Dette er et seminar inspirert av to ulike kvinneskikkelser fra kulturhistorien – den norrøne Lussi og den sydeuropeiske Lucia. Historiene om Lussi er larmende, mørk og skremmende. Lucia fremstilles lys, mild og trofast - men hennes historie har også flere sider.
Begge representerer engasjement og vilje til handling -om enn på ulike vis.
Med dette som ramme ønsker forskningsgruppen Barndomspedagogikk igjen å rette oppmerksomhet mot fenomenet barndom og pedagogikk. Med kritisk oppmerksomhet rettet mot ulike forhold ved kultur og samfunn, fag og forskning, vil kampen barndommens egenverdi alltid være drivkraft.
Vi ønsker et seminar med tankevekkende innlegg (lysende og/eller larmende?) – og tid for å tenke og dele noen litt lengre tanker.
Seminaret er gratis og åpent for studenter og ansatte. Det serveres kaffe og lussekatter.
Program
12.00 Velkommen v/ høgskolelektor Jane Haugseth
12.10 Lussi og Lucia v/ forskergruppa Barndomspedagogikk
12.30 «Vekst og utvikling i et nevroperspektiv». Foredrag ved Per Brodal, professor emeritus i nevrobiologi ved UIO
Vekst og utvikling innebærer nødvendigvis læring. Per Brodal går inn på grunnleggende betingelser for læring og hvordan de er assosiert med hjerneprosesser, uansett om den som skal lære er to eller åtti år. Mer spesifikt belyser Brodal hvordan lekens betydning støttes av kunnskap om hjernens virkemåte og utvikling. Brodal tenker da særlig på utvikling av de mentale og fysiske forutsetningene for å skape mening og forutsigbarhet i tilværelsen.
13.30 «Hva betyr det å utdanne hele barnet?» Foredrag ved Øyvind Hennum, PhD-stipendiat ved Høgskolen i Innlandet
Øyvind Hennum presenterer resultater fra sitt ph.d. prosjekt som undersøker hva det vil si å utdanne «hele barnet». Prosjektet har analysert læreplaner og intervjuet lærere fra fire ulike skoletyper på barne- og ungdomsskolenivå. Norsk grunnskole, Montessoriskolen, Steinerskolen og International Baccalaureate (internasjonale skoler). Noen hovedtrekk og fellesnevnere går igjen i de ulike læreplanene, men det er særtrekk og ulikheter. Det er noen felles oppfatninger blant lærerne, mens noen utfordringer kun blir beskrevet av noen lærere. Innlegget tar opp og reflekterer rundt likheter, ulikheter og utfordringer som kom frem i prosjektet.
14.15 Pedagogisk salong
Panelsamtale ved Per Brodal og Øyvind Hennum med spørsmål og kommentarer fra publikum ledet av Høgskolelektor Jane Haugseth.
Kontaktinformasjon
- E-post
- ingrid.aksnes@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 84 21
Vel møtt til Lucia-seminar i Studenten på Lillehammer!