Retningslinjer for innsamling av forskningsdata fra studenter og ansatte ved HINN
Retningslinjene bygger på vurdering av:
- Praktiske utfordringer; herunder tids- og ressursbruk, administrativ og prosedyrebelastning, rekrutteringsproblemer av deltakere.
- Etiske utfordringer; herunder personvern, reservasjonsvansker, maktforhold.
- Metodiske utfordringer; informantvalg / bekvemmelighetsvalg, forskningstretthet, små forhold og nærhet lokalt.
- Fordeler som lavere ressursbruk, informanttilgang, læringspotensial for studenter versus ulemper som nevnt over.
Retningslinjene gjelder for:
- Høgskolens egne tilsatte og studenter, samt eksterne aktører og eksterne studenter, prioritert slik: 1) forskere ved HINN, 2) eksterne forskere, 3) masterstudenter ved HINN, 4) bachelorstudenter ved HINN 5) eksterne studenter
- All forskning rettet mot høgskolens tilsatte og studenter med tilhørighet ved ett av høgskolens studiesteder. De inkluderer bachelor-, master- og doktorgradsprosjekter.
- Både kvantitative og kvalitative metoder, herunder spørreskjema, intervjuer, tester og registreringer av fysiologiske eller psykologiske forhold, observasjoner, dokumentgransking o.a.
Retningslinjene gjelder ikke for:
- Undersøkelser om utdanningskvalitet og læringsmiljø som institusjonen/ fakulteter / institutter selv gjennomfører, heller ikke nødvendige kartlegginger i regi av HR-avdelingen (disse godkjennes av personvernombudet ved HINN).
- Undersøkelser i regi av studentsamskipnaden, fagforeninger, bedriftsidrettslag, og liknende (disse godkjennes av personvernombudet ved HINN).
- Innsamling av data til bruk i metodekurs (kvantitative og kvalitative analyser) for studenter. Dette regnes ikke som forskning. Må allikevel utføres i begrenset omfang og i størst mulig grad med anonyme opplysninger (benytt informasjon herfra).
Søknad for det planlagte forsknings- eller studentprosjektet sendes inn via Nettskjema til forskningsavdelingen. Vurderinger fra aktuelle parter vil bli innhentet før du kan påbegynne prosjektet.
Forskningsavdelingen vil til enhver tid sørge for å holde oversikt over prosjektene som benytter informanter/forskningsdeltakere fra HINN, og se til at de ikke overlapper eller bidrar til forskningstretthet.
Premisser:
- Enhver undersøkelse som beskrevet over betinger tillatelse fra Forskningsavdelingen. En eventuell tillatelse erstatter ikke meldeplikt til NSD Personverntjenester, men legges ved melding til NSD.
- Henvendelse sendes via Nettskjema til Forskningsavdelingen, som ansvarlig forvaltningsledd. Avdelingen innhenter vurderinger fra aktuelle parter i institusjonen. Prorektor tar beslutning som formidles til initiativtaker.
- Følgende opplysninger oppgis - se Nettskjema under for utfylling.
- Eventuelle studentundersøkelser må legges i tid utenfor eksamensperiodene: 15.5. - 30.6 og 15.11 – 31.12, samt utenfor tid for eventuelle større institusjonelle undersøkelser som studiebarometeret og tilfredshetsundersøkelsen.
- Undersøkelser skal til enhver tid følge retningslinjer for datainnsamling og personvern ved HINN.
Retningslinjene er godkjent av prorektor forskning 22.6.2022.
Søknadsskjema
Søknad om å samle inn forskningsdata fra studenter og ansatte ved Høgskolen i Innlandet
Kontaktperson
- E-post
- anne.lofthus@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 82 77