Hvordan kan en voksen se på et barn og se en fiende?

Dette er hovedspørsmålet Elin Festøy utforsker i sitt kunstneriske utviklingsprosjekt. 10. november forsvarer hun doktorgradsarbeidet sitt på ph.d.-programmet FILMART.

Portrettbilde av Elin Festøy

Elin Festøy disputerer 10.11.2023.

Foto: Hanne-Lovise Skartveit

Tittelen på det kunstneriske doktorgradsresultatet til Elin Festøy er "NUMB - Exploring Emotionally Charged Interactions to Motivate Reflection on Non-fiction Topics".

Hun har altså sett nærmere på spørsmålet “hvordan kan en voksen se på et barn og se en fiende” og hvordan dette kan formidles på en måte som inviterer og motiverer til øket personlig refleksjon.

– Prosjektet utforsker mulighetene for å bruke emosjonelt ladet interaktivitet til å skape mer tillit og økt motivasjon hos besøkende. Det presenterer en rekke på fire VR-konsepter med økende grad av simulasjon og fokus på den besøkendes personlige reise gjennom materialet, skriver stipendiaten til inn.no.

Doktorgradsarbeidet inkluderer drøftinger av objektivisering og symbolsk vold mot ekskluderte barn samt en beskrivelse av situasjonen til Children  Born of War.

– Prosjektet er motivert av dagens stadig mer polariserte diskusjonsklima, hvor begreper som “fake news” og “cancel culture” skaper det som har blitt omtalt som en tillitskrise, forteller hun.

NUMB trekker frem interaktivitet hvor valgsituasjonene er formet med tanke på stor frihet og moralsk handlingsrom som måter å kommunisere på med potensial for å skape større tillit og mer rom for utforskning av tvil og gråsoner.

– Jeg håper dette kan være en fruktbar vei for å kommunisere på en måte som kan hjelpe mot polarisert dialog.

Her finner du mer informasjon om disputasen til Elin Festøy 10. november 2023.

Kontaktinformasjon:

Bilde av Elin Festøy