Søkte seg inn via Y-veien

Sebastian var på utkikk etter et studium han kunne komme rett inn på med arbeidserfaring. Valget falt på bachelor i serviceledelse og markedsføring.

Mann som stirrer på en PC-skjerm.

Sebastian flyttet til Rena for å studere serviceledelse og markedsføring. Foto : HINN.

25-åringen fra Oslo er nå inne på sitt andre år som student på studiested Rena. For å bli tatt opp i dette studieprogrammet trenger man generell studiekompetanse, fagbrev (Y-veien) eller realkompetanse på tilsvarende nivå.

– Å søke seg inn via Y-veien vil si at du har fagbrev innen service og samferdsel med fordypning innen reiselivsfag, resepsjonsfag, salgsledelse eller kontor- og administrasjonsfag. Dette gjør at man kan slippe å ta påbygg for å få studiekompetanse, og at man heller kommer rett inn på studiet med arbeidserfaring fremfor studiekompetanse, forklarer Sebastian.

Positivt overrasket over studiet

Personlig forventet Sebastian at studiet skulle være ganske likt som service og samferdsel som han gikk på Bjertnes videregående skole i Nittedal. Han synes mye var gjenkjennbart de første månedene, men har blitt positivt overrasket over det faglige på studiet etter hvert.

– For meg føles studiet veldig relevant. Det var kanskje litt likt de første to månedene, men så går man sakte, men sikkert mye mer i dybden – noe som har gjort at jeg synes jeg har fått veldig mye ut av studiet, kanskje enda mer enn jeg hadde forventet.

bachelor i serviceledelse og markedsføring lærer Sebastian og medstudentene om hvordan service påvirker mennesker, og hvordan man skal lede ansatte og kunder i riktig retning.

– Vi får kompetanse på et helt annet nivå enn vi ville fått ved å kun jobbe i butikk, for eksempel. Vi lærer blant annet om hvordan butikken skal se ut, hvordan skal man legge opp servicepunkter, hvordan skape best mulig service og samtidig drive det inn i fremtiden, sier Sebastian.

Portrettfoto av student Sebastian utenfor campus Rena.
Sebastian søkte seg inn via Y-veien til studier på Rena. Foto : Tony Rene Asmyhr/ Foto Asmyhr.

Studenter med ulike bakgrunner

Studiet er skreddersydd for mellomlederstillinger i handels- og servicenæringen, og HINN er alene om å tilby et slikt studium blant statlige høgskoler og universiteter. En fin blanding av ulike bakgrunner blant studentene sørger for nyttig erfaringsutveksling.

– Jeg synes klassemiljøet er det beste med studiet. VI lærer mye av hverandre og får innspill og tilbakemeldinger med ulike synsvinkler. Jeg er også veldig glad i foreleserne – de har veldig mye relevant informasjon å dele med oss, og som vi tydelig ser at vi vil få bruk for i praksis.

Åpner mange dører

En viktig grunn til at Sebastian valgte nettopp bachelor i serviceledelse og markedsføring på Rena er at det åpner mange dører i fremtiden.

– Studiet passer for alle som vil jobbe med mennesker. Det er så mange muligheter som åpner seg. Vi lærer svært mye om hvordan man skal forholde seg til andre mennesker, og hvorfor folk gjør som de gjør. I dagens samfunn så er det så mye service- uansett bransje.

Praksis tilbys som valgemne på studiet, og i fjerde semester er det mulig å reise på utveksling for å få internasjonal erfaring. Sebastian har på sin side tenkt å ta en dobbel-bachelorgrad.

– Det vil si at jeg tar en bachelor i både serviceledelse og markedsføring og i ledelse og digitalisering. Jeg trenger likevel bare å skrive én bacheloroppgave, som da er relevant for begge studieretningene. Jeg må også ta noen ekstra emner, og jeg tror det vil ta omtrent et år ekstra å ta denne doble bachelorgraden.

Hva kan man så gjøre etter fullført grad? Studiet kvalifiserer blant annet til mellomlederstillinger i handels- og servicenæringen og til stillinger innen markedsføring og salg.

– Bachelorgraden er veldig relevant om du ønsker å jobbe i servicenæringen. Jeg tror det vil være veldig lett å få seg en litt høyere stilling i denne bransjen. Jeg tror ikke markedet er mettet i det hele tatt, og vi trenger flere utdannede personer i servicebransjen, mener Sebastian.

I tillegg kan man gå videre på ulike mastere, enten ved HINN eller andre utdanningsinstitusjoner. Sebastian vil gjerne returnere til Utdanningsforbundet, der han som lærling jobbet med ansettelser, reiseregninger, i resepsjonen, i ulike arbeidsgrupper og med arkivarbeid.

– Jeg har lyst til å jobbe med rekruttering og HR. Forhåpentligvis skal jeg tilbake til Utdanningsforbundet der jeg var lærling, og så kanskje starte noe selv etter hvert. Drømmen er å jobbe med rekruttering i eget selskap, avslutter Sebastian.

Studieomtale : bachelor i serviceledelse og markedsføring

Av Katrine Wederhus Gjelsvik
Publisert 18. nov. 2021 10:05 - Sist endret 1. apr. 2022 12:53