- Det var praksisen som trigget meg

Per startet på bachelor i organisasjon og ledelse hos oss i 2013. Nå er han bærekraftsansvarlig i en organisasjon med 28.000 medarbeidere.

Mann foran en grønsaksdisk i en butik.

Per Løberg Eriksen har studert organisasjon og ledelse hos oss. Nå jobber han som bærekraftansvarlig i Coop. Foto : Coop.

Studieomtale : Bachelor i organisasjon og ledelse

- Jeg var innstilt på at jeg etter fullførte studier kanskje måtte starte opp i en nyoppstartet bedrift. At jeg så raskt skulle få en slik stilling hadde jeg absolutt ikke trodd. Coop var modige som ga meg sjansen, og satset på meg.

I 2018 startet Per Løberg Eriksen i kommunikasjonsavdelingen til Coop, med miljø som ansvarsområde. Kort tid etter oppstarten fikk miljø og bærekraft økt oppmerksomhet både internt og eksternt. Coop fikk mange spørsmål om plast og plastemballasje. Her vokste det seg fram en mulighet som kulminerte i at Per fikk en skreddersydd stilling som bærekraftansvarlig.

- Vi møtte svare ut mange miljøspørsmål, og vi i kommunikasjonsavdelingen måtte undersøke og spørre mye rundt for å finne svarene. Etter hvert fikk jeg ansvaret for å finne svarene i rollen, og jobber nå for at bærekraft skal inngå i hele verdikjeden.

Flyttet fra Hamar til Lillehammer for å studere

Per er opprinnelig fra Hamar, og valgte å flytte til nabobyen Lillehammer da han skulle ta høyere utdanning. Han vurderte flere ulike retninger, men valgte bachelor i organisasjon og ledelse siden studiet frontet praksisbiten veldig tydelig overfor studentene.

- Jeg har ikke angret et sekund på det valget. Det å få jobbe litt underveis trigget meg veldig med dette studieløpet, og det fikk jeg muligheten til, blant annet under et praksisopphold i Tromsø.  Jeg vurderte også å studere i Trondheim som en kamerat av meg valgte, men det hadde blitt skivebom for meg.

Opptatt av mennesker og praksis

Per var på utkikk etter et studium som kunne fungere som et alternativ til økonomi og administrasjon. Han er ikke spesielt glad i tall og statistikk, men ønsket heller å fordype seg i mennesker, strategi og HR. Han tilbragte seks måneder på utveksling i Sterling i Skottland, og skrev bacheloroppgave om kommunikasjon og bruken av praksis i studieløpet.

- Jeg undersøkte om praksisløpet på studiet bidrar til en bedre forståelse av faget. Kort fortalt så viste deg seg at denne hypotesen stemte. Bacheloroppgaven har på mange områder også vært relevant for jobben jeg nå har i Coop.

Studium med en bred tilnærming

I løpet av de tre årene på Lillehammer lærte Per om blant annet HR, strategi, økonomi, arbeidspsykologi og samfunnsansvar. Han mener den brede tilnærmingen til studiet var en fordel som han har dratt nytte av i etterkant.

- Når man jobber med bærekraft er man 100 prosent avhengig av alle de andre avdelingene i virksomheten. I min rolle må jeg ha et overblikk, og forholde meg til utrolig mange mennesker og avdelinger samtidig som jeg må forstå hvordan organisasjon er bygd opp.

- Coop skal fokusere på bærekraft

Selv beskriver Per seg som en uredd person som tør å utfordre, noe han mener nærmest er et krav om man ønsker å jobbe med bærekraft i en så stor organisasjon.

- Mange bedrifter snakker om bærekraft som en ting man må gjøre. Jeg har den innstillingen at i Coop skal vi fokusere på bærekraft for at vi kan og vi vil. Dette handler om hvordan man angriper problemstillingen, og bygger motivasjon internt.

Som bærekraftansvarlig har Per en svært variert arbeidshverdag. Han er med på å stake ut veien til Coop mot 2025 i konsernstrategien, der bærekraft blir en viktig del. Han er med i forhandlinger og signerer kontrakter med leverandører, der miljøkrav må stilles. Matsvinn, klima og emballasje er andre ting som preger arbeidshverdagen.

Tok masterstudier i Spania

- På studiet hadde vi et utrolig bra løp på strategi og bærekraft. I tillegg hadde vi en svært dyktig foreleser i arbeidsrett, som lærte meg ting som har vært overraskende nyttig i ettertid. Det er det viktigste jeg tar med meg fra studiene på Lillehammer.

Etter fullført bachelorgrad på Lillehammer fortsatte Per på Master i Management ved et universitet i Madrid.

- Mange fra kullet mitt fortsatte med videre studier, og har fått seg interessante jobber etter fullførte studier ved skoler i utlandet. Mens andre gikk ut i arbeidsmarkedet etter fullført bachelorgrad.  Det viktigste er at du tar til deg mulighetene i studieløpet med tanke på praksis underveis. Det er hele poenget med studiet, og noe jeg fant mye motivasjon i.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 22. juni 2021 11:05 - Sist endret 25. aug. 2021 14:47