Hvorfor er de unges fortellinger viktig?

Nordens største litteraturfestival er i full gang på Lillehammer og årets vinner av Bjørnsonprisen er en av Grønlands store, litterære stjerner.

Logo Norsk litteraturfestival

Niviaq Korneliussen mottar årets Bjørnsonpris under åpningsforestillingen til Litteraturfestivalen 2022. (Foto: Norsk Litteraturfestival/Øystein Nordås)

I slutten av mai hvert år fylles Lillehammer opp av forfattere, forleggere, litteratur- og festivalelskere.

Norsk Litteraturfestival har på de over 25 årene den har eksistert vokst til å bli en stor begivenhet både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Høgskolen i Innlandet er med på laget som samarbeidspartner, og har som en av flere hatt en hånd på rattet når det gjelder utdelingen av Bjørnsonprisen og det årlige Bjørnsonforedraget.

Forfatteren Niviaq Korneliussen (1990) er årets vinner av Bjørnsonprisen, og ble allerede etter debuten utropt til Grønlands nye litterære stjerne. Hun skal også holde årets Bjørnsonforedrag.

Stor stjerne

Portrettbilde av Niviaq Korneliussen
Niviaq Korneliussen føyer seg inn i rekken av store forfattere som får Bjørnsonprisen. (Foto: Norsk litteraturfestival)

Grønlandske Niviaq Korneliussen får Bjørnsonprisen for sitt bidrag til å løfte frem et stort samfunnsproblem gjennom skjønnlitteraturen.

I juryens begrunnelse står det: "I Bjørnsons ånd skriver hun tilgjengelig og populært i en realistisk tradisjon som ikke minst når ut til mange unge, og slik løfter hun fram og holder viktige samfunnsspørsmål levende."

Korneliussen debuterte som forfatter med romanen Homo Sapienne i 2014.

Boken ble nominert til Nordisk råds litteraturpris og Politikens Litteraturpris og ble solgt til utgivelse i 12 land.

For sin andre roman, "Blomsterdalen" (2020) ble hun tildelt Nordisk råds litteraturpris 2021, som den første fra Grønland.

Boka er et skarpt, men også humoristisk, oppgjør med den høye selvmordsraten på Grønland.

Korneliussen benyttet sin takketale etter tildelingen av Nordisk Råds litteraturpris til å anklage samfunnets ansvarlige politikere og embetsmenn for å gjøre altfor lite for å bekjempe problemet.

Om Bjørnsonforedraget:

Bjørnsonforedraget skal komme fra en talerstol for fremragende forfattere, med engasjement i samfunnsspørsmål, nasjonalt og internasjonalt.

Problemstillinger knyttet til kamp for ytringsfrihet, menneskerettigheter og demokrati er særlig relevante.

I årets Bjørnsonforedrag vil Niviaq Korneliussen snakke om skjønnlitteraturens kraft og hvorfor de unges fortellinger er så viktige og om hvorfor vi skal lytte til dem som sier minst.

Arrangementet ble gjennomført for første gang 31. mai 2007 som en del av Norsk litteraturfestival - Sigrid Undset dagene.

Den tyrkiske forfatteren Yaşar Kemal holdt den første Bjørnsonforelesningen i mai 2007. (Foto: Gro Vasbotten/HINN)

Foredraget skal være en del av de samfunnsmessige formidlingsoppgavene til høgskolen og holdes denne gang i Lillehammer kino i sentrum av byen.

Bjørnsonforelesningen er et samarbeid mellom  Norsk litteraturfestival, Nansenskolen Lillehammer museum, Høgskolen i Innlandet, Nansenskolen, Lillehammer UNESCO-litteraturby og Innlandet fylke.

Dette er Bjørnsonprisen:

• Prisen ble etablert og delt ut av Bjørnson-Akademiet fra 2004-2020.
  • Bjørnsonprisen tildeles en nordisk forfatter for et litterært arbeid og samfunnsengasjement i Bjørnsons ånd.
  • Etter at Bjørnson-Akademiet la ned sin virksomhet i desember 2020, er det Norsk Litteraturfestival, i samarbeid med Den norske Forfatterforening, Lillehammer UNESCO-litteraturby, Nansenskolen, Høgskolen i Innlandet, Lillehammer museum og Innlandet fylkeskommune som utgjør juryen og deler ut prisen.
  • Prisen er på 100.000 kroner

Bjørnsonsamtalen, Verdensteatret kl. 18.00:

Samme kveld finner Bjørnsonsamtalen sted. Møt årets Bjørnsonprisvinner Niviaq Korneliussen i samtale med kritiker og forfatter Kaja Schjerven Mollerin om skjønnlitteraturens rolle i samfunnsdebatten.

Hvilke muligheter har den til å sette problemer under debatt i Norden i vår tid? Korneliussen skriver om unge menneskers livserfaringer på Grønland i dag.

Om å vokse opp under røffe forhold i mer eller mindre traumatiserte familier.  Forholdet til Danmark er sammensatt og representerer både frihet og undertrykkelse. På den ene siden de unge grønlendernes lengsel etter å reise ut, frigjøre seg fra betingelsene de har vokst opp i og få nye muligheter. På den andre siden opplevelse av å komme til et sted hvor eget opphav defineres som annerledes og mindreverdig. Grønland har en av verdens høyeste selvmordsrater og dette er et sterkt tema forfatterskapet og særlig Korneliussens siste bok. Hvordan kan samfunnet ta vare på ungdommen og de unge redde seg selv? På hvilke måter kan litteraturen bidra til endring?

Nyttige lenker:

Årets litteraturfestival går av stabelen 30. mai til 5. juni.

Av Ole Martin Ringlund, Gro Vasbotten
Publisert 31. mai 2022 15:20 - Sist endret 2. juni 2022 11:50