Dette innebærer å produsere forskningsbasert kunnskap som kan bidra til å skape et inkluderende samfunn gjennom blant hvordan samfunnet tilrettelegge for gode livsvilkår, samt lærings- og oppvekstforhold for barn, unge og voksne definert med spesielle behov eller som på annen måte faller utenfor samfunnets normative forestillinger om mennesket.
Spesialpedagogikk
Forskergruppen Spesialpedagogikk; inkludering, deltakelse og marginalisering har som formål å utvikle ny og original kunnskap som kan bidra til likeverdig deltagelse for grupper av mennesker som er eller står i fare for å bli marginalisert både i utdanningen og i samfunnet for øvrig.
- Tilhørighet:
- Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
- Fagområde:
- Oppvekst og utdanning
Hva forsker vi på?
Gruppen legger vekt på interseksjonalitet og med bakgrunn i stikkordene inkludering, deltagelse og marginalisering arbeider denne gruppen med problemstillinger knyttet til ulike diskrimineringsgrunnlag som funksjonshemming, minoritetsspråklighet og kultur, urfolksspørsmål, kjønn, seksualitet med mer.
Mer om forskergruppen
Gruppen har en tverrfaglig profil og ønsker å bidra i kunnskapsutviklingen nasjonalt så vel som internasjonalt innenfor disipliner som pedagogikk, psykologi og sosialt arbeid med mer.
Publikasjoner
Nyeste publikasjoner fra forskergruppens medlemmer:
-
Svendby, Rannveig Beito. 2024. "Inclusive Teaching in Higher Education: Challenges of Diversity in Learning Situations from the Lecturer Perspective" Social Sciences 13, no. 3: 140. https://doi.org/10.3390/socsci13030140
-
Vehmas, S. (2024). Floating Signifiers: Managing Disability Language in Sweden. Scandinavian Journal of Disability Research, 26(1), 16–27. https://doi.org/10.16993/sjdr.1071
-
Svendby, R. B. (2023). Inkluderende undervisning i høyere utdanning : oppstartsguide med inkluderende strategier for undervisere (1. utgave.). Cappelen Damm akademisk.
- Hanssen, Natallia Bahdanovich; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sundqvist, Christel (2023) Inclusion and Special Needs Education for Immigrant Students in the Nordic Countries, Routledge.
-
Svendby, Rannveig Beito (2023). Forskeres sikkerhet i felt: Om veilederes ansvar for å hjelpe uerfarne forskere med å redusere risiko i møte med studiedeltagere.Etikk i praksis. ISSN 1890-3991. doi: 10.5324/eip.v17i2.5594.
-
Hokstad, Silje & Næss, Kari-Anne Bottegård (2023). Stuttering in individuals with Down syndrome: a systematic review of earlier research.Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1176743
-
Snipstad, Øyvind Ibrahim Marøy & Vik, Stine Elisabeth (2023).User-Controlled Personal Assistance for Children—Does the Independent Living Ideology Translate to the Lived Life of Children and Youth with Disabilities?Scandinavian Journal of Disability Research. ISSN 1501-7419. 25(1), s. 363–377. doi: 10.16993/sjdr.931.
-
Soan, Sue; Lindblom, Anne; Dindar, Katja; Kärnä, Eija & Carew, Mark T. (2023).Student Teachers' Positive Perceptions of Characteristics and Personality of People on the Autism Spectrum: “Challenging in a Positive Way”.Journal of Autism and Developmental Disorders. ISSN 0162-3257. doi: 10.1007/s10803-023-06151-y.
Kontakt forskergruppen
- E-post
- oyvind.snipstad@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 85 47