project.
  • Iversen, Jonas Yassin (2019). Preparing pre-service teachers to engage with multilingualism during field placement.
  • Iversen, Jonas (2019). Identity texts (1). I Burner, Tony; Carlsen, Christian & Kverndokken, Kåre (Red.), 101 ways to work with communicative skills - Theoretical and practical approaches in the English classroom. Fagbokforlaget. ISSN 9788245026597. s. 298–299.
  • Iversen, Jonas (2019). Language portraits. I Burner, Tony; Carlsen, Christian & Kverndokken, Kåre (Red.), 101 ways to work with communicative skills - Theoretical and practical approaches in the English classroom. Fagbokforlaget. ISSN 9788245026597. s. 290–291.
  • Iversen, Jonas (2019). A translanguaging instinct in pre-service teachers – and a move from spontaneous to pedagogical translanguaging?
  • Iversen, Jonas (2018). A heteroglossic perspective on the complexity of pre-service teachers’ language ideologies.
  • Iversen, Jonas (2018). Fra transspråklig instinkt til pedagogisk transspråking.
  • Iversen, Jonas (2018). Pre-service teachers in multilingual classrooms: Language ideologies and strategies.
  • Iversen, Jonas (2018). Fremmedspråksundervisning i innføringstilbud?
  • Dewilde, Joke; Iversen, Jonas & Skrefsrud, Thor Andre (2018). Hamar-skolens opplæring av nyankomne. Hamar arbeiderblad.
  • Krulatz, Anna & Iversen, Jonas (2018). Building inclusive EFL classroom spaces through multilingual writing practices for newly-arrived students in Norway.
  • Iversen, Jonas (2018). Pre-service teachers and multilingual classrooms.
  • Iversen, Jonas (2018). Pre-service teachers' translanguaging practices during field placement.
  • Iversen, Jonas (2017). Pre-service Teachers in Translingual Classrooms: Experiences and Practices.
  • Iversen, Jonas (2017). Fleirspråklegheit i engelskundervisninga. Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret. ISSN 1893-1499.
  • Krulatz, Anna & Iversen, Jonas (2017). Implementing identity texts as a multilingual pedagogy in an EFL class for newly-arrived students in Norway.
  • Iversen, Jonas (2017). Er engelskundervisningen flerspråklig nok? I skolen. ISSN 1504-6745. s. 18–19.
  • Iversen, Jonas (2017). Flerspråklig engelskundervisning.
  • Iversen, Jonas (2017). Language Ideologies in Norwegian Classrooms.
  • Iversen, Jonas (2016). Multilingual Perspectives on English Teaching.
  • Iversen, Jonas (2016). Bilingualism in Norwegian Schools: How Do Norwegian Schools Provide an Additive Context for Bilingual Students?
  • Fondevik, Birgitte; Tkachenko, Elena & Iversen, Jonas Yassin (2021). Metodisk veileder for lærere i voksenopplæringen: Samarbeid med språkhjelpere om flerspråklig støtte i norskopplæringen. Kompetanse Norge.
  • Iversen, Jonas Yassin; Dewilde, Joke & Skrefsrud, Thor Andre (2020). Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-200-9.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Besøksadresse

Midtbyen Park
Skoleveien 4, 2318 Hamar
Rom 2P314
Vis i kart

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum