Nominert til Amandus Blikkfang

To studenter fra TV-skolen og tre fra Den norske filmskolen har regissert filmer som er nominert til filmfestivalen Amandus Blikkfang.

Hoppende studenter utenfor studiested Lillehammer.

Hedda har i arbeidet med filmen jobbet sammen med Inga Oline Knutsdotter Rusten, Amanda Sannes, Sebastian Hagen og Stine Bergan. Foto : Privat.

Les mer om festivalen på Amandus Blikkfang sine nettsider

Hedda Gundersen Gullikstad står bak filmen «Humor på alvor» som er blant de nominerte. Det er en dokumentarfilm der hun som regissør utforsker det norske humormiljøet for å se om kvinner blir tatt like seriøst som gutta.

– Jeg ble utrolig stolt og glad da jeg fikk vite at filmen ble nominert. Dette er en film jeg og teamet mitt har jobbet med i nesten ett år fra preproduksjon, opptak til postproduksjon og nå festival. Det har vært lange og intense dager, men også utrolig gøy. Derfor er det så stas og se at andre liker filmen like godt som vi gjør, sier Gullikstad.

Portrettfoto Hedda Gullikstad.
Hedda Gundersen Gullikstad er regissør og hovedkarakter i filmen som nå er nominert. Foto : Privat.

Selv beskriver hun dokumentarfilmen som genuin og ekte. Hun er selv filmens hovedkarakter og regissør, og trekker frem det gode samarbeidet i teamet som en av årsakene til at hun som hovedkarakter har pushet grenser og åpnet seg opp i rollen. Filmen er hennes personlige historie om å komme seg inn i en mannsdominert bransje, og legger vekt på viktigheten av at kvinner støtter og heier hverandre frem.

– Humor og kvinner mener jeg er noe vi trenger å se mer av, og det er publikum enig med meg om. Den har til og med inspirert noen til å prøve stand-up for første gang. Det er utrolig kult da nettopp målet med filmen er å engasjere andre unge kvinner til å tørre å satse på humor, sier Gullikstad.

Film om det emosjonelle ved å være bonde

Una Solvik Golmen er nominert med filmen «Til odel og eie». Den handler om to par og deres forsøk på å takle tap, samt mestre livet som bonde. Filmen portretterer det vakre og det vanskelige i arv og identitet.

– Jeg tror denne dokumentarfilmen kan åpne en dør og samle folket, samt støtte bønder på et emosjonelt plan. Jeg tror det har vært viktig for medvirkende og andre bønder som har hjulpet meg at dette prosjektet handler om det emosjonelle, fremfor det politiske, ved å være bonde, sier Golmen.

Portrettfoto Una Solvik Golmen.
Una Solvik Golmen er nominert til Amandus Blikkfang med filmen «Til odel og eie». Foto : Privat.

Golmen er regissør for filmen, og hennes mål har vært å formidle hva tap betyr når man tilhører en gård.

–De slektstunge gårdsbrukene lider også i dagens samfunn, og jeg ser en fremtid med færre av dem. Det håper jeg også kommer fram i filmen, sier hun.

Skjermdump fra film.
Eksamensfilmen til Solvik Golmen har blant annet blitt filmet i Gudbrandsdalen.

Gode tilbakemeldinger

Selv om filmen kan oppleves som litt trist, så har Golmen mange positive tilbakemeldinger, både fra profesjonelle i bransjen og vanlige filmentusiaster.

– Mange folk sier at de opplever filmen som veldig vakker, og det blir jeg glad for å høre. Spesielt proffe folk trekker frem det visuelle i stor grad, og det føles bra i og med at vi har jobbet så hardt med det. Vi har vært veldig konsekvente med det visuelle uttrykket, og det tror jeg har bidratt til at filmen oppleves som et kikkehull inn i en ellers lukket verden, sier Golmen.

Tre år på TV-skolen

Filmen har blitt produsert mens hun studerte hos oss på TV-skolen. Etter tre år på Lillehammer fullførte hun sine studier i vår. Mye av det hun har lært ved HINN har kommet til nytte i arbeidet med dokumentarfilmen.

– Det jeg synes har vært kjekt med å studere dokumentarfilm, er at jeg har fått muligheten til å lage langt flere filmer enn jeg hadde rukket og hatt råd til om jeg ikke var student. Det har gjort at jeg for hvert prosjekt har kunnet velge historier, tema eller uttrykk utfra hva jeg har kjent behov for å bli bedre på, sier Golmen.

Gullikstad sier hun i løpet av de tre årene på Lillehammer har blitt trygg i sin rolle som dokumentarregissør.

– Under bachelorproduksjonen fikk vi stå litt mer på egne ben og da merket jeg hvor mye jeg har lært og erfart i løpet av årene på TV-skolen som jeg fikk bruk for i dette prosjektet og som jeg tar med meg videre inn i arbeidslivet, sier Gullikstad.

Så hva ønsker de to tidligere HINN-studentene å utrette i årene som kommer? Gullikstad har fått jobb i castingbyrået Stella Casting i Oslo. I tillegg skal hun jobbe som skuespiller.

– Jeg håper å få jobbe videre med regi, men muligens rettet mer mot fiksjonsverdenen. Jeg er opptatt av å lage film om mellommenneskelige historier og håper å få laget noen kortfilmer om dette til neste år, sier Gullikstad.

Golmen har nylig fått støtte av Viken filmsenter til å utvikle «Til odel og eie» videre.

– Jeg synes det er veldig spennende å være en del av doku-miljøet akkurat nå. Det er mye bra på gang og jeg ser frem til å bli med på å gjøre norsk dokumentarfilm helt enestående, sier Golmen.

Festival for unge filmskapere

Amandus Blikkfang er den nye filmfestivalen til Amandusfestivalen, og fokuserer på studentfilmer og filmskapere i alderen 20-26 år. Selve festivalen arrangeres ved kulturhuset Fabrikken på Lillehammer fra 8. til 10. september. Utvelgelseskomiteen hadde 163 påmeldte studentfilmer og filmer av unge filmskapere til vurdering, og har nå kommet fram til 33 filmer som er nominert til Amandus Blikkfang 2022. I tillegg til Golmen og Gullikstad sine filmer har Den norske filmskolen tre filmer nominert:

• Gjensyn av Iain Aigin Stronach Forbes
  • Kosmos av Anders Davidsen
  • Superdupermegagigasingel av Håkon Anton Olavsen.

Samtlige nominerte finner du her.

Plakat av Amandus Blikkfang.
Festivalen Amandus Blikkfang arrangeres i starten av september på Lillehammer. Foto : Amandus Blikkfang.

Nyttige lenker

Emneord: Filmskolen, TV-skolen Av Håkon Boye Bergum