Inviterer studenter til Arena Innlandet

29. september får du muligheten til å møte næringsliv, knytte kontakter og kanskje få en fot innenfor hos en fremtidig arbeidsgiver.

Fire studenter som smiler og ler.

Arena Innlandet er en god mulighet for HINN-studenter til å bli kjent med lokalt og regionalt næringsliv. Foto : HINN.

NHOs kompetansebarometer viser at 6 av 10 bedrifter i Innlandet har et udekket kompetansebehov. Organisasjonen har en ambisjon om å halvere denne andelen innen 2030.

– Mange bedrifter i Innlandet har et udekket kompetansebehov som studenter fra Høgskolen i Innlandet kan være med å dekke. Under Arena Innlandet får studentene et innblikk i behovene til næringslivet, kan bygge nettverk og få en fot innenfor hos aktuelle arbeidsgivere, sier prosjektleder i Arena Innlandet, Berte Sollerud Helgestad.

Fysisk arrangement på Hamar

Arena Innlandet er et samarbeid mellom Hamarregionen reiseliv og utvikling og NAV i Hamarregionen, og kommunene Ringsaker, Hamar, Stange og Løten står bak. Det fysiske arrangementet er på Scandic Hamar 29. september, og er en form for møteplass der både elever på videregående og studenter kan møte og bli kjent med næringslivet i Innlandet. Det er program hele dagen, men selve jobbmessen er fra 15.00 til 18.00.

Disse virksomhetene møter du på Arena Innlandet.

Mer enn 4 av 10 NHO-bedrifter har forsøkt å rekruttere uten å få tak i ønsket kompetanse det siste året. Mangfoldet av virksomheter i Innlandet kommer klart til syne under Arena Innlandet, der det er enkelt å komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere og får svar på spørsmål du måtte ha om muligheter i ulike bransjer og virksomheter.

Mange muligheter i Innlandet

– Dette er en unik anledning for deg som student til å bli kjent med fremtidige karrieremuligheter i Innlandet, uavhengig av hva du studerer. Mulighetene er nemlig større og bredere enn du kanskje tror. Svært få har et komplett overblikk over alle virksomheter i Innlandet og hva de har å by på, sier Sollerud Helgestad, som trekker frem firmaet Making View på Hamar som et eksempel.

Making View AS har siden 2008 utviklet VR-teknologi med hovedkontor på Hamar, og samarbeidet med store internasjonale virksomheter som Sony, Ferrari, Red Bull og Oakley. Men de har ikke kun ansatte med bakgrunn fra animasjon, spill og grafisk design, men også sykepleiere, siden de også utvikler løsninger til helsesektoren.

– Slike muligheter er det vanskelig å lese seg til på egenhånd, men i dialog med ulike virksomheter kan noen dører åpne seg. Kanskje trenger du sommerjobb eller en deltidsjobb under studiene? Her kan du komme i kontakt med bedrifter og få en fot innenfor tidlig i studieløpet, råder Sollerud Helgestad.

Det er også mulig å delta på Arena Innlandet digitalt, men arrangøren anbefaler deg til å møte opp fysisk, og dekker også utgifter du som student måtte ha til kollektivtransport for å komme deg til Hamar. Du må selv legge ut for reisen, men får refundert dette i etterkant.

Mer informasjon

Emneord: studieveiledning, karriereveiledning Av Håkon Boye Bergum