English version of this page
Bjørg Midtskogen

Bjørg Midtskogen

Førsteamanuensis

E-post
bjorg.midtskogen@inn.no
Telefonnummer
+47 61 28 83 54

Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Seksjon for barnevern, sosialt arbeid og vernepleie
Studiested Lillehammer

Kort om

Midtskogen har bakgrunn fra ulike deler av barnevernet, barnehage og pedagogisk psykologisk rådgivningstjeneste. Hun har erfaring som avdelingsleder for familieavdeling, prosjektleder for fagutvikling på institusjon, konsulent for utredningsteam og som miljøterapeut. Midtskogen har kompetanse innenfor utredning av barn, unge og familier, oppfølging av fosterhjem, sertifisert marte meo veiledning og veiledning av profesjonelle i barnevern, barnehage og skole. Andre kompetanseområder er generelt tiltaksarbeid, familieråd og nettverksarbeid, profesjonelt tverrfaglig samarbeid i arbeid med barn og unge.

Midtskogen er utdannet barnevernspedagog og cand. polit med hovedfag i sosialt arbeid fra NTNU og høgskolen i Oslo. Hun disputerte over avhandlingen "Kartlegging av barnehagebarn: En empirisk studie av hvordan kartlegging inngår i barnehageansattes praksis og om de tar hensyn til barnets perspektiv."

Midtskogen har videreutdanning i arbeid- og organisasjonspsykologi fra Universitetet i Bergen, samt etterutdanninger i sosialt nettverksarbeid, etnisitet og barnevern. Hun underviser i BA Barnevern og master.

 

 

Publikasjoner

  • Midtskogen, Bjørg (2023). Quality and Legitimacy in ECEC Mapping: How Can Mapping Contribute to the Protection of Children and Their Families? I Nordby, Halvor; Netland, Grethe & Halsa, Astrid Dagmar (Red.), Child Welfare and the Significance of Family. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202801229. s. 119–142. doi: %20https:/doi.org/10.23865/noasp.209.
  • Tjørve, K.M.C; Sutterud, Erik; Midtskogen, Bjørg; Krüger, Åshild Frida; Fulton, Neil & Ellefsen, Stian (2010). The use of technology in teaching : student satisfaction and perceived learning. UNIPED. ISSN 1500-4538. 33(3), s. 56–64.

Se alle arbeider i Cristin

  • Midtskogen, Bjørg (2022). Betydningen dynamisk samspillskartlegging av barnehagebarn kan ha for barnevernets arbeid.
  • Midtskogen, Bjørg (2022). Hvilke utfordringer står dagens barnehagelærere ovenfor i sin profesjonsutøvelse med observasjon og kartlegging, og hvilke syn på kunnskap settes i spill? .
  • Midtskogen, Bjørg (2022). Barnehagebarn trenger nok pedagoger. Gudbrandsdølen Dagningen.
  • Midtskogen, Bjørg (2018). Lek ut fra barnas egne perspektiver er karriereveiledende for barnehagebarn . Oppland arbeiderblad. ISSN 0805-5076.
  • Midtskogen, Bjørg (2013). How can systematically and personally tailored assessments of socially endangered children’s competences contribute to competence development among their educators in day – care centre and primary schools?
  • Matre, Per Jostein; Bragvin, Ulf; Jensen, Robert & Midtskogen, Bjørg (2005). Lokal praksisutvikling - Universell nytte? Tidsskriftet Norges Barnevern. ISSN 0800-1014. s. 41–51.
  • Matre, Per Jostein; Frydenlund, Per Morten & Midtskogen, Bjørg (2004). Institusjonsarbeid - om å tilrettelegge for evaluering. Tidsskriftet Norges Barnevern. ISSN 0800-1014. s. 30–39.
  • Kjelsrud, Signe & Midtskogen, Bjørg (2000). Hjemme hos - arbeid: Lokalbasert jobbing ved Seljelia senter for barnevern. I Veland, Jarmund; Falck, Sturla & Otnes, Berit (Red.), Barnevernboka 2000: årbok for barnevernet. Universitetet i Stavanger. ISSN 8275780055. s. 132–133.
  • Midtskogen, Bjørg (2024). Studentinvolverende læring i sosialt nettverksarbeid. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-467-6.
  • Midtskogen, Bjørg (2022). Kartlegging av barnehagebarn: En empirisk studie av hvordan kartlegging inngår i barnehageansattes praksis og om de tar hensyn til barnets perspektiv. Høgskolen i Innlandet. ISSN 978-82-8380-375-4.
  • Midtskogen, Bjørg (2007). Kartleggingsverktøy i barnevernet. Bruk av kartleggingsverktøy på to barnevernsinstitusjoner. OsloMet - storbyuniversitetet.

Se alle arbeider i Cristin

Adresser

Postadresse

Høgskolen i Innlandet
Postboks 400 Vestad
2418 Elverum