Lærerstudent tok VM-sølv: – Jeg er heldig som får kombinere idretten med studier

Martine Vollan Rønning er i verdenstoppen i curling. I hverdagen studerer hun samlingsbasert og jobber som grunnskolelærer. 

Tre kvinnelige curlingspillere kledd i røde t-skjorter og blå bukser som jubler sammen.

Martine Vollan Rønning deltok nylig under VM i curling, der de norske kvinnene fikk sølvmedaljer. Foto : WCF.

– Det blir nok litt kos og klem fra elevene når jeg er tilbake fra et lengre opphold som et verdensmesterskap med sølvmedalje, men jeg ønsker ikke å være noen kjendislærer. Jeg vil bli sett på som en lærer som holder høy faglig kvalitet, sier Vollan Rønning.

Lærerstudent Martine som skriver flere tall på en tavle i et klasserom.
Martine Vollan Rønning studerer for å bli grunnskolelærer. Foto : Privat. 

Kombinerer jobb, studier og curling

23-åringen bor og spiller curling på Lillehammer i kombinasjon med å studere grunnskolelærer 1-7 trinn samlingsbasert på Hamar. I tillegg jobber hun litt som vikar på Hammartun skole, den samme skolen som hun selv gikk på i barndommen.

– Det er mange dyktige lærere her, men også litt spesielt å være kollega med flere av mine tidligere lærere. Selv var jeg nok en typisk flink pike på skolen som trivdes godt på Hammartun, men det tok litt tid før jeg innså at det var lærer jeg ønsket å bli, erindrer Vollan Rønning.

Vollan Rønning kan i mars se tilbake på et imponerende VM i Sverige, der hun sammen med Mille Haslev Nordbye, Kristin Skaslien og Marianne Rørvik hang med til siste slutt, men i finalen måtte se seg slått av Sveits med sifrene 6-4.

En kvinnelig curlingspiller kledd i rødt som fokuserer på en sten hun skal sende.
Martine Vollan Rønning kan se tilbake på et imponerende verdensmesterskap i Sverige. Foto : WCF. 

Ulike mestringsarenaer

Vollan Rønning har kombinert curling med lærerstudier siden 2021 og sier det gir henne en ekstra arena utenfor idretten der hun kan føle på mestring.

– Høyere utdanning legger opp til selvstendighet og struktur, noe som også er viktig i hverdagen som toppidrettsutøver. I tillegg har jeg flere personlige egenskaper som er nyttige i begge sammenhenger. Jeg er en åpen person, og curling er en liten lagidrett der ulike personligheter må fungere sammen i et lag. Som lærer må jeg også ha et åpent sinn og jobbe både i grupper og med den enkelte elev for å trekke ut det beste fra alle og se ulike situasjoner med andres perspektiv, sier Vollan Rønning.

Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, samlingsbasert er en femårig mastergrad som kvalifiserer Vollan Rønning og medstudentene til et av verdens viktigste yrker. I Studiebarometeret for 2022 scorer studiet spesielt bra på læringsmiljø, der det får karakteren 3,8 av 5 mulige poeng.

– Det er et ekstremt godt miljø innad i kullet mitt, noe det har vært fra dag 1. Det er trygt og godt i klasserommet, der medstudentene mine er ivrige på å lære og trekke ut det beste fra hverandre. Selv om jeg ikke er fysisk på Hamar så altfor ofte, så merker jeg at jeg har motiverte medstudenter og et godt fagmiljø i ryggen, sier Vollan Rønning.

Deltar i nytt VM med lærerstudent

I april skal hun til Sør-Korea for å delta på VM i mixed double med makker Mathias Brænden, som også studerer grunnskolelærer ved Høgskolen i Innlandet.

– Vi er heldige som får kombinere idrettskarrierene våre med en så fleksibel utdanning. Jeg har toppidrettsstatus, noe som sikrer meg god tilrettelegging. Når jeg skal til Sør-Korea mister jeg en samling på studiet, men får kompenserende arbeidskrav istedenfor. Jeg har hele veien hatt en god dialog med fagmiljøet, sier Vollan Rønning.

To kvinnelige curlingspillere i røde t-skjorter som utveksler blikk og håndhilser på hverandre.
Godt samarbeid er avgjørende både på isen og i klasserommet. Her er Martine Vollan Rønning med lagvenninne Mille Haslev Nordbye. Foto : WCF. 

Praksisopphold ble avgjørende

Hun har tidligere studert bachelor i pedagogikk på vårt studiested på Lillehammer. Et praksisopphold på en barneskole ga såpass mersmak at hun bestemte seg for at læreryrket var det rette. Hun gikk dermed rett videre fra bachelorgraden til å starte på lærerutdanning i 2021.

– Det ble et vendepunkt da jeg var i praksis i 2.trinn ved Nordre Ål skole. Her fulgte jeg en lærer som hadde et spesialpedagogisk ansvar, og jeg erfarte at jeg fikk så mye igjen for det som ble gjort i klasserommet. Takket være takknemlige elever fikk jeg trua på at jeg kunne utgjøre en forskjell i barnas hverdag og liv. Etter det var jeg aldri i tvil om at jeg burde ta lærerutdannelse, sier Vollan Rønning.

Fullfører studiene i 2026

Det har de siste månedene vært mye oppmerksomhet knyttet til rekrutteringen av fremtidige lærere. Ifølge dekan ved fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Morten Ørbeck, er det nå på landsbasis 600 færre lærerstudenter i dag enn for tre år siden. Vollan Rønning startet på lærutdanning for to år siden, og vil etter planen være ferdigutdannet i 2026. Planen er å jobbe som lærer etter fullførte studier.

– Lærer er ikke det mest fremsnakkede yrket, men jeg gleder meg til å ta fatt på læreryrket på fulltid etter hvert. Jeg er en av dem som ønsker å jobbe med mennesker, evner å se det beste i hver enkelt og ønsker å utgjøre en positiv forskjell for elevene mine. Studiene gjør meg godt rustet til det jeg har i vente, avslutter Vollan Rønning.

Relaterte lenker

Emneord: Lærerutdanning, Samordna opptak Av Håkon Boye Bergum
Publisert 3. apr. 2023 10:12 - Sist endret 24. jan. 2024 14:09