Innsamling av data fra studenter og ansatte ved HINN

Hvis du som forsker eller student ønsker å rekruttere forskningsdeltakere blant de ansatte og studentene ved HINN, må dette godkjennes før datainnsamlingen begynner.

Retningslinjer for innsamling av forskningsdata fra studenter og ansatte ved HINN

Retningslinjene bygger på vurdering av:

• Praktiske utfordringer; herunder tids- og ressursbruk, administrativ og prosedyrebelastning, rekrutteringsproblemer av deltakere.
  • Etiske utfordringer; herunder personvern, reservasjonsvansker, maktforhold.
  • Metodiske utfordringer; informantvalg / bekvemmelighetsvalg, forskningstretthet, små forhold og nærhet lokalt.
  • Fordeler som lavere ressursbruk, informanttilgang, læringspotensial for studenter versus ulemper som nevnt over.

Retningslinjene gjelder for:

• Høgskolens egne tilsatte og studenter, samt eksterne aktører og eksterne studenter, prioritert slik: 1) forskere ved HINN, 2) eksterne forskere, 3) masterstudenter ved HINN, 4) bachelorstudenter ved HINN 5) eksterne studenter
  • All forskning rettet mot høgskolens tilsatte og studenter med tilhørighet ved ett av høgskolens studiesteder. De inkluderer bachelor-, master- og doktorgradsprosjekter.
  • Både kvantitative og kvalitative metoder, herunder spørreskjema, intervjuer, tester og registreringer av fysiologiske eller psykologiske forhold, observasjoner,  dokumentgransking o.a.

Retningslinjene gjelder ikke for:

• Undersøkelser om utdanningskvalitet og læringsmiljø som institusjonen/ fakulteter / institutter selv gjennomfører, heller ikke nødvendige kartlegginger i regi av HR-avdelingen (disse godkjennes av personvernombudet ved HINN).
  • Undersøkelser i regi av studentsamskipnaden, fagforeninger, bedriftsidrettslag, og liknende (disse godkjennes av personvernombudet ved HINN).
  • Innsamling av data til bruk i metodekurs (kvantitative og kvalitative analyser) for studenter. Dette regnes ikke som forskning. Må allikevel utføres i begrenset omfang og i størst mulig grad med anonyme opplysninger (benytt informasjon herfra).

Søknad for det planlagte forsknings- eller studentprosjektet sendes inn via Nettskjema til forskningsavdelingen.  Vurderinger fra aktuelle parter vil bli innhentet før du kan påbegynne prosjektet.

Forskningsavdelingen vil til enhver tid sørge for å holde oversikt over prosjektene som benytter informanter/forskningsdeltakere fra HINN, og se til at de ikke overlapper eller bidrar til forskningstretthet.

Premisser:

• Enhver undersøkelse som beskrevet over betinger tillatelse fra Forskningsavdelingen. En eventuell tillatelse erstatter ikke meldeplikt til NSD Personverntjenester, men legges ved melding til NSD.
  • Henvendelse sendes via Nettskjema til Forskningsavdelingen, som ansvarlig forvaltningsledd. Avdelingen innhenter vurderinger fra aktuelle parter i institusjonen. Prorektor tar beslutning som formidles til initiativtaker.
  • Følgende opplysninger oppgis - se Nettskjema under for utfylling.
  • Eventuelle studentundersøkelser må legges i tid utenfor eksamensperiodene: 15.5. - 30.6 og 15.11 – 31.12, samt utenfor tid for eventuelle større institusjonelle undersøkelser som studiebarometeret og tilfredshetsundersøkelsen.
  • Undersøkelser skal til enhver tid følge retningslinjer for datainnsamling og personvern ved HINN

Retningslinjene er godkjent av prorektor forskning 22.6.2022.

Søknadsskjema

Søknad om å samle inn forskningsdata fra studenter og ansatte ved Høgskolen i Innlandet

Bilde av Anne Sofie Lofthus
Personvernombud