Studenter involvert i bærekraftig innovasjon

Kontakt med næringslivet er viktig for studentene våre og regionale samarbeidspartnere. Innovasjonscamper ved studiestedene fungerer som en viktig møte- og utviklingsarena.

Gutter som vant pris på innovasjonscamp.

Gruppen med disse guttene utmerket seg for juryen under innovasjonscampen på Storhove. Foto : HINN.

– Det har vært gøy og inspirerende å se studenter med ulik kompetanse og personlige egenskaper gjøre koblinger mellom sitt eget fagfelt og entreprenørskap. Det er noe som trengs innenfor alle fagfelt, sier Ingrid Bergemillom i Ungt Entreprenørskap.

Hun har vært sentral i arbeidet med å arrangere innovasjonscamper ved studiestedene våre, sist sammen med GLØR ved studiested Lillehammer i uke 39, da tema var bærekraftig innovasjon.

Hva kan gjøres for at studenter og andre grupper blir bedre på kildesortering og håndtering av avfall?

Det var et av temaene som førsteårsstudentene på bachelor i organisasjon og ledelse og bachelor i sport management gruppevis jobbet for å finne innovative løsninger på.

Lille lapper med ideer under innovasjonscamp.
Mange ideer ble diskutert under innovasjonscampene. Foto : HINN.

Innovasjonscamper ved flere studiesteder

Innovasjonscampen på Lillehammer ble arrangert fra 26. til 29. september, og er et resultat av et samarbeid mellom Høgskolen i Innlandet, Ung Entreprenørskap og GLØR.

Det er en videreføring av forskningsprosjektet #SustainX, som har fått støtte fra Forskningsrådet for å bidra til grønn omstilling og bærekraftig innovasjon i norsk næringsliv. Å kunne bruke studentene inn i forskningsprosjektene er noe fagmiljøene tilstreber og med dette forskningsprosjektet er det mulig med både studentaktive metoder, bachelor- og masteroppgaver.

– Innovasjon og bærekraft er begge viktige deler av HINNs strategi, og innovasjonscampene er eksempler på at vi kombinerer dette i praksis. Vi skal være en fremtidsrettet, grønn og innovativ utdanningsinstitusjon, og sammen med våre studenter og samarbeidspartnere kan vi påvirke for en mer bærekraftig innovasjon, sier Wedum.

Tidligere i høst har det blitt arrangert innovasjonscamper for studenter på Blæstad og Elverum, mens det planlegges en camp på Rena.

– Innovasjon Norge har vært involvert i innovasjonscampen på Blæstad, og de var også med på Lillehammer. I Elverum hadde campen et folkehelseperspektiv i samarbeidet med Elverum vekst og en tidligere masterstudent, mens vi nå jobber med å lande oppdragsgiver for innovasjonscampen på Rena, sier Bergemillom.

Innovasjonscamp på Blæstad.
Også på Blæstad ble det arrangert innovasjonscamp. Foto : Ungt Entreprenøskap.

Flere innovative ideer

Under den fire dager lange innovasjonscampen på Lillehammer ble hver dag avsluttet med at studentene pitchet ideen sin for en jury med interne og eksterne representanter som kåret dagens beste ide. Presentasjon, gjennomførbarhet, bærekraft og ideens potensial var de viktigste kriteriene for juryen.

Jury på innovasjonscamp.
Både interne og eksterne var del av juryen på de ulike dagene av innovasjonscampene. Foto : Privat.

På innovasjonscampens siste dag trakk juryen frem en gruppe på fem mannlige studenter. Gruppen tok utgangspunkt i manglende kildesortering som en utfordring, og at det ikke finnes noen belønning om man kildesorterer riktig. Løsningen gruppen skisserte var at man i større grad betaler for det man kaster gjennom appen Komps, der renovatører veier og skanner søppeldunkene, og at man som enkeltperson betaler etter hvor mye man kaster og hvor godt man kildesorterer i måneden. Tanken er at man betaler mer om man slurver med kildesorteringen, i henhold til prinsippet om at forurenser skal betale helt ned på hver enkelt husstand.

Juryen beskrev ideen som fremtidsrettet ved at den tok tak i en relevant problemstilling og presenterte en løsning på et scenario der mange i dag føler på urettferdighet ved at man verken belønnes eller straffes om man tar kildesortering på alvor.

– Personlig har jeg elsket å se engasjementet til studentene våre. Slike praktiske oppgaver er også relevante opp mot eksamen og gjør dem kjent med problemstillinger som det lokale og regionale næringslivet har. Kanskje blir de på slike camper kjent med en fremtidig arbeidsgiver eller samarbeidspartner i forbindelse med oppgaveskriving?  I tillegg betyr det mye for HINN å bygge bro til næringslivet og det offentlige, sier Wedum.

Studenter i aktivitet.
Flere samarbeidsoppgaver sto på agendaen under innovasjonscampene. Foto : Privat.

En intensiv læringsperiode

Innovasjonscampen er organisert som en kort og intensiv læringsperiode der fagmiljøet samarbeider tett med eksterne aktører som er relevante for læringsmålene for emnet. Denne uka har studentene blitt bedre kjent med GLØR og Ungt Entreprenørskap, samt fått utfordret seg selv til å bruke egen kompetanse opp mot relevante forretningskonsepter knyttet til bærekraftig innovasjon.

Læringskonseptet for innovasjonscampen er et forsøk på å veve teori og praksis tett i hverandre, slik at det oppstår en direkte gjensidig påvirkning av teoretiske perspektiver, konkrete erfaringer fra ulike sektorer og utprøving av egne konsepter.

Wedum mener dette er et godt eksempel på at HINN sammen med studentene og samarbeidspartnere jobber sammen for å løse samfunnets utfordringer.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 4. okt. 2022 09:49