Hensikten med prosjektet er å bygge en bro mellom elevrollen og studentrollen, og undersøke hvordan studentene kan utvikle sitt lærings- og klassemiljø, bedre samarbeide i grupper, lære effektiv kommunikasjon, håndtere og benytte ulike personligheter i gruppearbeid, og å håndtere konflikter.
Omfanget for undervisningsopplegget som har blitt utviklet gjennom dette prosjektet er om lag 12 timer med forelesninger og studentaktiviteter, fordelt på fire ganger. Ved full gjennomføring vil man i tillegg trenge en hel dag til seminar med «Kjernekvadranten». Alt dette fordeles over første studieår.
Innhold og temaer som berøres i dette undervisningsopplegget er:
- presentasjon av studienes innhold, progresjon og pedagogiske særpreg
- studieteknikk og studievaner
- utarbeide «klasseregler» for et godt klasse- og læringsmiljø
- introversjon og ekstroversjon som personlighetstrekk og hvordan dette påvirker dynamikken i et fellesskap
- kommunikasjon, anerkjennelse, tilbakemeldinger
- automatiske og bevisste tanker, og hvordan følelser spiller inn
- hvordan analysere og reflektere over hendelser, tanker og følelser gjennom en kognitiv skjemamodell
- perspektivtaking og «Kjernekvadranten»
Mer om prosjektet
Videointervju: Fra elev til student
Podcastepisode
Kontakt
- E-post
- jan.johansen@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 81 91
Øvrige deltakere
Neil Fulton
Mette Nyseter
Anne Lise With