Alt om lån og bestillinger

Studenter og ansatte ved HINN, men også personer uten tilknytning til høgskolen kan låne fra biblioteket sine samlinger.

Bøker du ønsker å låne finner du ved å søke i Oria. For veiledning se Slik bruker du Oria.

Du låner selv bøkene på utlånsautomaten. Kontakt oss i skranken om du trenger hjelp.

Lånekort

Student: Studentkortet er også ditt lånekort. Du blir automatisk registrert som låner ved biblioteket. 
Ansatt: For at ditt ansattkort skal fungere som lånekort må det aktiveres. Ta kontakt med ditt bibliotek.
Andre: Du kan bli registrert som låner ved å møte opp personlig og vise legitimasjon. Ta med lånekort fra annet bibliotek om du har det.
Student/ansatt fra andre universitet eller høgskoler kan bruke sitt student-/ansattkort etter at det er aktivert hos oss. 

Hvor lenge kan jeg låne?

  • Fire uker er vanlig lånetid.
  • To uker er lånetid for pensum.
  • En uke på filmer og tidsskrift. Vær oppmerksom på at ikke alle bibliotek låner ut tidsskrifter. 

Innleveringsdatoen står på kvitteringen eller sjekk din låneoversikt i Oria.

Lån for ansatte

For ansatte blir lån automatisk fornyet 5 ganger dersom det ikke er venteliste.

Fornye lån

Du kan selv fornye lån i Oria.

  • Trykk «Logg på» øverst til høyre
  • Velg «Høgskolen i Innlandet» som tilhørighet: Logg på med Feide
  • Gå til «Min konto»
  • Forny alle lån ved å klikke på «Forny alle», eller klikk «Forny» på dokumentet du ønsker fornyet

Eksterne lånere logger på med brukernavn/passord eller med registrert e-postadresse.

Lån kan ikke fornyes dersom:

  • Materiale er reservert til en annen låner.
  • Du har fornyet lånet totalt 5 ganger. Disse lånene kan fornyes om du tar med bøkene til biblioteket og de ikke er reservert til andre lånere.
  • Du har fått erstatningskrav.

Kontakt biblioteket om du har problemer med å fornye lån.

Hvordan reservere og bestille bøker?

Er boka utlånt eller ikke tilgjengelig på ditt bibliotek, kan du bestille den. Du settes da på venteliste og får beskjed når det er din tur til å låne boka.

  • Søk opp boka i Oria
  • Logg deg på med Feide og bestill ved å klikke på «Bestill dokument». 
  • Velg ønsket Hentested og trykk på «Bestill dokument».

Når du bestiller kan du velge hvilket av HINN-bibliotekene du ønsker å hente materialet på. 

Bestille bøker og artikler som HINN ikke har

Har du behov for bøker eller artikler som ikke finnes ved noen av HINNs bibliotek? Da kan du bestille det fra andre bibliotek (såkalt fjernlån).

  • Bestilte bøker kommer i løpet av 1–2 uker.
  • Artikkelkopier kommer vanligvis i løpet av en eller to dager. 

Vi låner kun inn litteratur til bruk i studier og forskning ved HINN. For fritidslesing ber vi deg oppsøke ditt nærmeste folkebibliotek.

Bestilling av bøker

Får du ikke treff på boka ved søk i Oria?

Velg i stedet: Søk i "Norske fagbibliotek". Da får du treff på bøker som er tilgjengelig ved andre høgskoler og universitet.

Viser hvilke søkeomfang i Oria som kan velges

Deretter bestiller du på vanlig måte.

Finner du det fremdeles ikke?

Bestill ved å fylle ut dette skjemaet eller sende en bestilling til ditt bibliotek på e-post.

Bestilling av artikler

Får du ikke treff på artikkelen du vil ha tak i ved søk i Oria?

Huk av for "Inkluder materiale ditt bibliotek ikke har tilgang til" i menyen til høyre. Da får du treff på artikler HINN ikke har tilgang til, men som kan bestilles.

  • Klikk på "Finn og bestill". 
  • Logg på Oria, og klikk deretter på "Bestill lån / bestill kopi".

Får jeg beskjed når reserverte/bestilte bøker kan hentes?

  • Du få SMS eller e-post med et hentenummer når boka er tilgjengelig.
  • Boka hentes på sjølbetjent hentehylle. Husk fysisk studentkort!
  • Med unntak av artikkelkopier må dokumentet lånes på automaten.
  • Reserverte bøker må hentes innen fem dager. Gi beskjed til biblioteket om du ikke rekker å hente innen fristen.

Send oss innkjøpsforlag

Er det materiale du mener biblioteket bør ha?
Send oss innkjøpsforslag.

Hvordan levere tilbake bøker?

Du kan returnere på følgende måte:

  • Returner boka på automaten
  • Eller legg den i returkassa
  • Du kan levere tilbake lånte bøker på hvilket som helst av HINNs bibliotek.

Har du reist hjem?
Spør ditt lokale bibliotek om de kan returnere bøker som er lånt fra andre bibliotek. De fleste gjør det.
Retur via ordinær post. Oversikt over våre postadresser.

NB! Leverer du boka på et annet bibliotek enn et HINN-bibliotek, så vil det ta litt tid før lånet blir registrert som returnert hos oss. Boka registreres som returnert først når boka fysisk ankommer HINN.
Det betyr at du kan risikere å få purring i mellomtiden.

Retur av bøker er låners ansvar.

Hva skjer når lånetiden har gått ut?

  • Du får en påminnelse på e-post dagen lånefristen går ut. 
  • Du kan fornye lånet dersom ingen andre står på venteliste. Bøker andre venter på må leveres raskt.
  • Om du ikke leverer eller fornyer blir det sendt ut ny purring, før et siste varsel om erstatningskrav kommer.
  • Dersom materialet er tapt kan du erstatte det ved å kjøpe et nytt eksemplar. Erstatningseksemplaret skal være den samme utgaven, eller nyere.
  • Når faktura med erstatningskrav er sendt ut, må denne betales selv om man leverer tilbake lånet.
  • Erstatningssummen er for tiden 700 kr. pr. enhet. Ved mer verdifullt materiale kan beløpet bli større.
  • Erstatningskrav som ikke blir betalt, kan bli sendt til inkasso.

Er du fjernstudent?

Studerer du på deltid, er masterstudent, student på et nettkurs eller samlingsbasert kurs, regnes du som fjernstudent. Fjernstudenter ved HINN kan få lån og kopier fra HINNs samlinger sendt til sitt nærmeste bibliotek.

Bor du i nærheten av et annet høgskole- eller universitetsbibliotek kan du registrere deg som låner der. Du kan da låne fra deres samling. Studiebeviset brukes som lånekort. Du kan også benytte ditt nærmeste folkebibliotek. De vil også kunne låne inn dokumenter fra andre bibliotek til deg (såkalt fjernlån).

Ved reservering og bestilling i Oria

Ved bestilling, velg «Levering til adresse – Annet bibliotek» (oppgi hvilket i kommentarfeltet).

Du vil få beskjed på e-post når dokumentet blir sendt til ditt hjemme-bibliotek.

Mistet eller ødelagt materiale?

Ta kontakt med ditt bibliotek dersom du ikke finner igjen boken eller den er blitt ødelagt. 
I slike tilfeller kan du enten kjøpe inn et erstatningseksemplar til biblioteket eller betale en erstatning for boka. 

Betaling av erstatningskrav