English version of this page
Lillian Gran

Lillian Gran

Førsteamanuensis

Førsteamanuensis

E-post
lillian.gran@inn.no
Telefonnummer
+47 62 51 72 83

Utdanningsavdelingen
Studiested Elverum

Kort om

Jeg arbeider i Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet og skal bidra til å sikre høgskolepedagogisk  kontinuerlige kompetanseutvikling av vitenskapelig ansatte, i samarbeid med fakulteter og HR-avdeling. Jeg har undervist i og med IKT siden 1997 da jeg fullførte allmennlærerutdanning i Elverum. Jeg har mange års erfaring som lærer i grunnskolen, rektor i grunnskolen, lærer i grunnskolelærerutdanningen i Høgskolen Innlandet og lang erfaring med kompetanseutvikling av kommuner, fylker og private organisasjoner både for Sell og Sepu. De siste årene har jeg engasjert meg spesielt i temaet digital dannelse, personverntematikk, vurdering for læring i høyere utdanning, feedback og digital vurdering. Jeg er førsteamanuensis og forsker på vurdering i høyere utdanning, vurdering i fag- og yrkesopplæring, digital dannelse og utdanningsfaglig digital kompetanse. Jeg er en del av gruppen som startet Profpedpodden og her kan du høre noen av våre podkaster.   

Arbeidsoppgaver

  • Fremme pedagogisk bruk av IKT og utforskning av bruk av digitale verktøy i undervisning, læring og vurdering for å utvikle nye, relevante og innovative undervisningsformer
  • Utvikler og gjennomføre Ph.d/førstelektor veiledning
  • utvikle og gjennomføre kurs i praksisnær FOU 
  • Bidra innenfor UH-ped, FOU arbeid
  • Utvikling av kurs og kompetansehevings tiltak rettet mot bruk av Microsoft 365 eksempelvis bruk av power apps og teams.
  • Utvikling og gjennomføring av akademiske skrivekurs
  • Utvikling og gjennomføring av kurs i vurdering, tilbakemeldinger og feedback
  • Administrativt ansvarlig for utdannings-kvalitetsprisen
  • Ekstern finansiert arbeid i samarbeid med Fafo på oppdrag for Udir innen fag- og yrkesopplæring 
  • Samarbeid med Sell og Sepu og kompetanseheving innen fagområder som Utdanningsfaglig digital kompetanse
  • Samarbeid med andre fakultet ved Hinn om gjennomføring av konferanser som for eksempel ICDE - konferansen i samarbeid med Sell

Primære kompetanseområder

  • Pedagogisk bruk av digitale verktøy i undervisningen 
  • Utvikling av podkast, video og andre medier i undervisningen
  • Nettpedaogikk 
  • Hybrid læring og undervisning
  • Kompetanseheving i universitet- og høgskolepedagogikk 
  • Endring-, utvikling- og dialog arbeid innenfor kompetanseheving
  • Samarbeidslæring
  • Utdanningsfaglig digital kompetanse 

Bakgrunn

Master i pedagogikk fra Høgskolen i Innlandet. Doktorgrad fra BUK, Høgskolen i Innlandet og lang erfaring fra grunnskole og høyere utdanning. Disputerte til doktorgraden ved Hinn 30.9.2020. Disputasen ble filmet og kan ses her. 

Publisering 

Lillian Gran i Cristin 

Gran, L. & B. H. Gloppen (2023). Prøvenemnderstolkningsfellesskap og vurderingav fag- og svenneprøven. Norsk pedagogisk tidsskrift 107(2): 166-178. 

Gran, L. (2022). A conceptualization of digital bullying: a study on teacher´and pupils´perceptions of digital bullying, in : Kergel,D. Paulsen, M. Garsdal J., & Heidkamp-Kergel, B. (2022). Bildung in the digital age: exploring bildung through digial media in education (1st ed.) 

Jenssen, M.F., Nordahl S.Ø & Gran, L. (2022) Utvikling av undervisning i profesjonelle læringsfellesskap. I Nordahl, & Gustavsen. (2022). Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehage og skole - tilnærmingsmåter ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning. Høgskolen i Innlandet. https://hdl.handle.net/11250/2996227

Engh, R., & Gran, L. (2021). Vurdering for læring i skolen : på vei mot en bærekraftig og demokratisk vurderingskultur (2. utgave.). Cappelen Damm akademisk.

Gran, L. (2020). Digital dannelse: en kvalitativ studie av digitalisering og identitetsarbeid i skolen. Doktorgrad .Høgskolen i Innlandet. https://hdl.handle.net/11250/26782

Gran, L., Petterson, D., & Mølstad, C. E. (2019). Digital Bildung: Norwegian Students’ Understandingof Teaching and Learning with ICT. Nordic journal of digital literacy14(1-2), 23–36. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2019-01-02-03 

Gran, L. (2019). Digital Bildung from a teacher´s perspective. Nordic Journal of Studies in Educational Policy5(2), 104–113. https://doi.org/10.1080/20020317.2019.1615368

Gran, L. (2016). Sammenhengen mellom dannelse og kompetanse - elevens metakognitive læringsprosess. Læring Og Medier9(15). https://doi.org/10.7146/lom.v9i15.23367

Hartberg, E. W., Dobson, S., & Gran, L. (2012). Feedback i skolen (p. 158). Gyldendal akademisk. Under revidering

For full CV, se LinkedIn-profil.

For orchid nummer (connecting research and researchers) 

 

 

 

 

 

 

Prosjekter

Ingen pågående prosjekter

Forskergrupper

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum