Et studium for alle som vil jobbe med mennesker

Øystein Gjefle har allerede en bachelorgrad i bagasjen, men ønsket å ta et årsstudium for å lære mer om å jobbe med barn og unge. Valget falt på årsstudium i sosialpedagogikk.

Mannlig student på biblioteket.

Øystein Gjefle trives så godt i Elverum at han valgte årsstudium i sosialpedagogikk etter fullført bachelor.

25-åringen har fullført bachelor i idrett med spesialisering i trenerrollen. Øystein, som opprinnelig kommer fra Dokka, fikk høre om studiet av noen venner, og siden det hørtes interessant ut og virket relevant for å kunne jobbe med barn og ungdom bestemte han seg for å bli et år til i Elverum. Etter to måneder som student på sosialpedagogikk angrer han ikke på avgjørelsen, og synes at alle som ønsker å jobbe med mennesker bør ha kunnskap innen sosialpedagogikk.

- Vi lærer om hvordan vi som pedagoger kan tilrettelegge for barn og unge, med ulike behov og metoder for å avdekke mulige årsaker til problemer som kanskje de som er involvert ikke er bevisst på selv. Studiet handler også om forebygging av atferdsproblemer og mobbing, samt inkludering av personer med innvandrerbakgrunn. Jeg er positivt overrasket. Innholdet i de ulike emnene virker veldig interessant.

Et samlingsbasert studium med engasjerte forelesere

Årsstudium i sosialpedagogikk er et samlingsbasert studium på heltid med 2-3 samlinger i måneden enten på Lillehammer eller i Elverum. Under de spesielle forholdene grunnet covid-19 pandemien foregår alle forelesningene nå digitalt.

Ifølge Øystein er årsstudium i sosialpedagogikk, som har fire emner i løpet av året, veldig tilfredsstillende så langt og virker veldig interessant. Det er mye teori, selvstudium og individuelle oppgaver, men studentene får heldigvis også jobbe i grupper. Slik blir de litt bedre kjent med hverandre og får muligheten til å sosialisere seg med medstudentene.

- Det sosiale miljøet er veldig avhengig av hvem som tar studiet, da aldersgruppen som regel er veldig spredt fra godt voksne i arbeidslivet, til folk som kommer rett fra videregående. Studiet er i tillegg samlingsbasert, som gjør det litt utfordrende å utvikle et godt sosialt miljø.  Det krever litt ekstra fra studentene.

Øystein beskriver foreleserne som veldig engasjerte og mener det er veldig tydelig at de liker hva de driver med. Siden det er 80 studenter i klassen er det litt utfordrende å legge alt opp til digital undervisning, men det jobbes hardt med det slik at alle kan få høyest mulig utbytte av timene.

- Studiet krever ingen forkunnskaper, alt er lagt opp slik at du kan lære deg alt du bør lære deg i løpet av året. Etter min mening passer studiet for alle som ønsker å jobbe med barn og unge i skole, barnehage, kommune eller andre arenaer, og eventuelt har en spesiell interesse for å jobbe med de som krever litt ekstra tilrettelegging for å trives.

Et studium i Innlandet som passer for de fleste

Studiet passer både for de som kommer rett fra videregående og ønsker å smake på livet som høgskolestudent, men også for de som vil bygge på en allerede fullført grad.

- Et årsstudium i pedagogikk kan brukes i alle områder i livet uansett hva du jobber som. Det er fint å starte med etter fullført videregående, eventuelt fungerer det også godt som et tilleggsstudium.

Dette er det fjerde året i Elverum for Øystein, og han liker veldig godt å bo her. Etter Dokka synes han at Elverum er byen med det riktige størrelsen der det finnes alt for studentene å kunne trives.

- Det beste med Høgskolen i Innlandet sine studiesteder er størrelsen på byene, det sosiale og det studentlivet som de tilbyr. Jeg hadde muligens ikke gått videre på årsstudium hvis ikke det hadde vært for det felleskapet som jeg har her i Elverum. Størrelsen på byen gjør at det er enkelt å bli kjent med folk også tvers av studiene. Du har alltid nye folk å møte, samtidig som du omgås med mange kjente personer. For en som bor og studerer på en av høgskolens studiesteder skulle det ikke være noe problem å få en vennekrets å sosialisere med.

Om veien videre

Øystein har ikke så konkrete planer ennå om hva han skal gjøre etter fullført studium. Han har ikke en bestemt drømmejobb som han er ute etter. Det han vet helt sikkert er at han skal fortsette livet i Gjøvik og jobbe med barn og ungdom.

- Jeg ønsker først og fremst å jobbe som barnevernspedagog, men å jobbe med et helsefremmende tiltak rettet mot barn og unge hadde jeg også trivdes veldig godt med. Jeg forestiller meg noe der det er mulighet for å være mye ute og være i aktivitet, da jeg er ganske rastløs og ikke liker å sitte for mye inne på et kontor.

Av Reka Hodgyai
Publisert 10. juni 2021 16:00 - Sist endret 3. feb. 2023 13:37