Spillutvikling en magisk fusjon av visuell teknikk og briljans

Spillutvikling er kombinasjonen av design, programmering, kunst og personlighet. –Å se det visuelle resultatet gir et inspirerende kick  forteller Isak Wahl, tidligere Spillskolestudent og vinner av Fagprisen 2023.

 

Portrett av Isak Wahl sittende ved et cafebord i svart skjorte.

Isak Wahl Foto: Trude Lindland/HINN

 

Isak Wahl har en plan. Han vil jobbe med noe han har interesse for og i tillegg synes er spennende.

Etter videregående, hvor han har fokusert på realfag og en mulig utdanning innenfor programmering, snuser han litt på om det kan kombineres med spillutvikling. Han spiller mye, men kan ikke noe om hvordan spill designes eller programmeres. Han synes likevel det virker spennende. Kan det være mulig å få til en karriere innenfor noe han både har stor interesse for og i tillegg synes er veldig gøy?

Det er ikke superlett å være 20 år og skulle orientere seg i utdanningsnorges tilbud for første gang, men historien ville det slik at han får studieplass på Bachelor i spillteknologi og simulering ved Spillskolen i Hamar. 

En høstdag i august møter han opp. Hamar er kledd i rødt løv og tåken ligger svalt rundt Mjøsa. Det kribler litt i magen, selvfølgelig gjør det det. Student har han blitt. For første gang, men er det riktig valg?

Programmering - en livstil

Etter bare to uker på Spillskolen har pila snudd. Studiet er midt i blinken for Isak. Han møter utrolig mange åpne og inkluderende mennesker, både blant lærere og medstudenter. Folk som ham selv, med interesse for programmering, gaming og en nysgjerrighet på problemløsning. Og der er Isak sterk. Det kan virke som om han har et eget gen som tillater ham å tenke litt annerledes. For der flere av oss ville ha gitt seg, krummer han nakken, tar et skritt tilbake og kjører på. 

–Man kan ikke gi seg hvis man får nei, eller støter på et problem!

–Da må man snu på problemstillingen og stille seg andre spørsmål. Hva skal til for å løse dette? Eller hvordan får vi det til? Målet er jo å leve av utdanningen man tar, så får utfordringene med det løses på veien, ler han friskt og ungdommelig.

Isak engasjerer seg i studiet. Han melder seg inn i Valmuen, som er Spillskolens linjeforening. Der blir han godt kjent med tredjeårsstudentene, men de slutter som kjent og plutselig går foreningens styre fra sju til to og noe må gjøres. Han velger å ta på seg vervet som leder og skaper nye møteplasser, både for Spillskolens egne studenter, men også for på tvers av fag og studieår. Alle er velkomne. De lager arrangementer og tilrettelegger for aktiviteter. Så kommer den største bremsen verden har sett i vår tid. Pandemien.

På studietur til Tokyo under pandemien.
Christopher Eilertsen, Isak Wahl og Carlos Maldonado i Tokyo på Game Show i September 2022.

–Da måtte vi tenke nytt, og kanskje hadde vi en fordel i vårt miljø som enkelt kunne forholde oss til teknologien og finne løsninger, og vi klarte faktisk å bygge en fin digital arena hvor vi spilte brettspill, festet og hadde sosiale arrangementer under pandemien som gjorde at Valmuen besto og utviklet seg også etter pandemien.

Studieårene

Global Game Jam ble avgjørende for Isak Wahl. Her møtes spillutviklere i hele verden på forskjellige steder, også på Hamar. Svært motivert møter studentene fra Spillskolen opp og vet ikke da at grunnlaget de legger de neste 48 timene skal bli avgjørende for veien videre i livet.

For studentene tar et valg. I stedet for å henge med de erfarne spillutviklerne og lære av dem, bestemmer de seg for å danne en liten gruppe av medstudenter hvor kriteriet faktisk er at de kan minst mulig. De lager en begrensning for seg selv, eller et dogme. Kan vi i løpet av disse 48 timene klare å lage et nytt spill? Uten forkunnskaper?

Gruppen ender opp med et spill som heter Good O'l Days.

– Global Game Jam inspirerte oss! Den gleden vi fikk av å lage et spill ferdig gjorde at vi valgte å starte å jobbe med spill på fritiden.

De ble imponert over hva de som gruppe kunne få til og det ga mersmak. På skolen jobbet de med studentprosjekter, på fritiden jobbet de med egne spill.

Hjemme på hyblene ser spillet Evergreen dagens lys. Dette er et multiplayer spill, som senere vinner Gamers Choice på Norwegian Game Awards i 2021.

I tredjeklasse startet bachelorprosjektet. Et singel player spill som får tittelen Brew. Og det er nettopp dette spillet, Brew, som har gitt Isak flere annerkjennelser. Isak ble kåret til vinner av Fagprisen 2023 av Østnorsk Filmsenter.

–Det er selvfølgelig svært hyggelig og rørende. Det gir jo ekstra energi å bli anerkjent og samtidig er det svært gledelig at Spillbransjen blir tatt inn i varmen på denne måten.

I tillegg til Fagprisen fikk spillet «Brew» også  Gamers Choice Award. Kanskje det viktigste av alt er at spillet har fått støtte fra NFI, Østnorsk Filmsenter og FilmInvest, og med det mulighet til å lanseres på det kommersielle markedet.

Screenshot av spillet Brew
Fra spillet "Brew" som lanseres i 2025. 

Egen arbeidsplass

I dag er Isak Wahl daglig leder i sitt eget spillselskap Snow Leaf Studios. Sammen med fem andre tidligere studenter fra Spillskolen har de satset tid, sparepenger og finansieringspenger i selskapet sitt. Det er han både stolt av og glad for at de har gjort.

–Vi skal fortsette å bygge på vår formel. Vi har satt sammen et team som er gode på hvert vårt område.

Vi utfyller hverandre og driver alle med ting vi brenner for. Dette har vist seg å være en suksessoppskrift for oss.

–Hamar har Norges største spillutviklingsmiljø med 13-15 bedrifter Det er vi stolte av å være en del av. Jeg håper vi klarer å få til noe lignende som Malmø i Sverige har klart, nemlig å skape tette bånd til næringslivet, fylket, kommunen, finansiører og utdanningsinstitusjonene. Målet for oss er å bidra til å skape en god bransje og varige arbeidsplasser. Samtidig ser vi behov for å bidra til videreutviklingen av nye talenter og kompetansen i Innlandet.

Isak Wahl hadde en plan, nemlig å leve av det han synes er aller mest spennende. Nå er han der og oppdager at veien han valgte gir utrolig mange spennende og lærerike muligheter.  

Sjekk ut spillet "Brew" her 

Vil du vite mer om studiet? 

"Brew" lanseres i 2025. Dette er siste versjon av traileren. 

Ta kontakt med oss

Bilde av Bård R. Gunnerud
Undervisn.leder
E-post
bard.gunnerud@inn.no
Telefon
+47 62 51 72 36
Bilde av Marit Christine Berg Strandvik
Instituttleder
E-post
marit.berg@inn.no
Telefon
+47 62 51 77 84

 

 

 

 

Emneord: Spillskolen, spillteknologi og simulering, AMEK Av Trude Lindland
Publisert 31. jan. 2024 10:57 - Sist endret 15. mars 2024 10:52