- Naturlig å fortsette med studier på Hamar

Thea har tidligere studere grunnskolelærerutdanning trinn 1-7. Nå tar hun master i grunnskolefag. 

Smilende student utendørs.

Thea Vik studerer master i grunnskolefag ved studiested Hamar. 

Thea Vik er 24 år gammel og kommer fra Nord-Odal i Innlandet. Hun vurderte litt frem og tilbake om hun skulle ta videre studier eller ikke. Når hun så at denne masteren dukket opp passet den imidlertid midt i blinken. Hun syntes den virket veldig spennende og ønsket samtidig mer faglig kompetanse før hun skulle ut i arbeidslivet for fullt.

Studieomtale : Master i grunnskolefag

- Jeg er jo spesielt interessert i litteratur-biten og syntes det var flere emner som det kunne være veldig spennende å lære mer om på master i grunnskolefag, sier Thea.

Vil jobbe med mennesker

Etter fullført videregående jobbet Thea i barnehage, der fant hun ut at hun trivdes godt med å jobbe med barn. I tillegg ønsker hun å kunne utgjøre en forskjell og jobbe med mennesker. Dermed var det naturlig for henne å satse på en lærerutdanning.  

Master i grunnskolefag er lagt opp til to forskjellige løp, ett for trinn 1-7 og et for trinn 5-10. Thea kunne velge mellom engelsk, KRLE (kristendom, religion, livssyn og etikk) norsk og samfunnsfag som masterfag. Hun valgte norsk.

På studiet lærer hun mye om både litteratur og norsk som språk. De jobber både med norsk som vitenskapsfag og mer didaktisk inn mot skole. En fin mix av emner og fokuspunkter. Dette halvåret har de blant annet jobbet med metode og har startet å jobbe mot masteren som hun og medstudentene begynner å skrive til høsten.

En samlingsbasert master

Master i grunnskolefag passer for deg som er på utkikk etter faglig og fagdidaktisk kompetanse i et grunnskolefag. Du får kunnskap om undervisning og læring i faget, og hvordan du som lærer skal kunne jobbe med elevene for at læring skal forekomme.

- Studiet inneholder en god del selvstudium og er samlingsbasert.  Det er fem samlinger hvert semester, og da er det samling tre-fire dager ca. hver tredje-fjerde uke. Dermed er det en del man må jobbe på egenhånd mellom samlingene og det er forventet at man skal ha lest pensum til forelesningene, forteller Thea.

Under korona-pandemien har de ikke fått anledning til å ha fysiske samlinger. Istedenfor har det meste foregått på Zoom. Samlingene har hatt en fin miks av forelesninger, gruppeoppgaver og individuelle oppgaver. Noen ganger får de oppgaver som ikke er obligatoriske, men som de kan svare på dersom de ønsker å gjøre en ekstra innsats og få litt flere tilbakemeldinger. 

Thea beskriver foreleserne som noe av det beste ved studiet. I Hamar er det litt mindre forhold og foreleserne kjenner deg igjen når du møter dem i gangen.  De har tid til følge opp, veilede og gi gode tilbakemeldinger på arbeidskrav og det føles ut som de virkelig har lest teksten de vurderer.

- Jeg liker meg veldig godt som student ved Høgskolen i Innlandet. Det har jo selvsagt vært litt annerledes nå med digitale samlinger så langt, men jeg håper jo at det kan bli litt annerledes til høsten. Så siste året blir forhåpentligvis litt mer sosialt. Men jeg har erfaring fra tidligere Høgskolen i Hedmark fra det jeg har studert tidligere. Jeg likte både byen og studiestedet veldig godt, så da var det naturlig å fortsette å studere på Hamar.

God informasjon ved oppstart

Thea sier det var veldig bra informasjon i forkant av studiet, så det var få overraskelser å møte på når hun startet. Det som kanskje var litt overraskende var å måtte jobbe på en litt annen måte sammenlignet med hennes tidligere erfaring med høyere utdanning, med mer selvstudium enn da hun gikk 1-7.

- Så er det naturlig nok overraskelser i det at man lærer mye nytt da, så på den måten føler jeg at jeg har fått økt kompetansen min nesten overraskende mye allerede, sier Thea.

Master i grunnskolefag – et fleksibelt studium som passer de fleste

 Thea mener dette studiet passer for dem som kunne tenke seg litt mer kompetanse i et grunnskolefag, uavhengig av om man kommer rett fra 1-7. eller om man har jobbet noen år. I klassen til Thea finner man både de som Thea som nettopp er ferdig med 1-7. og de som tok lærerstudiet på 90-tallet.

- Det passer for alle som har lyst på å få litt mer kompetanse. Både med tanke på selve faget, men også med tanke på hvordan man skal lære det bort. Jeg føler at jeg allerede har fått mange nye verktøy jeg kan benytte meg av, sier Thea.

Før man starter på master i grunnskolefag må man ha minimum 60 studiepoeng i det faget man velger. I tillegg mener Thea at det kan være en fordel å ha litt interesse for litteratur, at man har lest litt tekster før og er litt oppdatert innen forskning.

- For min del så har jeg bare de 60 studiepoengene jeg fikk når jeg studerte 1-7 og det fungerer veldig fint å ha den kunnskapen som grunnlag, sier hun.

Når Thea er ferdig ønsker hun å jobbe i en skole. Hun jobber allerede nå litt i en skole og trives veldig godt med det. Men hun drømmer om å gjøre enda mer etter hvert.

- Jeg tenker i første omgang å jobbe som lærer. Det hadde vært veldig fint å prøve det, men samtidig så har jeg bare fått mer og mer kompetanse innenfor norskfaget så jeg vil også se om det er andre retninger som det er mulig å gå etter hvert. Jeg har tenkt litt på bibliotek, men det er mange forskjellige ting man kan gjøre. Det er muligheter for å jobbe i forskjellige departementer om man vil inn mot Oslo for eksempel.

Av Rosann Johnsen
Publisert 4. juni 2021 09:30 - Sist endret 25. aug. 2021 14:47