Studerer krisehåndtering under pandemien

Alessandra ønsker på sikt å jobbe i enten Kripos, barnevernet eller som arkitekt. Men hvilket studium passer det da å starte med? Valget falt på årsstudium i krisehåndtering.

Portrettfoto student krisehåndtering.

Alessandra flyttet til Rena for å studere årsstudium i krisehåndtering.

Som student på årsstudium i krisehåndtering på studiested Rena lærer man om både beredskapsplanlegging og kriseledelse. Alessandra og medstudentene lærer også om håndtering av nasjonale og internasjonale operasjoner.

En aktuell tematikk

Alessandra startet på studiet under pandemien høsten 2021, og forteller at årsstudiet allerede har bidratt til å gi henne en dypere innsikt i denne svært aktuelle krisen.

– På studiet lærer vi om hvordan man bør håndtere en krise, og hvordan man bør opptre for å være en god leder under en slik hendelse– noe som jo er veldig relevant nå under pandemien. Et årsstudium i krisehåndtering er altså et veldig nyttig og relevant studium å fordype seg i, særlig nå i disse tider.

Et studium for både ferske og erfarne studenter

Videre forteller Alessandra et dette er et studium som kan passe for både unge og voksne – så lenge man har en interesse for feltet. Årsstudiet kan også være til nytte for dem som ønsker høyere lederstillinger innenfor sitt fagfelt.

– Mange på studiet har fulltidsjobb i politiet eller militæret, og tar årsstudiet for å få høyere lederstillinger innenfor sitt fagfelt. Jeg kan tenke meg at folk på dette studiet gjerne er mer aktive i timene enn på andre studier, da mange ofte har relevant erfaring fra arbeidslivet eller har studert tidligere, og dermed har vært innom deler av pensum fra før.

Likevel er det ingen formelle krav til forkunnskaper for å bli tatt opp til studiet, og man søker på bakgrunn av generell/realkompetanse fra videregående.

Årsstudiet i krisehåndtering tilbys som deltidsstudium over to år, noe som gir studentene muligheten til å kombinere studiet med jobb. Den samlingsbaserte studiehverdagen krever dessuten en god del selvstudium fra studentene, særlig i periodene hvor de ikke samles på forelesninger. Alessandra mener selv at det beste med studiet er forelesningene, hvor klassen møtes for å diskutere pensum.

– Vi har hatt mange gjesteforelesere, noe jeg opplever som veldig spennende. Jeg studerer jo også med mange som allerede arbeider i fagfeltet, og dermed blir kunnskapsutvekslingen som skjer gjennom samarbeidsoppgaver i de ulike fagene veldig lærerik for meg.

At studiet er samlingsbasert på deltid gjør at Alessandra får fleksibilitet og rom for videre framtidsplanlegging etter fullført studium.

– Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken studieretning jeg ønsker å ta videre enda, men jeg tenker at et årsstudium i krisehåndtering er et godt sted å starte. Et slik årsstudium gir meg nemlig rom for at jeg kan kjenne mer etter hva jeg vil – fremfor å være «bundet» til en treårig bachelor.

Kvinnelig student som jobber på en PC.
Alessandra trives spesielt godt med forelesningene på det samlingsbaserte studiet.

Anbefaler Rena som studiested

Alessandra forteller at det er mange på linjen hennes som ikke bor på Rena, noe hun selv gjør. Hun beskriver det å studere på et mindre studiested som en positiv erfaring å ta med seg videre, og at dette er noe hun varmt vil anbefale kommende studenter.

– Jeg er jo opprinnelig fra Oslo, men vil anbefale alle å komme seg til et mindre sted for å studere. På slike steder er det nemlig et veldig trygt miljø hvor alle kjenner alle, og hvor folk blir inkludert. Rena er et veldig fint sted å studere, fordi man får både arbeidsro på skolen, samtidig som man kan ha en svært innholdsrik og aktiv fritid.

Krisehåndtering gir mange muligheter

Årsstudiet er bygd opp av emnene «Kriseledelse», «Krisekommunikasjonsledelse», «Krise, stress og mestring» og «Internasjonal krisehåndtering» – og etter endt grad vil man dermed ha en utvidet forståelse av krisehåndtering i ulike sektorer.

Årsstudiet kan dessuten inngå i en bachelorgrad, og er godkjent som faglig fordypning i en såkalt «fri» bachelorgrad.Dette studiet gir også studentene et godt faglig grunnlag for stillinger med ansvar for beredskap og krisehåndtering i en rekke ulike yrkesretninger.

21-åringen fra Oslo har selv mange fremtidige karriereønsker; som politihøgskolen, barnevernet og arkitektstudier – og anser årsstudiet som et godt faglig utgangspunkt for alle disse retningene.

– Etter årsstudiet skal jeg kanskje søke meg inn på arkitekthøgskolen. Årsstudiet er en fin forberedelse til denne utdanningen, fordi man som arkitekt må kunne designe hus som er brannsikre, samtidig som det er nyttig å vite hvordan man skal redusere og forebygge eventuelle kriser som kan oppstå i prosessen. Det er fint med kunnskap om krisehåndtering i arkitektlivet – på lik linje som i en karriere innenfor politiet eller barnevernet.

Av Katrine Wederhus Gjelsvik
Publisert 14. feb. 2022 09:38 - Sist endret 14. feb. 2022 09:38