Søketips fra opptakskontoret

Er du litt bekymret for å gjøre noen feil når du skal søke høyere utdanning? Her får du noen gode råd på veien fra opptakskontoret.

Student og foreleser ved PC.

Søknadsfristen for høyere utdanning er 15. april. Foto : Høgskolen i Innlandet.

15. april er søknadsfristen for høyere utdanning. Tradisjonen tro får opptakskontoret mange henvendelser med spørsmål fra potensielle studenter opp mot søknadsfristen. Hvert eneste år gjøres det feil og det oppstår gjerne misforståelser. Her gir vi deg noen konkrete søketips fra opptakskontoret.

Vurderer du å søke høyere utdanning? Les mer om søknad og opptak ved Høgskolen i Innlandet her.

1. Still spørsmål tidlig

Har du spørsmål om studiet og/eller søknadsprosessen er det en fordel om du tar kontakt med studieveileder eller opptakskontoret tidlig. I år er påsken rett før søknadsfristen, så da kan du ikke forvente å få svar på det du lurer på like raskt som på en ordinær arbeidsdag.

2. Les opptakskravet nøye

Opptakskravene til studiet du ønsker å søke finner du i studieomtalen under mellomtittelen «Søknadsfrist og opptak» på våre nettsider. Opptakskrav og dokumentasjon henger tett sammen. Før du begynner å laste opp dokumentasjon bør du derfor lese opptakskravet grundig så du vet om du er kvalifisert.

3. Last opp dokumentasjon som dekker opptakskravet

Når du registrerer en søknad i lokalt opptak eller i Samordna opptak må du også laste opp dokumentasjon som viser at du dekker opptakskravene. Det er viktig at du overholder fristene for opplasting.

Opptakskontoret får hvert år mange spørsmål om hva som må dokumenteres og lastes opp.  Dokumentasjon på opptakskravene, frister og hvordan du laster opp dokumenter kan du lese mer om her.

4. Sjekk e-post og telefon

Det er viktig at du i forbindelse med søknader til høyere utdanning regelmessig sjekker e-posten din, også søppelposten slik at du ikke går glipp av viktig informasjon. Se også til at det er riktig e-post adresse som er oppgitt i søknaden din.

Har du registrert telefonnummer, får du også varsler på SMS om viktige e-poster. Kontroller derfor at du har registrert riktig telefonnummer.

5. Søk det du har mest lyst til på 1. prioritet

Hvert år har vi eksempler på at søkere enten bevisst eller ubevisst har rangert studiene sine feil i søknaden. Dobbeltsjekk derfor slik at det du har aller mest lyst til å studere er prioritert øverst.

Husk også at du kan søke opptil ti studier i søknaden hos Samordna opptak. Enkelte som ikke kommer inn på førstevalget sitt angrer i etterkant på at de ikke har søkt på flere studier i søknaden.

6. Svar innen fristen

Samordna opptak får du svar på søknaden din innen 20. juli. 24. juli er siste frist for å svare på tilbudet fra Samordna Opptak.

I lokalt opptak er det ikke faste datoer for når svar på søknaden gis. Noen får svar allerede i løpet av mai, mens andre må vente til juli. Du må med andre ord følge godt med på SMS/e-post, slik at du rekker å svare på tilbud innen svarfristen.

I alle opptak er det viktig at du svarer på tilbud innen svarfristen, ellers mister du studieplassen din.

Ofte stilte spørsmål til Samordna Opptak med svar finner du her.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 27. mars 2023 09:57 - Sist endret 27. mars 2023 12:37