- Vi trenger flere menn som barnehagelærere

Elias fullførte i vår bachelor – barnehagelærerutdanning hos oss. Nå jobber han som pedagogisk leder i en barnehage i Rælingen.

Mann på bibliotek

Elias jobber som pedagogisk leder etter fullførte studier ved HINN. 

26-åringen fikk i september jobb i en FUS-barnehage for barn mellom ett og tre år i Rælingen utenfor Lillestrøm. Det er nå drøyt tre år siden han flyttet fra Harstad til Hamar for å studere, etter at han i to år skaffet seg jobberfaring som barnehagelærer.

– Jeg synes det er trivelig å jobbe i barnehagen selv om de fleste kollegene mine er kvinner. Å jobbe som pedagogisk leder krever masse av meg som person og føles utviklende. Jeg anbefaler virkelig menn å utdanne seg til barnehagelærer, da både arbeidslivet og studiet trenger flere av oss. Dette er et veldig givende yrke og passer til alle som liker å jobbe med barn, sier Elias.

Et nyttig profesjonsstudium

Å være barnehagelærer handler om å legge til rette for gode opplevelser, utvikling, lek og læring hos barn. Før han startet på studiene så Elias på fremtidens arbeidsplass som en arena med mye moro og lek med barn. Men studietiden lærte han mye nytt om rollen som barnehagelærer.

– På studiet lærte vi om hvordan vi bør møte og forholde oss til både barn og foreldre. Dette er en profesjonsutdanning hvor du tilegner deg mye teoretisk kunnskap og et fagspråk som du tar med deg videre inn i arbeidslivet. Det er også god balanse mellom teori og praksis. For fem år siden hadde jeg ikke den teoretiske forankringen og fagkunnskapen jeg har nå som ferdigutdannet, sier Elias.

Han beskriver det som betryggende at han nå får bruke det han lærte på studiet i jobbsammenheng.

– Nå ser jeg mye mer det faglige, vet hvorfor vi gjør det vi gjør og hva vi faktisk lærer barna. Jeg har rett og slett mye mer fagkunnskap å stå på, noe som er også betryggende. Jeg ser at det som jeg har lært er nyttig og skjønner hvorfor vi lærte det vi har lært.

Studenttilværelsen på Hamar beskriver Elias som godt tilrettelagt, med en god kombinasjon av undervisning og tid til selvstudium slik at han og medstudentene fikk tid til å forberede og lese både før og etter forelesningene.

– Som på de fleste andre studiene ved HINN så har vi også en del arbeidskrav som skal leveres. Foreleserne er veldig faglig sterke på deres egne felt og mange av dem har faktisk jobbet i ulike barnehager. Dette gjør at de kan knytte teori veldig sterkt til fagfeltet.

Søkelys på natur og aktiviteter utendørs

Varierte bevegelsesaktiviteter i naturen er noe som får mye oppmerksomhet i dagens barnehager, og kullet til Elias var faktisk det første som hadde et spesielt fokus på natur, helse og bevegelse. Spesielt den første perioden i studieløpet var nyttig når han nå ser tilbake på studenttilværelsen.

– Den praktiske tilnærmingen til faget det første året gjorde at alle fant en gruppe de hadde mye til felles med. De som jeg har blitt kjent med via disse oppgavene holder jeg fortsatt kontakt med i dag. Min erfaring er at det første året har en veldig stor betydning for det sosiale. Jeg trivdes veldig godt i Hamar. Det er ikke et veldig stort sted, noe som gjør det lettere å ha oversikt over både byen og studiestedet. Det minner meg faktisk om hjembyen min og det er også derfor valget mitt falt på Hamar.

Viktig med fleksibilitet

Erfaring med å jobbe i barnehagen er et pluss før man starter på dette studiet, mener Elias, da man vet hva man kommer til etter fullført studium. Dette er derimot ikke et krav. Barnehagelærerutdanningen inkluderer også 100 dager med praksis, fordelt på tre studieår.

– Studiet gir en god base, noe som gjør at man blir forberedt på hvordan det er å jobbe i barnehagen. Men jeg har erfart at man også møter flere nye situasjoner i arbeidslivet. Som pedagogisk leder er man mye opptatt med planleggingsarbeid og tilbakemeldinger, men har også personalansvar. Hver dag er forskjellig, og man møter nye utfordringer hele tiden. Det er mye som skal tas tak i der og da og man må også være flink til å ta raske avgjørelser, sier Elias.

Elias startet i sin nye jobb i september. Han mener det er enklest å få jobb hvis man er fleksibel og villig til å flytte på seg, da det mange steder i landet trengs barnehagelærere.

– Jeg søkte på en del stillinger etter fullførte studier, og fikk tilbud fra tre barnehager, og et av disse takket jeg ja til. Jeg synes at man virkelig må stå på og ta sjansen hvis den dukker opp og man får et godt førsteinntrykk i løpet av intervjuprosessen, avslutter Elias.  

Av Reka Hodgyai
Publisert 30. nov. 2021 11:21 - Sist endret 30. nov. 2021 11:44