Om prosjektet

Det er nybrottsarbeid når pedagogikk og teknologimiljøet ved HINN for første gang samarbeider om å designe et nytt teknologistøttet læringsdesign.

Glade studenter vil bli bedre lærere ved bruk av VR-teknologi. (Foto: HINN)

Glade studenter vil bli bedre lærere ved bruk av VR-teknologi. (Foto: HINN)

Høgskolen i Innlandet vil som første i landet utvikle simulering i VR/AR som del av et helhetlig undervisningsopplegg for opplæring på ulike studieprogrammer. Samarbeidet mellom avdelingene er nytenkende og kreativt, og fører høgskolens forskjellige fagmiljøer med sine ulike tradisjoner sammen. De skal finne en felles forståelse og bygge kapasiteter på flere arenaer.

Prosjektet fikk i mai 2019 bevilget kr 4 716 369,- fra Diku - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning for en periode på 3 år.

Om prosjektet

Ambisjonen er en rikere og mer arbeidslivsrettet utdanning, som kan minske avstanden mellom studier og det praktiske liv. Prosjektet er i tråd med høgskolens profil og utviklingsarbeid som har fokus på utdanningskvalitet, fremtidsrettede studier, nytenkning og digitalisering.

Omvendt klasserom

Hovedmålet med prosjektet er å prøve ut og evaluere varianter av omvendt klasserom. Det vil si at studentene kan introduseres for nytt fagstoff utenfor klasserommet, og delta aktivt i egen læring. Praksissimulatoren skal gi studentene en opplevelse av å være i situasjoner som ligner reelle utfordringer de kan møte i arbeidslivet. Gjennom nytenkende og aktive innganger til læring, kan man bygge studentenes kapasitet for arbeidslivet, og øke kvaliteten på utdanningen. Dagens studenter skal potensielt ut i arbeid som ikke finnes enda, og HINN mener det er viktig å styrke morgendagens læreres generiske ferdigheter og endringskapasitet.

Praksis i en virtuell virkelighet

Lærerstudenter har i undersøkelser gitt uttrykk for at de opplever kommunikasjonen med elever og foreldre som vanskelig, og nyutdannede lærere synes overgangen til yrkeslivet er stor. Realistisk trening på dette mangler i praksisopplæringen i dag, hvor studentene kun er observatører til utviklingssamtalen. Veiledningssamtalene med nye lærere er tenkt brukt til å kartlegge hvilke behov som bør dekkes i innholdet i simulatoren. I tillegg vil PEL undervisningen gi input til simulatoren, og drama gi studentene trening i å spille virkelighetsnære situasjoner som kan brukes i en virtuell verden. 

Spillskolen skal utvikle en virtuell læringsarena, som gir studentene praktisk trening i å gjennomføre utviklingssamtalen. Ved hjelp av virtuell virkelighet vil de få en øvingsarena med reelle situasjoner hvor de blir aktive i planleggingen og gjennomføringen av samtalen, og evalueringen i etterkant.

Merkevarebygging

Spillstudentene har også behov for trening i kommunikasjon, men i en annen form. De trenger å øve på hvordan de kan presentere ideene sine kortfattet og interessante, som en merkevare for potensielle arbeidsgivere. Gjennom virtuell virkelighet kan studentene prøve seg og feile i arbeidslivsnære situasjoner, men i trygge rammer.

Samarbeidspartnere

'INN bygger kapasitet’ er et prosjekt med stort fokus på studentsamarbeid og samarbeid på tvers av fagmiljøer og fakulteter. Samarbeidspartnere er 

Virtuell dialogsimulator

Slik er den virtuelle dialogsimulatoren bygd opp:

In the simulation, you meet Emilie and her dad - 3D characters

The conversation takes place in a virtual classroom

Semi-realistic approach: stilistic cartoon impression

Realistic facial expressions and body movements

Recorded voice/ audio (from manuscript)

Half automatic simulation:

-Teacher driven main response (based on what player/ student communicates)-AI (artificial intelligence) response – machine driven alternatives--When we initiated the project in 2019, we aimed for a fully automatic simulation. But – because of the technology of voice recognition not being mature enough – not being able to recognize Norwegian language and dialects, we had to make it half automatic.-Based on what the player/ student says, a facilitator gives a first response – then the machine generates different alternatives

Studentfasilitatorer i kommunikasjonstrening

I prosjektet 'INN bygger kapasiteter' har vi stort fokus på studentsamarbeid og samarbeid på tvers av fagmiljø og fakultet. Prosjektet er inne i sitt tredje og siste år og har gjennom prosjektperioden utviklet nyskapende varianter av omvendt undervisning der studentene har en aktiv rolle.

En modell som peker seg ut er der vi benytter studentene som fasilitatorer av kommunikasjonstrening i VR-simulator av utviklingssamtalen. Utviklingssamtalen er en del av opplæringen innen hjem-skole samarbeidet for studentene på 2. og 4. året i grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7 og trinn 5-10 ved HINN.

Studentene på 4. året har fått opplæring i kommunikasjon, hjem-skole samarbeid og bruk av VR-simulatorene og fasiliterer VR-simuleringen for studenter på 2. året i grunnskolelærerutdanningen. Høsten 2021 gjennomførte 150 studenter kommunikasjonstrening i VR-simulatoren, ledet av 12 fasilitatorer.

Vi planlegger med 150 nye studenter i løpet av våren og med nye fasilitatorer. Det gir oss et godt grunnlag for å reflektere rundt vår pedagogiske og didaktiske grunntanke, dele våre erfaringer og presentere data fra følgeforskningen til prosjektet. 

I prosjektet velger vi en bred forståelse av bærekraftbegrepet og kobler det til å bygge kapasitet for fremtidens arbeidsliv.  Det betyr at studentene trenger generiske ferdigheter, en forutsetning for personlig utvikling, å kunne delta  bærekraftig i arbeidslivet eller være aktiv borger i et demokratisk samfunn. Ved å bruke studentene som fasilitatorer for kommunikasjonstreningen legger vi til rette for større bevissthet om studentenes egen dannelsesprosess, bygge resiliens og endringskapasitet for arbeidslivet.

Sist endret 22. feb. 2024 11:22