– Jeg føler meg som helten deres

Halvor (32) har jobbet som lærer i sju år. Nå viser ferske tall at de fleste lærere har det som han. De er tilfredse med jobben sin. 

Lærer Halvor med elevene sine på fanget og rundt seg. Alle er blide.

Halvor Sell Mosæther er kontaktlærer for 1. trinn på Kirkekretsen skole i Ringsaker. Det trives han godt med. 

Portrettbilde av en blid Halvor med armene i kors.

Når jeg kommer om morgenen, så løper de fra andre siden av skolegården for å gi meg en klem. Du blir litt bortskjemt. Jeg tenker ikke på hvor bra og hyggelig det faktisk er å være lærer.

Halvor forteller klassen om dyr. Bilder av ulike dyr ligger på gulvet.

Det er engelskundervisning i første time denne dagen. Det synges og snakkes om dyr.

Halvor holder opp en tegning av et dyr og forteller barna som sitter rundt.

De små gjentar etter Halvor: "My favorite animal is a …"

Barna rekker opp hånden.

Engasjementet for å fortelle hva som er favorittdyret er stort.

Bilde av Kirkekretsen skole i snøvær.

Jeg føler meg selvstendig og kan være kreativ. Jeg kan forme min egen arbeidshverdag. Det å være lærer gir mye frihet under ansvar.

Halvor Sell Mosæther 

Hvis læreryrket er så bra som Halvor forteller – hvorfor er det da «ingen» som vil bli lærer om dagen?

Søknadstallene til lærerutdanningene synker nemlig drastisk over hele landet, og har ikke vært lavere på over 10 år.

Hvis vi ser bort fra de store byene, er det en nedgang i opptaket til grunnskolelærerutdanningene på gjennomsnittlig 40 prosent på tre år. 

Og nedgangen fortsetter.

Det ropes om krise. Mange har forsøkt å skjønne hvorfor dette skjer. 

Det pekes på lønns- og arbeidsvilkår. At vi pepres med negativ omtale av det å være lærer. At det har blitt for krevende å takle utfordringene i klasserommene. At det er for mange behov som skal tilfredsstilles.

Lærerstreiken, som endte i tvungen lønnsnemd, oppmuntret visstnok heller ikke unge folk til å søke seg til læreryrket.  
 

Halvor viser tommel opp til elevene. De sitter i ring rundt ham.

Over hele landet jobbes det med å snu trenden. Det er satt i gang en nasjonal rekrutteringskampanje for å få opp igjen søkertallene til disse utdanningene. 

Kampanjen sier blant annet noe om startlønn på over 560.000 kroner i året, muligheten til å få slettet over 100.000 av studielånet ved fullført utdanning og at man etter fem år både har en mastergrad og en lektortittel å vise til.

Er det så ille som vi får inntrykk av å være lærer?

Portrettfoto av en smilende Thomas Nordahl.

Nei, sier denne mannen. Thomas Nordahl er professor i pedagogikk på Høgskolen i Innlandet og en sentral figur i skoledebatten i Norge. 

Han og kollegaene hans på Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP) i Hamar har undersøkt hvordan lærere trives, og hvordan de føler at de mestrer jobben sin.

Mellom 800 og 2.000 lærere har blitt spurt direkte om disse tingene fire ganger. I 2016, 2018, 2020 og 2022.

Lærerne har tatt stilling til helt konkrete utsagn om tilfredshet, trivsel og mestring på en skala fra 1 til 4, der 4 er best. 

Og tallenes tale er klar. 

Gjennomsnittsscoren er godt over 3 for alle årene. 7 av 10 lærere svarer at utsagnene samlet passer bra eller meget bra for deres situasjon som lærere. 

Selv om det er en liten nedgang i tallene for 2022, er den fortsatt godt over 3 tross streik, pandemi og lønnsnemnd.

Nordahl sier:

Vi kan derfor konkludere med at det store flertallet av lærere fortsatt har tillit til seg selv som lærer, de er engasjert og entusiastiske og de synes det er tilfredsstillende å være lærere der de arbeider.

 

Foto av en smilende Thomas Nordahl sittende med bokhyller i bakgrunnen.

Svarene som er gjengitt her, er ikke i samsvar med det bildet som formidles om at det er vanskelig og slitsomt å være lærer. 

Thomas Nordahl

Halvor leser og viser frem en bok mens barna spiser.

Det er matpause med høytlesing på Kirkekretsen skole.

Bilde tatt bak i klasserommet mens elevene hører på Halvor som leser der fremme.

Halvor leser om Jakob og Neikob - to gode venner som bor sammen, men som er veldig forskjellige. For mens Jakob sier JA til alt, sier Neikob NEI til alt. 

Nærbilde av Halvor som holder en bok mens han ser til høyre (ut i klasserommet).

Halvor kjenner selvsagt på utfordringene med det å være lærer. Stor arbeidsmengde og lite tid. Håndtering av konflikter. Mye administrativt arbeid, dokumentering og byråkrati. For få ressurser.

Men han er enig med Nordahl i at bildet som skapes der ute i for stor grad er negativt. Bildet stemmer ikke med hans hverdag som lærer.

Halvor i samtale med en jente og en gutt, alle sittende ved en pult.

Jeg tror ikke det er så mange stemmer som kommer frem som sier klart og tydelig at man trives.

H får klem av en av elevene sine. Barnet står med ryggen til.

Jeg tror det er mange som kjenner på det samme jeg kjenner på. Det er veldig mye bra med det å være lærer.

H i samtale med kolleger på lærerrommet.

Det summer av stemmer, god stemning og latter på lærerrommet på Kirkekretsen skole.

Halvor trekker frem kollegaene sine som svært viktige for trivselen på skolen.

Det er et veldig fokus her på at man hjelper hverandre. Hvis det er noe jeg lurer på, er det alltid mange som ønsker å bidra.

Sånn har det vært på andre skoler Halvor har jobbet også:

Når man jobber som lærer, jobber man jo for barnas beste. Du merker at kollegaer sammen bidrar for å få til det.

 

Portrettfoto av rektor Marion Robsahm.

Lederen for gjengen med lærere på Kirkekretsen skole er rektor Marion Robsahm.

Hun kjenner seg godt igjen i tallene til Thomas Nordahl. Egne undersøkelser rundt arbeidsmiljø, som de gjennomfører hvert år på skolen hennes, gir nemlig samme resultat.

Hennes inntrykk er at lærerne trives.

Vi merker det på engasjementet, at de bryr seg om elevene våre, at de er glade for å komme på jobb og at det er latter og smil på personalrommet.

Marion Robsahm

Halvor viser en gutt/elev noe på en ipad.

Alle de tre vi har snakket med i denne reportasjen er enige om at utdanning kanskje aldri har vært viktigere for dem som vokser opp enn det er i dag. Da trengs det nok kompetente lærere i årene som kommer.

Halvor underviser fire av barna ved en pult. De følger nøye med.

For å få til det mener alle tre at vi må stå sammen om et annet og mer positivt ordskifte rundt lærerutdanningene og læreryrket enn vi har i dag. Trenden må snus.

Nærbilde av en smilende Halvor med tavla i bakgrunnen.

Vil du anbefale ungdom å søke på lærerutdanning, Halvor?

Ja, absolutt. Det er en veldig fin jobb der du virkelig føler at du betyr noe for mange.