Kombinerer toppidrett med pedagogikk

Ingebjørg konkurrerer på landslaget i skihopp. Samtidig studerer hun pedagogikk ved studiested Lillehammer.

Smilende kvinne mot svart bakgrunn.

Ingebjørg Saglien Bråten er blant Norges beste kvinnelige skihoppere, og studerer ved Høgskolen i Innlandet. Foto : Alexander Henningsen. 

Studieomtale : Bachelor i pedagogikk 

Ingebjørg Saglien Bråten er 21 år gammel og kommer fra Valdres. Hun har alltid hatt lyst til å bli lærer, og er nå inne i sitt siste semester på bachelor i pedagogikk.

- Jeg valgte pedagogikk fordi det enkelt lot seg kombinere med toppidrett, da jeg ved siden av studiene konkurrerer på kvinnelandslaget i skihopping, sier Ingebjørg.

Det å kombinere utdanning med toppidrett har fungert ganske bra, ifølge Ingebjørg. Å få tildelt såkalt toppidrettsstatus på høgskolen avhenger av flere faktorer, blant annet hvilket studium og hvilken sport man driver med.

- Selv med status som toppidrettsutøver og krav på noe tilrettelegging er det så klart mye å gjøre, men seminarlederne har vært veldig samarbeidsvillige. Tilretteleggingene omfatter utsettelse på arbeidskrav og noen seminarer som er tilpasset, så det har skjedd at jeg har gått glipp av hoppsamlinger grunnet obligatorisk undervisning, men det må man nesten regne med.

Smilende skihopper.
Toppidrettsstatusen gjør at Ingenbjørg klarer å kombinere hopp med studier. Foto : Alexander Henningsen.

Læren om oppdragelse og undervisning

Bachelor i pedagogikk er kort fortalt læren om oppdragelse og undervisning, og handler om læringsprosesser og grunnlaget for læring. Ingebjørg og hennes medstudenter lærer blant annet om sosialisering, danning, utdanningspolitikk og spesialpedagogikk.

- På pedagogikk lærer vi mye om hvordan skolen er bygd opp og hvordan samfunnet har behandlet barn gjennom historien. Jeg har blitt mye mer oppmerksom på hvordan barn behandles, og har reflektert mye over min egen barndom og oppdragelse. Jeg har funnet ut at mamma gjorde mye riktig, sier Ingebjørg mens hun ler litt.

Mer overlatt til seg selv enn på videregående

På spørsmål om hva hun synes har vært den største overgangen fra videregående til høyere utdanning svarer hun at hun fort merket at man står mer på egne bein og at ingen passer på hva du skal gjøre.

- Skippertak fungerer ikke om du ønsker å prestere bra i lengden.

Det Ingebjørg har likt aller best med å studere pedagogikk er utplasseringen på andre året hvor hun var i en ungdomsskole for å observere pedagogikk i praksis. Hun mener også at pedagogikk er et studium som vil passe alle da samtlige av oss har erfaringer fra skole og på en eller annen måte kommer borti pedagogikk senere i livet.

- Pedagogikk gir deg også en større forståelse for hvorfor skolen er slik den er, mener hun.

Ingebjørg trives med å studere i Lillehammer, også er det jo ideelt å bo her med tanke på skihoppingen

- Det er lettere å bli kjent med og knytte seg til folk på et lite sted sammenlignet med en større by, mener Ingebjørg.

Hun er snart i gang med bacheloroppgaven og tenker å jobbe noen år før hun vurderer videre studier. Hun kan etter fullført bachelor i pedagogikk blant annet jobbe som støttepedagog eller med pedagogisk ledelse i skolen, men skal hun undervise må hun ta videre studier utover pedagogikk som for eksempel grunnskolelærerutdanning.  

- Drømmejobben på sikt er å jobbe på ungdomsskole og undervise i matte, samfunnsfag, og gym, avslutter hun.

Av John-Are Andreassen
Publisert 10. juni 2021 15:37 - Sist endret 25. aug. 2021 14:47