Helselederutdanningen med 10-årsjubileum

Lederutdanningen innen helse- og omsorgssektoren tilbys ute i kommunene over hele landet. Siden 2012 har utdanningen hatt ca. 4000 ulike deltakere fra 200 kommuner.

Litt av en ansatt uniform til noen som jobber i helse og omsorg sektoren, med et stetoskop hengende rundt halsen

Helselederutdanningen er en praksisrettet og fleksibel lederutdanning for de som ønsker å bli, eller som er, leder i helse- eller omsorgssektoren. Utdanningstilbudet startet som et oppdrag for Helsedirektoratet for å styrke kommunal helse- og omsorgsledelse, før Høgskolen i Innlandet (HINN) selv tok ansvar for å videreføre og videreutvikle utdanningen.

Med samarbeidspartnerne Fagakademiet AOF og Ambia har HINN tilbudt helselederutdanningen i 10 år. På markeringen av 10-årsjubileet var hele ni fagpersoner og kursledere tilstede, hvor alle fortsatt er i fullt virke for utdanningen.

Logo til samarbeidspartnere til Høgskolen i Innlandet, Fagakademiet AOF og Ambia
Hele eller deler av utdanningen har årlig blitt gitt til ca. 800 kommunalt ansatte i helse- og omsorgssektoren, og har fått svært gode tilbakemeldinger fra tidligere deltakere.

- Det er en svært praksisnær utdanning. Vi knytter praksis til teori, ikke teori til praksis, sier tidligere deltaker.

Helselederutdanningen er mer aktuell enn noen gang med faglige emner innen innovasjon, juss, økonomistyring og kvalitetsutvikling og -ledelse og kompetanseplanlegging. HINN er uten tvil nasjonal hovedleverandør av helselederutdanningen i kommunesektoren og vil fortsette med å sende kompetente fagpersoner ut til kommune-Norge!

Les mer om Helselederutdanningen her

Emneord: årsstudium, helseleder, helse- og omsorgssektoren Av Ida Zachariassen